Domů     Technika
Doprava budoucnosti v reálu: Brno je vzorem pro Evropu
Jan Zelenka 26.11.2020
Teddy Leung / Shutterstock.com

Jednou bude většina aut komunikovat sama se sebou, s návěstidly, semafory, železničními přejezdy, tramvajemi. Jednou bude doprava maximálně bezpečná a plynulá – na konci pak výrazně automatizovaná.

Avšak zatím je cílem „jenom“ pomoci plynulosti automobilové dopravy a stejně tak i její bezpečnosti..

Už několik let běží v Česku projekt „C-Roads Czech Republic“ – úzce spojený s evropskou iniciativou „Platforma C-Roads“, jež je unikátní výsledkem společné aktivity tří ministerstev dopravy, a to České republiky, Rakouska a Německa.

Česko je tak prvním ze tří iniciátorů, ostatně mezinárodní platforma vznikla v prosinci 2015 právě v Praze, třebaže sídlo má ve Vídni.

Česko – Rakousko – Německo

Evropa primárně uvažovala o komunikaci na silnicích a dálnicích, Češi šli ale dál. Přinesli chytrou komunikaci i do měst – konkrétně do Brna, které v současnosti následuje 40 dalších evropských metropolí.

C-Roads představuje vizi a realizaci lepší dopravní komunikace napříč Evropou. Ve všech pilotních oblastech jednotlivých projektů jsou zaváděny systémy C-ITS (kooperativních inteligentních dopravních systémů) na mnoha lokalitách v ČR. Jsou na několika železničních přejezdech, na vybraných úsecích dálnic D1, D5 a D11. Na C-Roads se napojily dopravní podniky, po Brnu následovala Ostravě, Plzeň, Praha.

Systém upozorňuje v reálném čase na možné kolizní situace, které mohou skončit až nehodou, ale i na potenciálně nebezpečná místa (přejezdy, silnice u škol).

Budoucnost bude… bezpečná

Projekt C-Roads nedávno dokončil první fází, na podzim se spustila druhá, mezinárodní. A příští rok by se mělo C-Roads ukázat v ostrém provozu.

A mělo by to být nesrovnatelné s dneškem. Řidič, který systém použije, by totiž vůbec neměl poznat, že přejel z jednoho státu do druhého, a přitom musel zařízení znovu nastavovat nebo cokoliv podobného řešit.

Hasiči mají zelenou

Hasiči v Brně jsou součástí testu už přes rok. Když například mají zapnutou výstražnou signalizaci, na semaforu před nimi naskočí zelená. Přednost v jízdě mají zatím jen na 31 křižovatkách po městě. „Na střeše máme anténu, která vysílá a komunikuje jak s ostatními vozidly, která jsou vybaveny obdobnými systémy, nebo s jednotkami umístěnými na křižovatkách,“ popsal vedoucí pracoviště IZS a služeb jihomoravských hasičů Bronislav Kocman.

Auta budou umět víc

Už teď má systém senzační výsledky. Jediným omezením je zatím to, že jde o testovací mód na vybraných místech v Brně a okolí dálnic. „Řidič vidí informaci, že je před ním třeba nějaká událost, ať už je to práce na silnici nebo třeba nehoda, kolona.

Jsme schopni zobrazovat různé informace v okamžiku, kdy je detekujeme,“ vysvětlil vedoucí oddělení inteligentních dopravních systémů Ředitelství silnic a dálnic Roman Voříšek. V budoucnu by auta měla dokonce sama reagovat, třeba zpomalit nebo před překážkou rovnou zastavit.

Související články
Příroda Technika 27.7.2025
Antihmota už dávno není jen teoretickou kuriozitou, vždyť ve výzkumných centrech, jako je CERN, ji vědci dokážou nejen vytvářet, ale i uchovávat. A nyní se poprvé podařilo přepravit částice v přenosném zařízení, což otevírá nové možnosti pro studium i praktické využití tohoto mimořádného jevu. Jedním z hlavních problémů při práci s antihmotou je její extrémní […]
Technika Vesmír 24.7.2025
Papírová vlaštovka, která zvládne návrat z vesmíru? Zní to jako dětský sen – ale japonští vědci se rozhodli zjistit, jestli by to šlo. Výsledky překvapily i samotné autory experimentu. Složit si vlaštovku z papíru zvládne téměř každý školák. Ale co když by měla zvládnout návrat z výšky 400 kilometrů, odkud obíhá Mezinárodní vesmírná stanice (ISS)? […]
Technika 9.7.2025
Představte si robota, který se sám orientuje v temném podzemí, analyzuje stěny tunelu a rozpozná člověka i nečekanou trhlinu. Ne, to není sci-fi – to je JULBOT. A právě takoví roboti se dnes učí pracovat v podzemní laboratoři ČVUT. Moderní stavebnictví se posouvá hluboko pod zem – a s ním i technologie, které mu pomáhají. […]
Mluvit s chatbotem může být jako snažit se obejmout ledničku – chladné, strojené a bez odezvy. A když jde o něco osobního? Často zjistíme, že robot prostě nestačí. Proč nás ale právě tato komunikace tolik stresuje? Když člověk mluví s člověkem, nejde jen o slova. Hraje se tu s gesty, výrazem tváře, tónem hlasu… někdy […]
Technika 6.7.2025
V Číně se objevila nová a neobvyklá forma technologie „tap and pay“, která umožňuje zákazníkům platit pouhým naskenováním dlaně místo tradiční platební karty. Tuto biometrickou technologii poprvé uvedl internetový gigant Tencent a v posledních měsících se ji snaží co nejvíce rozšířit. Lidé, kteří novou technologií využívají, mohou zapomenout na peněženky a u pokladen nechat své […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz