Rok co rok pořádá české zastoupení automobilky Mercedes-Benz pro svou VIP klientelu Transylvania Experience. Během této cesty napříč divokou přírodou Rumunska si mohou majitelé terénních vozidel a SUV za asistence profesionálů vyzkoušet, co všechno jejich vozy vlastně dovedou.
Pro brody řek, šplhání po horách či sjíždění strmých svahů si navíc mohou vyzkoušet to nejlepší, co automobilka v tomto ohledu dokáže nabídnout.
Najet během čtyř dní zhruba tři tisíce kilometrů není jen tak pro někoho. Na druhou stranu první necelá tisícovka z Prahy uteče jako voda. Pohodlí v kokpitu moderních SUV nelze při dlouhých cestách neocenit.
Příjemná kůže v interiéru, špičková klimatizace, a hlavně bezkonkurenční aparatura Harman-Kardon s překvapivě čistým přednesem kytarových riffů dokáže z cesty udělat opravdový požitek. Vezmeme-li navíc v potaz možnost využití funkce hlídání jízdních pruhů, asistenta udržování odstupu Distronic a tempomat, nezbývá než si užívat a nechat precizní navigaci promítanou na head-up displej počítat uplynulé kilometry.
Funkce Dynamic Select navíc pomůže pouhým dotykem prstu změnit jízdní systém na jeden z pěti programů, jimiž jsou Eco, Individual, Comfort, Sport a námi milovaný Sport Plus (ten se ale přihlásil o slovo až mnohem později).
Vše se změní až po překročení maďarsko-rumunských hranic, kde začíná to pravé dobrodružství. I když zcela rozbitou vozovku sem tam nahradí nádherná silnice vinoucí se serpentinami skrz hustý les, předjíždění koňských povozů místních zemědělců či stáda nedbale přecházejících krav tempo jízdy radikálně zpomalí.
Zdánlivě malá vzdálenost do kýžené destinace, kterou v našem případě byla obec Borşa nedaleko ukrajinských hranic, tak dokáže zabrat věčnost a vyžádá si hodně pozornosti. Cestou skrze města jako Satu Mare nedaleko hranic či Sighetu Marmației na levém břehu řeky Tisy se však lze krásně seznámit s místní venkovskou kulturou a poněkud odlehčit intenzitu kulturního šoku, který se u méně zcestovalých určitě dostaví.
Lesy, louky a hory
Ačkoli byl na území Rumunska lov velkých šelem, jako je medvěd hnědý, vlk euroasijský či rys ostrovid pozastaven, ještě stále se vydávají v limitovaném množství licence nutné k jejich možnému lovu. Lovci, kterým se nepodaří oprávnění získat však nemusí zoufat, místní lesy jsou přirozeným teritoriem jelenů, kamzíků, ale i svišťů nebo třeba tetřevů.
Ti se nacházejí v hojném množství v lesích v pohoří Rodna, které je považováno za nejvyšší v oblasti Východních rumunských Karpat. Právě v této oblasti žije mnoho lesní zvěře a bývá častým předmětem zájmu lovců.
Tudy také vedly naše kroky, respektive trasa po lesních a hřebenových cestách v lůně přírody. Námi testované GLC zde obstálo na výbornou. Pravda, některé místní bahnité cesty zničené koňskými povozy naloženými kmeny stromů, upomínající na těžbu dřeva v místní lesích, byly náročnější a vyžadovaly řízení s klidem a rozvahou.
Křížení náprav tak probíhalo díky velkým výmolům opravdu často, nicméně toto městské SUV se zde ukázalo v nejlepším světle. Vezmeme-li v potaz skutečnost, že většina zákazníků tohoto modelu jej vystaví největšímu outdoorovému dobrodružství na příjezdové cestě ke své chatě v jižních Čechách, pak několikanásobně předčilo očekávání.
GLC i přes svou poměrně nízkou světlou výšku dokáže vystoupat po horských cestách téměř kamkoli. Nezastaví ho ani rozvodněný potok plný kamenů a nestabilní šotolina – vždyť mimořádnou trakci zajišťuje stálý pohon všech kol 4MATIC. Bohužel nedisponuje asistentem pro sjíždění kopců, který nabízí například o něco větší bratříček GLE, nicméně vzhledem ke své povaze jej ani tolik nepotřebuje.
