Po sérii testů provedených přímo ve vesmíru v uplynulých měsících zakončila společná mise ESA a JAXA komisní fázi svého letu a nyní je připravena na operace, které bude provádět nejen během dlouhého přeletu, ale hlavně při průzkumu planety Merkur..
Mise BepiColombo zahájila svoji sedmiletou cestu k první planetě Sluneční soustavy dne 20. října 2018. Odstartovala na palubě rakety Ariane 5 z evropského kosmodromu v Kourou (stát Francouzská Guayana).
Po úspěšném startu a oživení, které skončilo 22. října, byla zahájena série komisních aktivit. Během nich byly prověřeny jednotlivé přístroje, pohonný systém a další vybavení automatu. Tato fáze skončila 16. prosince.
26. března 2019 pak konstatovala revizní komise, že veškeré zjištěné kapacity a schopnosti dosáhly požadavků definovaných před startem.
Tím došlo nejen k formálnímu ukončení komisních aktivit, ale také k zahájení rutinních operací. Na ně se nyní zaměří řídicí tým, který již zahájil přípravu na první planetární gravitační manévr v příštím roce.
„Sonda BepiColombo úspěšně prošla kontrolou technického stavu a nyní je oficiálně operační,“ vysvětluje letový manažer v ESA Patrick Martin.
Mise se skládá ze dvou sond, které budou navedené na oběžnou dráhu Merkuru: první je MPO (Mercury Planetary Orbiter) vyrobený pod záštitou ESA, druhou MMO (Mercury Magnetospheric Orbiter) zase dodala japonská JAXA. Kromě toho nyní misi tvoří i přeletový stupeň MTM (Mercury Transfer Module) dodaný ESA, který má obě sondy dopravit k cíli za pomoci elektrického pohonu a gravitačních manévrů u planet:
jeden se uskuteční u Země, dva u Venuše a šest u Merkuru. Až poté bude možné MPO a MMO umístit na cílovou oběžnou dráhu.
První „oblouk“, během něhož jsou v činnosti elektrické motory sondy, byl zahájený 17. prosince poté, co došlo k ověření správné činnosti čtyř palubních motorů. Ty mohou pracovat buď všechny najednou, nebo jen po dvou.
První „oblouk“ (jak se několikaměsíční fázi činnosti motorů říká, protože jsou funkční po významnou část doby letu kolem Slunce) skončil dle plánu na počátku března. Celkem se chystá 22 podobných dlouhodobých zážehů motorů.
„Elektrický pohon využívající sluneční energii představuje jednu z klíčových výzev této komplexní mise. Jsme proto nadšení z toho, že celý systém je nyní v plně operačním stavu,“ komentuje manažerka letových operací mise BepiColombo Elsa Montagnonová.