Domů     Technika
Okřídlená Honda
21.stoleti 21.4.2004

Nedávno oznámila firma Honda Motor Co., Ltd, že její nové experimentální kompaktní komerční proudové letadlo HondaJet, úspěšně dokončilo na úvodní letové zkoušky. Ve srovnání s konvenčními proudovými letadly nabízí tento letoun skvěle nízkou spotřebu paliva a pozoruhodný prostor kabiny.Nedávno oznámila firma Honda Motor Co., Ltd, že její nové experimentální kompaktní komerční proudové letadlo HondaJet, úspěšně dokončilo na úvodní letové zkoušky. Ve srovnání s konvenčními proudovými letadly nabízí tento letoun skvěle nízkou spotřebu paliva a pozoruhodný prostor kabiny.

Honda začala s výzkumem na úseku kompaktních komerčních proudových letadel v roce 1986, s motory od jiných výrobců. Experimentální kompaktní proudový letoun HondaJet s proudovým motorem s turbodmychadlem HF118 je prvním letadlem firmy Honda s vlastními motory.

Menší spotřeba, větší kabina
Proudové motory jsou umístěny na horní ploše hlavního křídla v uspořádání, které snižuje odpor vzduchu při vysokých rychlostech a zvyšuje letovou výkonnost. Toto uspořádání také odstraňuje potřebu strukturálního zabudování motorů do trupu letadla, což umožňuje zvětšení prostoru v kabině oproti konvenčním letadlům o více než 30%.
Trup je celistvou a lehkou konstrukcí (voštinová sendvičová) z tvrzených uhlíkových kompozitů a jeho kabina je největší v dané třídě. Hlavní křídlo tvoří hliníkové panely, vyražené z jednotlivých hliníkových plechů. Ty vytvářejí hladší povrch křídla než obvyklé struktury křídel. Společně s firmou Honda patentově chráněnými laminárními nosnými plochami snižují turbulenci a významně zlepšují aerodynamické parametry. Další odpor vzduchu snižující technologie se týká nosu trupu, který je formován tak, aby vytvářel laminární proudění (vyvolané tvarem nosu trupu) . Tyto vlastnosti v kombinaci s úsporným proudovým motorem s turbodmychadlem Honda HF118 umožnily snížit spotřebu paliva ve srovnání s běžnými letadly o více než o 40%.

Nové technologie
Toto experimentální letadlo je také vybaveno nejmodernější skleněnou pilotní kabinou Letadlo je vybaveno vysoce moderním kabinovým systémem Garmin G1000 s nejmodernější avionikou, autopilotem, protinámrazovým zařízením a dalšími vymoženostmi. Informace o letu jsou pilotům přehledně zobrazovány na obrazovkách plochého panelu. Letoun má podstoupit přibližně 200 hodin zkušebních letů, při nichž se má prokázat a ověřit jeho ovladatelnost a výkonové charakteristiky jednotlivých systémů.

Hlavní parametry
Prozatímní název                                           HondaJet
Sedadla                                               6 / 2 posádka + 4 cestující nebo 1 + 5
Motor                                                  Honda HF118 Turbofan Engine
Nejvyšší startovací tah (kgf (lbf))                    757 (1,670) x 2
Nejvyšší startovací hmotnost (kgf (lbf))            4,173 (9,200)
Délka x šířka x výška (m (ft))                   12.5 x 12.2 x 4.1 (41.1 x 39.9 x 13.2)
Nejvyšší rychlost (km/hr (uzlů))                       778 (420)
Výškový dostup (m(ft))                                  12,497 (41,000)
Dolet (km (nm))                                            2,037 (1,100)
Spotřeba paliva (km/kg /nm/lb)                        3.3 (0.8)
Vzletová délka (m (ft))                                   807 (2,647)
Přistávací vzdálenost (m (ft))                          694 (2,277)

SOUKROMÁ PROUDOVÁ LETADLA
Soukromá proudová letadla nesou bohaté, silné a slavné kolem planety. Jsou to jedinečné stylové stroje, vybavené těmi nejmodernějšími leteckými a bezpečnostními technologiemi. Splňují ty nejnáročnější nároky na rychlost a pohodlí cestování, bez zdlouhavých přestupů a obav z teroristických útoků. Využívají je nejen zámožní jednotlivci, jako herci, zpěváci či sportovci, ale i vlády a velké společnosti. Vrcholní představitelé mohou během svých cest na jednání pracovat i odpočívat. Jejich pořizovací cena začíná na pěti miliónech dolarů, u těch nejluxusnějších a nejvybavenějších modelů šplhá až na desetinásobek.

Letadla 5 – 8 milionů dolarů
První skupina letadel pojme od šesti do devíti pasažérů na vzdálenost 2000 mil.
Eclipse 500
levnější biz-jet, využívaný jako letecké taxi umožňuje cestování jednoho pilota a pěti pasažérů (nebo dvou pilotů a čtyř pasažérů). Zavazadla jsou uskladněna v prostoru za sedadly a na konci letadla. Stroj může přistávat na většině malých letišť.
Learjet 45
stroj pro osm až devět pasažérů s vymoženostmi jako sklápěcí stolky, skříňkou na skleněné nádobí, sklápěcí exkluzivní sedadla a zábavní kout. 

Letadla 10 – 15 milionů dolarů
Střední třída pro devět pasažérů s doletem 1,500 – 3000 mil.
Learjet 60
může létat přes 2500 námořních mil, chlubí se prostornou koupelnou. Je to jeden z nejtišších obchodních letadel střední třídy.
Bombardier Challenger 300 Business Jet
umožňuje přelet Atlantiku z New Yorku do Londýna bez mezipřistání až osmi cestujícím.
 

Letadla 17 –35 milionů dolarů a nad 45 milionů dolarů
Flexjet Bombardier Callenger 604
interkontinentální obchodní letadlo, které může letět nonstop z Chicaga do Londýna. Interiér může být upraven pro devět až devatenáct lidí.
Boeing Business Jet
je špičkou mezi luxusními soukromými obchodními letadly. Postaven je na bázi Boeingu 737, umožňuje cestování od patnácti do padesáti lidí. Součástí vybavení je oddělená jídelna, společenské prostory, ložnice, apartmá  s „královskou“ postelí i soukromá kancelář. Urazí bez problémů cestu z amerického  Seattlu do Jeddah v Saudské Arábii (6 854 námořních mil) za 14 hodin.

Předchozí článek
Další článek
Související články
Technika Vesmír 5.6.2025
Nová studie naznačuje, že nejen černé díry, ale i další husté objekty ve vesmíru, jako jsou neutronové hvězdy a bílí trpaslíci, mohou postupně mizet prostřednictvím záření podobného Hawkingovu. Vědci nedávno představili teorii, podle níž všechny husté objekty ve vesmíru, včetně neutronových hvězd a bílých trpaslíků, mohou postupně mizet prostřednictvím záření podobného Hawkingovu. Tento proces, dosud […]
Technika 5.6.2025
V Michelangelově slavné fresce Stvoření Adama se prsty Boha a člověka skoro dotýkají – jakoby visela ve vzduchu jiskra stvoření. Dnes se technologie dotýká lidské ruky jinak: ne božským dechem, ale mikroskopickým čipem v prstenu pro bezkontaktní, elegantní a efektivní placení. Platební technologie už nenosíme v peněženkách ani v mobilech – ale na ruce a […]
Příroda Technika 2.6.2025
Světově unikátní způsob dlouhodobého uchování léčivých bylin vyvinuli čeští odborníci z Národního centra zemědělského a potravinářského výzkumu (CARC). Zpracování do tzv. bylinných homogenátů zajistí, že cenné látky obsažené v rostlinách neztratí ani po několika letech skladování v chladu na kvalitě. Nová technologie se již uplatnila v prvních volně prodejných potravinách. Čerstvé byliny mají omezenou životnost. Samotná rostlinná pletiva ohrožují […]
Technika 2.6.2025
Společnost NET4GAS oznámila, že se podílela na úspěšném dokončení studie k ambicióznímu projektu vodíkového koridoru, který má propojit jihovýchodní Evropu se středem kontinentu. Projekt, známý jako South-East European Hydrogen Corridor (SEEHyC), reaguje na rostoucí poptávku Evropy po čisté energii a má být uveden do provozu v roce 2029. Tento plánovaný koridor, dlouhý více než 3 […]
Troufalé cíle si žádají troufalá řešení, a k takovým bezpochyby projekt budoucího urychlovače částic FCC patří. Odhalení záhad temné hmoty a energie? Hledání nových částic či výroba milionů nepolapitelných Higgsových bosonů? Takové úkoly z říše fantazie se už možná brzy přesunou do reality – anebo také navždy zůstanou na papíře. Velký hadronový urychlovač (LHC), největší a nejvýkonnější […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz