https://www.youtube.com/watch?v=hCyovxm1sug
Najít dobrý název pro oděvní firmu není snadné, ale když vsadíte na vlastní jméno, můžete jedině získat. Když ji v budoucnu prodáte, stále se bude jmenovat stejně jako vy a ponese váš odkaz. Předpokladem je, že máte talent od Boha a značka nezanikne jako stovky či tisíce jiných.
Jako třeba Calvin Klein, který při zakládání oděvní společnosti přemýšlel právě tímto způsobem. Psal se rok 1968 a nebyl v tom sám. Do businessu vstoupil společně se svým dobrým přítelem Barrym Schwartzem.
Životní osudy velkých lidí, a to bez ohledu na obor jejich tvorby, jsou obvykle vše, jen ne nudné a stereotypní. Platí to i o Calvinu Kleinovi. Když zaslechnete jeho jméno, pravděpodobně se vám nejdříve vybaví kvalitní spodní prádlo Calvin Klein, případně některá ze slavných osobností podílející se na reklamní kampani.
Ale život tohoto módního velikána a zástupce elegantního minimalismu, byl zajímavý i v jiných ohledech.
1) Zájem o módu v něm neprobudili rodiče, ale babička
Módní návrháři jsou v podstatě umělci. Spousta slavných osobností si brala za vzor své rodiče, ovšem v případě Calvina Kleina tomu tak nebylo. Kdyby šel po stopách matky – původem Rakušanky, stal by se z něj zubař.
A otec? Pocházel z Maďarska a otevřel si v Harlemu obchod s potravinami.
Tak kdo tedy v Kleinovi zažehl onen pověstný plamínek, když ne jeho vlastní rodiče? Říká se, že jablko nepadá daleko od stromu a v jeho případě tomu tak skutečně bylo. Inspiroval se svou babičkou, která pracovala jako švadlenka.
2) Neúnavně své umění piloval k dokonalosti
Studenti mají různé zájmy. Většinou se poflakují a baví s přáteli. Calvin Klein začal s budováním impéria brzy a veškerý volný čas trávil prací. Již jako teenager šil, studoval design a tvořil návrhy kostýmů a šatů.
Mimo to pracoval pět let ve fabrice na obleky a kabáty. Bral si noční a neodpočíval ani o víkendech.
3) Objevili ho náhodou
Za velkým úspěchem často nestojí pouze talent a píle. Zapotřebí je i trocha štěstí, což Calvin Klein měl. Jeho kamarád z dětství mu dal na rozjezd podnikání deset tisíc dolarů a nutno podotknout, že se tehdy nejednalo o zanedbatelnou částku.
Za peníze si pronajal malou pracovnu v hotelu a začal s prodejem dámských kabátů.
Za počátek skutečného úspěchu však Calvin považuje setkání s nákupčím z Bonwit Telleru – významného newyorského obchodního centra. Muž se ubytoval ve stejném hotelu, kde se nacházela návrhářova pracovna a omylem se zatoulal až do jeho pokoje.
Slovo dalo slovo a následoval obchod za padesát tisíc dolarů. Klein se dostal do titulků novin a byl požádán, aby do svého sortimentu zařadil také dámské sportovní oblečení.
4) Jeho designová filosofie je založena na extrémní jednoduchosti
Úspěchů lze ve světě designu dosáhnout různými způsoby. Kdy
ž se zadíváte na koncepčně velmi jednoduché podprsenky Calvin Klein, pravděpodobně si řeknete něco ve smyslu – tohle bych vymyslel i já!
Ale uvažovali byste minimalisticky i v době, než tento styl proslavil právě Klein?
https://www.youtube.com/watch?v=hfq6MqKZYXs
Jeho oblečení je typické čistými, moderními linkami a zemitými či neutrálními barvami. V tom tkví pověstné kouzlo a zároveň velká výhoda – módní kousky s logem CK lze efektivně kombinovat s jakýmkoliv jiným oblečením, a to nezávisle na ročním období.
Jinými slovy: geniální Calvin Klein dotáhl minimalismus k dokonalosti.
5) Způsobil revoluci v sortimentech džínsů a spodního prádla
Calvin Klein jako revolucionář? V souvislosti s denimem rozhodně! Když představil první pár svých džínů, změnil trh. Jeho přiléhavé kalhoty se okamžitě povýšily značku na kultovní záležitost.
https://www.youtube.com/watch?v=InpJfi0e_8w
Za pozornost však stojí také jeho perfektně padnoucí dámská podprsenka či první dámské spodní prádlo navržené podle mužského vzoru.
Klein překročil nepsanou hranici a zbořil pomyslnou bariéru. Slovo unisex se začalo skloňovat ve všech pádech.
6) Reklamní kampaně CK byly kontroverzní a vyvolávaly bouřlivé reakce
Motivem mnoha reklamních kampaní byly mladé modelky v sexuálně provokativních pózách. Mimo jiné také patnáctiletá Brooke Shields. Reklamy veřejně odsoudil tehdejší americký prezident Bill Clinton se svou ženou.
Věkem modelek se zabývalo také americké ministerstvo spravedlnosti a vedlo proti Kleinovi vyšetřování.
Calvin Klein běžně mluvil o svých intimnostech s ženami a muži. Jeho reklamy byly plné štíhlých žen a svalnatých mužů, a právě z těchto typů modelek a modelů udělal hlavní proud.
Co dodat závěrem? Calvin Klein vybudoval z malé firmičky světovou značku a posunul minimalistický design do centra pozornosti. Ačkoliv během života bojoval s mnoha závislostmi a osobními problémy, navždy se zapsal zlatým písmem do historie moderní módy..