S Průmyslem 4.0 vstoupí do našich životů nová kvalita, ale také mnoho změn. Na trhu práce už nebude taková poptávka po jednostranně zaměřených specialistech, žádanými se stanou spíš uchazeči s interdisciplinárními znalostmi. .
Ve vědecké práci je takový přístup nutný už dnes a seznamují se s ním například i studenti Fakulty multimediálních komunikací na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně..
Fakulta multimediálních komunikací, Ateliér Průmyslový design, František Dvořák, Kuberg Tauro, 2018
Když průmyslový designér Carl-Gustaf Jahnsson navrhoval příbory Dragon pro značku IKEA, nemusel příliš přemýšlet nad tvarem lžíce, protože ten už prověřily desítky tisíc let používání, nejstarší dochované kusy pocházejí z mladší doby kamenné.
Výzvu, před kterou stál, mu to ovšem nijak neusnadnilo. IKEA požadovala nadčasový, ale přitom originální vzhled, vyvážené proporce zaručující příjemné držení v ruce, odolný, ne však příliš drahý a na údržbu náročný materiál, ideálně s nízkou hmotností, aby nezvyšovala náklady na přepravu a zároveň vhodný pro aspoň částečně ekologickou velkovýrobu.
Takové zadání vyžaduje nejen estetické cítění, ale také hlubší znalosti z fyziky, chemie, ekonomie a nakonec i psychologie, kulturologie nebo sociologie. Jahnsson si je evidentně osvojil a dokázal prakticky aplikovat – jeho příbory Dragon prodává IKEA přes třicet let, osvědčily se jako věrní služebníci v milionech domácností a restaurací po celém světě, zatímco příborové sety ostatních návrhářů se jen krátce mihly kolem a zmizely v zapomnění.
Fakulta multimediálních komunikací, Ateliér Animovaná tvorby, Pod mrakem (2018, Filip Diviak a Zuzana Čupová)
Nové možnosti komunikace
Už svým názvem odkazuje Univerzita Tomáše Bati na slavnou tradici českého průmyslníka, který jako první spojil výrobu, obchod, dopravu, služby a finance v jeden pevně provázaný celek.
Baťovy postupy, dodnes platné v top managementu, ovlivnily myšlení mnoha ekonomů a položily základy moderního marketingu.
Na Fakultě multimediálních komunikací studenti zkoumají nové možnosti orální, textové a obrazové komunikace, které přinášejí současné technologie. Není to jen každému dobře známé prostředí webů, aplikací a sociálních sítí, ale také umění, design a virtuální či rozšířená realita.
Absolventi se pak stávají nepostradatelnými respektovanými členy týmů v komunikačních, reklamních a PR agenturách, v televizní a dokumentární tvorbě, animačních a postprodukčních studiích, grafických ateliérech, ve výstavnictví či sklářském nábytkářském a automobilovém průmyslu.
Vítání jsou též na marketingových pozicích ve firmách, kulturních institucích nebo neziskových organizacích.
Cestování jako součást vzdělání
Tomáš Baťa podporoval zaměstnance v celoživotním vzdělávání a zřídil pro ně dokonce vlastní školu (Baťova škola práce pro mladé muže a ženy). Chápal též důležitost zahraničních studijních cest, sám takové podnikl čtyři, všechny do USA, kde sbíral zkušenosti nejen v obuvnictví, ale třeba i u Henryho Forda.
Studenti Fakulty multimediálních komunikací mají také možnost vycestovat na dvou až tříměsíční stáž či studijní pobyt, stačí si jen vybrat jednu z více než sedmdesáti partnerských univerzit. Nejrozšířenějším a nejoblíbenějším programem je Erasmus+ pro země EU, zlínská univerzita však umožňuje podívat se i do Asie, nebo Ameriky.
Výběr instituce nebo firmy, kde chce student působit, je zcela na něm, cesta však pochopitelně musí souviset s oborem studovaným na FMK.
Celofakultní Den otevřených dveří se bude konat online ve čtvrtek
4. února 2021 od 10 do 20 hodin.
Termíny podání přihlášek a přijímacích zkoušek pro bakalářské studijní programy
Do 31. března 2021 podávejte přihlášky na studium těchto oborů:
• Mediální a komunikační studia, prezenčně a kombinovanou formou studia
• Teorie a praxe animované tvorby, prezenčně
• Teorie a praxe audiovizuální tvorby, prezenčně (specializace: Kamera, Produkce, Režie a scenáristika, Střihová skladba, Vizuální efekty, Zvuková skladba)
termín přijímací zkoušky: květen – červen 2021
Termíny podání přihlášek a přijímacích zkoušek pro navazující studijní programy
Do 31. března 2021 podávejte přihlášky na studium těchto oborů:
• Mediální a komunikační studia, prezenčně a kombinovanou formou studia
• Arts Management, prezenčně a kombinovanou formou studia
• Teorie a praxe animované tvorby, prezenčně
• Teorie a praxe audiovizuální tvorby, prezenčně
• Multimédia a design, prezenčně (specializace: Design obuvi, Design oděvu, Design skla, Digitální design, Grafický design, Produktový design, Tvorba prostoru, Průmyslový design, Reklamní fotografie, Game Design).
• Teorie a praxe audiovizuální tvorby, prezenčně (specializace: Kamera, Produkce, Režie a scenáristika, Střihová skladba, Vizuální efekty, Zvuková skladba)
termín přijímací zkoušky: květen – červen 2021