Ve světě vládne síla informace. A vůbec nejlepší je taková, která je srozumitelná. Staré spojařské pořekadlo říká, že „bez spojení není velení“. Ale to velení je také o informacích. A bez správných, ověřených a včas dodaných není možné řídit ani dopravu. .
K optimálnímu fungování dopravy v rámci Evropy bylo nutné zřízení tzv. Národního přístupového místa. V České republice se jedná o Národní dopravní informační centrum (NDIC). A aby státy „mluvily“ stejným informačním jazykem, k tomu vznikl DATEX.
Etapa realizační
Už před 20 lety si Evropská komise uvědomila potřebu euro-regionálního projektu pro trans-evropské dopravní sítě. Po vydání nařízení v roce 2013 bylo zapotřebí přejít od celoevropského pojetí na tzv. koridory, proto vznikl projekt CROCODILE, který řešil harmonizaci výměny dopravních informací v koridoru Polsko, Česko, Slovensko, Maďarsko, Rakousko, Chorvatsko, Slovinsko, Řecko, Itálie.
Dnes funguje CROCODILE 2 pro Českou republiku, Rakousko, Německo, Slovensko, Polsko, Maďarsko, Slovinsko, Chorvatsko, Itálii, Rumunsko, Bulharsko, Řecko a Kypr. Nástupnický projekt se zaměřuje na zajištění poskytování minimálních dopravních informací, poskytování informací o parkování nákladních vozidel a informací o dopravním provozu v reálném čase.
Informace dostupné a přístupné pro všechny
Evropa potřebuje dopravu lépe organizovat, řídit a plánovat tak, aby byla bezpečnější a odolnější. Systémy ITS (inteligentní dopravní systémy) jsou významnou oblastí inovací v dopravě. Hlavním posláním projektu CROCODILE je rozšiřování evropských prioritních služeb ITS prostřednictvím stávajících systémů.
„Je třeba najít způsob, jak budou jednotlivé systémy ITS spolupracovat, jak si budou předávat data tak, aby navržený systém ve výsledku odrážel to, co se od něj očekává. Klíčem k úspěchu je interoperabilita.
Realizace mnoha projektů bez hlubší koordinace vede k tomu, že se investované prostředky nemusejí efektivně vracet. To přimělo Evropskou komisi k tomu, aby podpořila realizaci projektu Crocodile,“ připomíná Ing. Martin Pichl, Ph.D, vedoucí oddělení ITS a výzkumu, vývoje a inovací.
Na společných informačních standardech je tak vytvářena komplexní síť pro výměnu dat o dopravě a řeší, jak získávat data v požadovaném objemu a formátu, jak ověřit kvalitu a jak je následně publikovat třetím stranám.
Česká republika je v projektu zastoupena prostřednictvím Ministerstva dopravy ČR, které ve spolupráci s Ředitelstvím silnic a dálnic zajišťuje koordinaci.