Většinu času totiž GLC stráví na silnici, nebo jako v našem případě na hřebenu hor, po kterých se táhnou příjemné cesty rozlehlými planinami. Na nich přijde vhod sada Offroad Technik nabízející až pět různých jízdních programů Offroad:
Offroad, Stoupání, Kluzko, Přívěs a Vyhoupání, které oceníte při zapadnutí do bahna. S tím koresponduje i motorizace, která je v nabídce ve třech vznětových variantách s výkonem od 125 do 150 kW a pěti zážehových od 155 do 375 kW – to znamená, že bychom bez problému zvládli místním lesníkům pomoct s nákladem, ostatně s takovým výkonem by nebyl problém z Prahy do Rumunska přitáhnout i přepravník s koňmi.
Skaliska a lomy
Okusit GLE je zase trochu jiný zážitek – a jelikož se už na příští rok chystá jeho nová podoba, lze očekávat, že ani ta jen tak neomrzí. Svou podstatou se jedná o pracanta předurčeného k tomu, aby se svým kroutícím momentem 620 Nm posloužil jako tažné vozidlo.
Zatím je v nabídce pouze ve variantě 350d s výkonem 190 kW, se kterou jsme se vydali hned druhý den do roklin Národního parku Maramureš. Bohužel historie byla ke krajině neúprosná a těžba kovů, jako železo či měď, po sobě zanechala dosti patrné stopy.
Cestou lesem tak lze objevit několik opuštěných dolů a postupně se léčící příroda prahnoucí po rekultivaci prozrazuje svá zranění v podobě načervenalého či nazelenalého kamenného podloží pramenů vyvěrajících v horách.
GLE však jen tak nic nezastaví, ať už je na asfaltu či v terénu vytvořeném ostrými kameny a pískem. Ani trochu nevadí prach vířící se zpod kol dalších členů flotily, který jednoduše v rychlosti stírá adaptivní odstřikování Magic Vision Control přímo ze stěrače – využívá odstřikování přímo před stírátka stěračů, takže čistící kapalina nesteče mimo.
Při jízdě po hřebenu pak přijde vhod i asistent při poryvech bočního větru. Co kdyby….
Legenda je jen jedna
Novým vozem třídy G v provedení AMG by neopovrhli ani představitelé místní státní společnosti ROMARM, tedy zbrojovky vytvářející kromě vlastních střelných zbraní povětšinou vycházejících z ruských pušek AK a Dragunov také obrněné transportéry.
Nové Géčko je prostě fantastický počin. Svým příchodem na letošním lednovém detroitském autosalonu na sebe zcela strhlo pozornost. A aby ne. Za kmotra mu šel Arnold Schwarzenegger, který v průběhu let několik jeho předchůdců vlastnil.
Vždyť představené bylo po sedmi letech vývoje už v roce 1979, což znamená, že v příštím roce oslaví jeho slavná rámová architektura a na první pohled rozpoznatelná hranatá tvář neuvěřitelné 40. narozeniny.
Na nás čekalo v několika provedeních v údolí na břehu místní říčky Vaser. Než jsme se však vydali dál na cestu vstříc nečekaným zážitkům, bylo potřeba přebrodit ji i její přítok a dostat se hlouběji do lesů a poté vyšplhat na horské hřebeny.
Zde si Géčko počínalo vskutku skvěle, oproti svému předchůdci byla u novinky zlepšená brodivost o 10 cm na současných 70, což se ukázalo jako dostatečné. Z pohodlí odvětrávaných masážních sedaček tak byla jiné vozy extrémně náročná cesta absolutní hračkou.
Skrze otevřená okýnka byl dokonce čas se kochat detaily, které po faceliftu obří krychle tlačící právě vodu před sebou, zůstaly zachovány, aby definovaly ikonu – jako jsou útlé kovové kliky nebo přiznané panty u dveří.
Vnitřek se totiž změnil k nepoznání. Nejenom, že poskytuje daleko více místa, ale integrované technologie nově dávají pocit, že už vůbec nic nemůže být problém. Přístrojovou desku totiž vytváří obří dvojice displejů, na kterých se velmi intuitivně zorientuje během chvilky každý.
Ovládají se touchpadem, případně během jízdy za pomoci integrovaných tlačítek na volantu. Ty se hodily hned záhy, kdy nás čekala řada výjezdů a sjezdů v enormně strmých kopcích a na řadu se tak dostala nutnost sledovat úhel naklonění.
Jen pro zajímavost, tato terénní modla se světlou výškou 24,1 cm má stoupavost až 100 % a slibuje jízdní stabilitu při bočním náklonu až 70 %. Přejezdový úhel pak dosahuje neuvěřitelných 25,7º, takže se vyškrábe opravdu téměř kamkoli.
My se vyšplhali strání až na vrchol, tam kam Géčko patří. Odměnou nám nebyla jen cesta, která se ukázala být nejkrásnější z cílů, ale také výhled na fascinující scenérii rumunských hor a lesů.