Vítězem letošní designérské soutěže automobilky Lexus, jejímž cílem bylo představit, jak by se mohla vyvíjet luxusní mobilita v roce 2040, se stal radikální koncept létajícího vozidla zvaný ALTO. Práce mladého designéra Richarda Newmana byla vybrána ze šesti finalistů soutěže.
ALTO je vodíkem poháněné vozidlo s kolmým vzletem a přistáním ve tvaru náušnice. Autor se při jeho navrhování nechal inspirovat horkovzdušnými balóny a terárii s rostlinami. Vozidlo popisuje jako „šperk na obloze – jako náušnici v mraku“, jehož exteriér lze personalizovat. Konstrukce vozidla také umožňuje bezproblémové přistavení ke stěnám budov.
„Chtěl jsem vytvořit něco, co by bylo určitou výzvou, co by zvedlo pár obočí, ale zároveň by lidi rozesmálo,“ uvedl Newman. Podle něj šlo o organický proces navrhování a změn, který za přispění designérů Lexusu absolvoval.
V rámci projektu, který vyhlásila společnost Lexus ve spolupráci s Royal College of Art v Londýně, měli postgraduální studenti Centra designu inteligentní mobility navrhnout nové pojetí vozidel, které by odpovídalo změnám v životě evropských měst a evropské společnosti.
Zároveň měli nově definovat roli, kterou by Lexus mohl hrát jako značka luxusní mobility.
Kromě vyhlášení vítěze byla udělena ocenění i finalistům Zhenyu Kongovi (Čína) za projekt nazvaný Lexus #Units a Benu Millerovi za návrh s názvem Crucible.
Lexus #Units čerpá inspiraci z tvaru pobřežních vlnolamů. Je velmi flexibilní a dokáže zmenšit svůj půdorys, a přizpůsobit se tak úzkým silnicím. Interiér lze personalizovat pomocí uměleckých děl NFT, které využívají blockchain.
Lexus #Units vychází vstříc touze po rozmanitosti sebevyjádření a využívá popularity sociálních médií pro sdílení názorů a emocí. Auto lze propojit s jinými vozidly a použít jako promítací zařízení, např. pro virtuální připojení ke koncertům nebo večírkům.
Auto se samo přizpůsobí svému využití
Crucible je vodíkem poháněné vozidlo, které se samo rozdělí tak, aby vyhovovalo různým scénářům použití. Odděluje vlastní luxusní kabinu od technologie a vytváří tak službu, která je bezstarostná a personalizovaná.
Proměnlivý interiér se dokáže přizpůsobit libovolné konfiguraci a může být umístěn i v domě.
Uživatelé si mohou nakonfigurovat jiné vozidlo pro všední dny a jiné pro víkendy. V návaznosti na designové prvky Lexusu Miller nově použil vřetenovou mřížku chladiče Lexus a vytvořil lehké a vzdušné vozidlo, do kterého se díky naklápění snadno nastupuje i vystupuje.
Další finálové projekty
2040 Lexus Vision In-season, jehož autorem je Bangning An, je vizí budoucí luxusní mobility v těsném souladu s aktuálním ročním obdobím. Inteligentně řešená střecha reguluje intenzitu paprsků pronikajících do interiéru ve snaze zprostředkovat posádce zážitky a zároveň dosáhnout nižší spotřeby energie.
Lexus UrbanSwarm autora Maxima Gauthiera doplňuje každodenní uživatelské zkušenosti v rámci městské mobility o dávku luxusu. Tento modulární a hladký způsob cestování přináší flexibilitu a praktičnost mikro-mobility s efektivitou systémů hromadné dopravy při zachování individuality.
Lexus NEKO autora Jana Niehuesa je koncepcí mikro-mobility s využitím 4D technologie pro optimální ergonomii a příležitosti k brandingu Lexus. Vozidlo například zvládne tradiční japonský úklon, na druhé straně mikroboti podporují naprostou flexibilitu pro rychlý pohyb v městských částech.