Domů     Technika
Lexus UX 250h: Urban Explorer
Jan Zelenka 11.2.2020

První liga kompaktních crossoverů má dalšího hráče. A nebude hrát druhé housle. Nejmladší, nejnovější a nejvyspělejší Lexus současnosti je také tím nejmenším. To ale neznamená, že není nositelem tradičních japonských principů Takumi, Kaizen a Omotenashi….

Třída „Urban Crossover“ má nového ambasadora, doslova, nositele toho názvu. Jezdí skvěle a s hybridním ústrojím čtvrté generace od Toyoty je jako umělec street artu ve fraku. Je zjevením moderních aut, technologická balada 21. století, třebaže infotainment jaksi zamrzl v čase.

Lexus UX 250h není nic menšího než koncentrovaná touhu zašitá do klasického kabátu města – ostatně UX znamená Urban Crossover (lze se setkat také s označení Urban Explorer). Jako první kompaktní crossover a poslední díl do mozaiky řady X doplňuje větší stájové NX a RX.

Základ života

Lexus UX je v rámci modelové řady naprostou novinkou. Vyrostl na podvozkové platformě GA-C (využívá ji např. sesterská Toyota C-HR) a je oproti minulé generaci modulárních platforem o 60 % tužší a má o 1,5 cm nižší těžiště, ale navzdory příbuznosti s modelem C-HR lze i na něm najít drobné odlišnosti – sváry jsou zde laserové a je navíc uzpůsobené pro druhý elektromotor pohánějící zadní kola a jeho měnič.

V detailech se liší i podvozek, když při využití stejného typu přední i zadní nápravy (MacPherson vpředu a víceprvková lichoběžníková vzadu) umožňuje využití adaptivních tlumičů AVS. Pro lepší rozložení hmotnosti, jízdní stabilitu a nižší spotřebu jsou kapota, blatníky a všechny dveře modelu UX vyrobeny z hliníku.

Tohle šasi umožňuje montáž konstrukčně složitějších náprav či hybridních baterií bez zásadního vlivu na prostor pro posádku nebo zavazadla.

Jednotka snů

Srdcem auta je samonabíjecí plně hybridní systém 4. generace s vysoce účinným zážehovým čtyřválcem 2,0 litru, který pracuje pouze v Atkinsonově cyklu. Jeho účinnost díky chytrým konstrukčním řešením a vysokému kompresnímu poměru (14:1) dosahuje rekordních 41 % a výkon činí 107 kW (146 k) při 6000 ot./min.

a 180 Nm ve 4400 ot./min. Navíc mu pomáhají elektromotory. Vůz je vpředu osazen 80kW (109 k) elektromotorem (vzadu 5,3 kW), jež navíc poskytuje nezanedbatelných 202 Nm, které jsou vzhledem k charakteristice elektromotoru dostupné ihned po sešlápnutí plynu.

Konstrukčně modernizovaný nikl-metal hybridový akumulátor je opatřen novým chladícím systémem, díky němuž může být umístěn pod zadními sedadly tak, aby nezasahoval do zavazadlového prostoru. Optimální součinnost spalovacího motoru a elektromotoru(rů) zajišťuje elektronická jednotka Power Control Unit, která je ve srovnání s předchozím hybridem o 20 % menší a 10 % lehčí.

Lexus si ke 4. generaci hybridního ústrojí došel časem. Celých 25 let a 1,4 milionu prodaných samonabíjecích hybridů dělí Lexus od konkurence, která s tím začala teď.

Slyšíte ten zvuk?

Technickou perlou je i prémiový zvukový systém, zvýrazněn šesti nebo osmi reproduktory. Pro zajištění dokonalé redukce zvuku s minimálním zkreslením jsou membrány reproduktorů Panasonic vyrobeny z recyklovatelné pryskyřice obsahující bambusové dřevěné uhlí a opálová rostlinná vlákna.

Audiosystém Mark Levinson pak obsahuje 13 reproduktorů s výkonem 915 Wattů. Každý komponent systému je konstruován tak, aby celkové harmonické zkreslení zvuku bylo na hodnotě 0,1 % nebo méně. Systém je vybaven zesilovačem třídy D s paramentry 150 W/4 Ω x 12 kanálů.

UX se vyrábí v japonském závodě Lexus Kjúšú – Fukuoka.

 

Související články
Populace lidí roste. A zemědělské půdy ubývá. I s ohledem na tuto nepřímou úměru nepůsobí vize příštích desetiletí nijak optimisticky. Jednou z možností, jak ji optimističtější udělat, jsou takzvané vertikální farmy, respektive vertikální zemědělství Princip této metody je v zásadě velmi jednoduchý. Pěstitelská plocha při ní nemá příliš prostoru do šířky, zato do výšky ano. Rostliny […]
Příroda Technika 7.9.2025
Oceány se mění rychleji než kdy dříve a s nimi se proměňují i pravidla podmořské hry. Nový výzkum ukazuje, že oteplující se světové vody znesnadňují detekci ponorek, což může výrazně zamíchat světovou bezpečnostní rovnováhou. Sebevětší ponorka ať už při bojovém nasazení nebo běžném průzkumu spoléhá na to, že ji nikdo neuslyší. Až doposud byly nejspolehlivějším […]
Saúdská Arábie, země spojovaná především s ropou, učinila další významný krok směrem k budoucnosti. Tentokrát nejde jen o vodík, ale také o amoniak. Země plánuje výstavbu zařízení na výrobu zeleného vodíku s roční produkcí 400 000 tun. Hodnota se odhaduje na miliardy eur. Yanbu Green Hydrogen Hub s výkonem 4 gigawatty se má stát jedním […]
Peugeot opět dokazuje, že rodinný vůz nemusí být nudná krabice na kolech. Nový model 308 (a jeho prostornější sourozenec 308 SW) přináší do střední třídy pořádnou dávku stylu, technologií a inovací. Ať už dáváte přednost kompaktnímu hatchbacku, nebo kombi s velkým kufrem, oba vozy spojuje jedna myšlenka: radost z jízdy. Francouzský šarm se tu nezapře. […]
Objevy Technika Vesmír 28.8.2025
NASA zveřejnila nejdetailnější snímky Marsu, jaké kdy oko lidského stroje spatřilo. Rover Perseverance, operující v kráteru Jezero, poslal na Zemi fotografie, které berou dech. Ukazují krajinu tak jasně, že se zdá, jako byste stáli přímo na rudém písku – jen s trochou štěstí a hodně drahou vesmírnou letenkou. Mars je starý známý soused, který nás […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz