Po více jak dvouletém vývoji vstupuje na trh pod názvem Pěkný číslo unikátní české pivo inspirované číslem π. Idea originální receptury vznikla na Matematicko-fyzikální fakultě Univerzity Karlovy a byla vyladěna Výzkumným ústavem pivovarským a sladařským v Praze.
Výrobu zahájil na konci minulého roku benešovský Pivovar Ferdinand. .
Receptura unikátního českého speciálu je přímo prosycena symbolikou čísla π. Pivo kvasí po dobu zhruba 2π dní, zraje 29π dní a také prochází teplotou π °C. Studené chmelení trvá 9π dní a hořkost nápoje v jednotkách IBU odpovídá zhruba 10π.
Podobně bychom mohli pokračovat dále. Složitá technologie zaručuje skvělý výsledek v podobě piva jantarové barvy s příjemnou sladovou lehce karamelovou chutí, doprovázenou silným chmelovým aroma s ovocnými a citrusovými tóny a lehkým nádechem tymiánu.
„Propagace matematiky, fyziky a informatiky prostřednictvím chutí a vůní je podle mého názoru sice dost netradiční, ale určitě může odbourat další předsudky spojené s našimi obory,“ říká doc. Martin Vlach, proděkan pro Ppopagaci.
Všechno začalo slovní a grafickou hříčkou „pívO“ v textové i grafické verzi. Právě tato slovní spojení stála na počátku všech úvah o původním pivu Matematicko-fyzikální fakulty UK. „Brzy jsme si ale řekli, že by originální fakultní pivo bylo hezkým příkladem toho, jak matematika, fyzika a informatika zasahují opravdu do všech oblastí lidské práce a zájmů.
Matfyz v oblasti výzkumu dlouhodobě spolupracuje s Výzkumným ústavem pivovarským a sladařským, takže se z původního vtipu stala poměrně záhy vážnější věc,“ vysvětluje Vlach.
První třetinkové láhve Pěknýho čísla se objevily v distribuci na Mezinárodní den π, tedy 14. března. Primárně bude možné tento speciál zakoupit v internetových obchodech, počítá se s distribucí v e-shopu MatfyzPress (matfyzpress.cz) a také ve vybraných řetězcích. Od 18. března zakoupíte Pěkný číslo například v internetovém obchodě Rohlik.cz.
„Vývoj piva trval v podstatě více jak rok a cílem bylo dokázat uvařit spodně kvašené pivo, které ve finále vyzní jako tzv. svrchňák“, říká Martin Slabý, vedoucí technologického oddělení VÚPS, a.s., a dodává:
„Studené chmelení a použité chmely, jako je Kazbek nebo německý Huell Melon, dodaly Pěknýmu číslu očekávanou chuť. Tu můžeme ve zkratce přirovnat svrchně kvašeným pivům typu IPA. Zatím máme velmi kladné ohlasy, tak uvidíme, jak si tento speciál oblíbí samotní konzumenti.“.
Originální je také grafický koncept Pěknýho čísla, navržený pražským studiem Autority, které zvítězilo v otevřené soutěži mezi 115 dalšími došlými návrhy. Moderní černobílé minimalistické pojetí je podtržítkem mimořádné chuti nového nápoje.
„Vždy se snažíme o soulad obsahu a formy. To je jedna z obecných zásad práce našeho studia.
Grafický design musí být nápaditý, ale zároveň musí vystihovat daný produkt, musí sloužit věci a oslovovat zákazníky,“ přibližuje základní filosofii studia Autority grafik Jan Pilík.
Pěkný číslo zároveň naznačilo další cestu spolupráce mezi Pivovarem Ferdinand a celou Univerzitou Karlovou. Po českém speciálu se rodina produktů pod značkou „pívO“ rozroste o chuťově vyvážené nealkoholické pivo, které obohatí nabídku Kolejí a menz UK.
Pěkný číslo lze koupit ve skle v atraktivním balení 0,33 l nebo půllitrové láhvi. K dispozici jsou současně i KEG sudy v objemu 15 a 30 litrů. Podrobné informace o možnostech nákupu bude průběžně prezentovat web www.peknycislo.cz.