Domů     Technika
Lexus UX 250h: Urban Explorer
Jan Zelenka 11.2.2020

První liga kompaktních crossoverů má dalšího hráče. A nebude hrát druhé housle. Nejmladší, nejnovější a nejvyspělejší Lexus současnosti je také tím nejmenším. To ale neznamená, že není nositelem tradičních japonských principů Takumi, Kaizen a Omotenashi….

Třída „Urban Crossover“ má nového ambasadora, doslova, nositele toho názvu. Jezdí skvěle a s hybridním ústrojím čtvrté generace od Toyoty je jako umělec street artu ve fraku. Je zjevením moderních aut, technologická balada 21. století, třebaže infotainment jaksi zamrzl v čase.

Lexus UX 250h není nic menšího než koncentrovaná touhu zašitá do klasického kabátu města – ostatně UX znamená Urban Crossover (lze se setkat také s označení Urban Explorer). Jako první kompaktní crossover a poslední díl do mozaiky řady X doplňuje větší stájové NX a RX.

Základ života

Lexus UX je v rámci modelové řady naprostou novinkou. Vyrostl na podvozkové platformě GA-C (využívá ji např. sesterská Toyota C-HR) a je oproti minulé generaci modulárních platforem o 60 % tužší a má o 1,5 cm nižší těžiště, ale navzdory příbuznosti s modelem C-HR lze i na něm najít drobné odlišnosti – sváry jsou zde laserové a je navíc uzpůsobené pro druhý elektromotor pohánějící zadní kola a jeho měnič.

V detailech se liší i podvozek, když při využití stejného typu přední i zadní nápravy (MacPherson vpředu a víceprvková lichoběžníková vzadu) umožňuje využití adaptivních tlumičů AVS. Pro lepší rozložení hmotnosti, jízdní stabilitu a nižší spotřebu jsou kapota, blatníky a všechny dveře modelu UX vyrobeny z hliníku.

Tohle šasi umožňuje montáž konstrukčně složitějších náprav či hybridních baterií bez zásadního vlivu na prostor pro posádku nebo zavazadla.

Jednotka snů

Srdcem auta je samonabíjecí plně hybridní systém 4. generace s vysoce účinným zážehovým čtyřválcem 2,0 litru, který pracuje pouze v Atkinsonově cyklu. Jeho účinnost díky chytrým konstrukčním řešením a vysokému kompresnímu poměru (14:1) dosahuje rekordních 41 % a výkon činí 107 kW (146 k) při 6000 ot./min.

a 180 Nm ve 4400 ot./min. Navíc mu pomáhají elektromotory. Vůz je vpředu osazen 80kW (109 k) elektromotorem (vzadu 5,3 kW), jež navíc poskytuje nezanedbatelných 202 Nm, které jsou vzhledem k charakteristice elektromotoru dostupné ihned po sešlápnutí plynu.

Konstrukčně modernizovaný nikl-metal hybridový akumulátor je opatřen novým chladícím systémem, díky němuž může být umístěn pod zadními sedadly tak, aby nezasahoval do zavazadlového prostoru. Optimální součinnost spalovacího motoru a elektromotoru(rů) zajišťuje elektronická jednotka Power Control Unit, která je ve srovnání s předchozím hybridem o 20 % menší a 10 % lehčí.

Lexus si ke 4. generaci hybridního ústrojí došel časem. Celých 25 let a 1,4 milionu prodaných samonabíjecích hybridů dělí Lexus od konkurence, která s tím začala teď.

Slyšíte ten zvuk?

Technickou perlou je i prémiový zvukový systém, zvýrazněn šesti nebo osmi reproduktory. Pro zajištění dokonalé redukce zvuku s minimálním zkreslením jsou membrány reproduktorů Panasonic vyrobeny z recyklovatelné pryskyřice obsahující bambusové dřevěné uhlí a opálová rostlinná vlákna.

Audiosystém Mark Levinson pak obsahuje 13 reproduktorů s výkonem 915 Wattů. Každý komponent systému je konstruován tak, aby celkové harmonické zkreslení zvuku bylo na hodnotě 0,1 % nebo méně. Systém je vybaven zesilovačem třídy D s paramentry 150 W/4 Ω x 12 kanálů.

UX se vyrábí v japonském závodě Lexus Kjúšú – Fukuoka.

 

Související články
Technika 8.6.2025
Vzácné zeminy představují skupinu 17 kovů, které se vyskytují v zemské kůře, a přestože nejsou vždy extrémně vzácné, jejich chemické vlastnosti a technické využití je činí naprosto nenahraditelnými pro dnešní průmysl. Bez těchto kovů, mezi které patří například terbium, praseodymium či dysprosium, se moderní technologie, od spotřební elektroniky až po pokročilé vojenské systémy, prostě neobejdou. […]
Technika 7.6.2025
Vši, blechy a tasemnice lidstvo doprovázejí po celou evoluční historii. Avšak největším parazitem moderní doby není žádný krev sající bezobratlý, nýbrž elegantní zařízení se skleněnou obrazovkou, navržené tak, aby bylo návykové. Ano, podle australských vědců je to chytrý telefon. Chytré telefony nejsou jen neškodnými nástroji; parazitují na našem čase, pozornosti a osobních informacích  a to […]
Technika Vesmír 5.6.2025
Nová studie naznačuje, že nejen černé díry, ale i další husté objekty ve vesmíru, jako jsou neutronové hvězdy a bílí trpaslíci, mohou postupně mizet prostřednictvím záření podobného Hawkingovu. Vědci nedávno představili teorii, podle níž všechny husté objekty ve vesmíru, včetně neutronových hvězd a bílých trpaslíků, mohou postupně mizet prostřednictvím záření podobného Hawkingovu. Tento proces, dosud […]
Technika 5.6.2025
V Michelangelově slavné fresce Stvoření Adama se prsty Boha a člověka skoro dotýkají – jakoby visela ve vzduchu jiskra stvoření. Dnes se technologie dotýká lidské ruky jinak: ne božským dechem, ale mikroskopickým čipem v prstenu pro bezkontaktní, elegantní a efektivní placení. Platební technologie už nenosíme v peněženkách ani v mobilech – ale na ruce a […]
Příroda Technika 2.6.2025
Světově unikátní způsob dlouhodobého uchování léčivých bylin vyvinuli čeští odborníci z Národního centra zemědělského a potravinářského výzkumu (CARC). Zpracování do tzv. bylinných homogenátů zajistí, že cenné látky obsažené v rostlinách neztratí ani po několika letech skladování v chladu na kvalitě. Nová technologie se již uplatnila v prvních volně prodejných potravinách. Čerstvé byliny mají omezenou životnost. Samotná rostlinná pletiva ohrožují […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz