Domů     Technika
Jak pracuje airbag
21.stoleti 21.5.2004

Airbag je tvořen vlastním vakem zhotoveným z polyamidové tkaniny a inflátorem – plynovým generátorem, v němž je vyvíjen plyn, kterým se vak plní. Airbag řidiče je zabudován v hlavě volantu a po nafouknutí vytvoří polštář o objemu asi 65 litrů. Airbag je tvořen vlastním vakem zhotoveným z polyamidové tkaniny a inflátorem - plynovým generátorem, v němž je vyvíjen plyn, kterým se vak plní. Airbag řidiče je zabudován v hlavě volantu a po nafouknutí vytvoří polštář o objemu asi 65 litrů. Airbag spolujezdce je umístěn pod krytem v přístrojové desce, a protože je zde více volného prostoru, má i větší objem – přibližně 95 litrů. Boční airbagy umístěné v opěradlech sedadel na straně blíže ke dveřím mají objem přibližně 13 litrů. Při nárazu a aktivaci airbagu se v předem definovaných místech protrhnou kryty na volantu a přístrojové desce. Zároveň jsou v inflátoru zapáleny tablety produkující plyn, jehož hlavní součástí je pro člověka neškodný dusík. Po aktivaci systému se airbagy za velmi krátkou dobu nafouknou. U řidiče se tato doba pohybuje v rozmezí 28-30 milisekund, 33 milisekund trvá, než se nafoukne airbag u spolujezdce, a 10 milisekund, než se nafouknou boční airbagy. O aktivaci rozhoduje elektronická řídicí jednotka, která je společná pro všechny airbagy a v případě, že je vůz vybaven i bočními airbagy, i předpínače bezpečnostních pásů. V řídicí jednotce je zabudován snímač pro měření zrychlení, resp. zpomalení, vyhodnocovací elektronika a diagnostická jednotka. Je-li vůz vybaven také bočními airbagy, vyhodnocuje i signály z čidel bočních nárazů. 

Související články
Příroda Technika 2.6.2025
Světově unikátní způsob dlouhodobého uchování léčivých bylin vyvinuli čeští odborníci z Národního centra zemědělského a potravinářského výzkumu (CARC). Zpracování do tzv. bylinných homogenátů zajistí, že cenné látky obsažené v rostlinách neztratí ani po několika letech skladování v chladu na kvalitě. Nová technologie se již uplatnila v prvních volně prodejných potravinách. Čerstvé byliny mají omezenou životnost. Samotná rostlinná pletiva ohrožují […]
Technika 2.6.2025
Společnost NET4GAS oznámila, že se podílela na úspěšném dokončení studie k ambicióznímu projektu vodíkového koridoru, který má propojit jihovýchodní Evropu se středem kontinentu. Projekt, známý jako South-East European Hydrogen Corridor (SEEHyC), reaguje na rostoucí poptávku Evropy po čisté energii a má být uveden do provozu v roce 2029. Tento plánovaný koridor, dlouhý více než 3 […]
Troufalé cíle si žádají troufalá řešení, a k takovým bezpochyby projekt budoucího urychlovače částic FCC patří. Odhalení záhad temné hmoty a energie? Hledání nových částic či výroba milionů nepolapitelných Higgsových bosonů? Takové úkoly z říše fantazie se už možná brzy přesunou do reality – anebo také navždy zůstanou na papíře. Velký hadronový urychlovač (LHC), největší a nejvýkonnější […]
Mezi savci těžko najdeme tvora s dominantnějším mozkem. Ten delfíní může vážit až 1,7 kg, což je víc než u člověka. Tito inteligentní živočichové spolu komunikují cvakáním a hvízdáním a dokážou rozeznat svá vlastní „jména“. Díky pokroku v umělé inteligenci možná budeme moci jejich řeč brzy přeložit do lidské a naopak. Jsme jen krůček od mluvení se […]
Objevy Technika 22.5.2025
Výzkumný tým vedený prof. Pavlem Jungwirthem z Ústavu organické chemie a biochemie AV ČR zjistil, že během procesu, kdy se kapalina mění z nekovu na vodivý kov, vzniká ještě jeden, zatím nepopsaný jev. Jedná se o fázi, kdy se systém spontánně velmi rychle přepíná mezi kovem a nekovem, aniž by vydržel v jednom z těchto […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz