Hollywoodské stránky před nedávnem o tom, jak Marka Hamilla v posledních Star Wars ohromila pasáž v kasinu.
Sám Hamill prohlásil, že tvůrcům rozhodně nelze upřít, že si na prostředí kasina dali hodně záležet a vůbec na něm nešetřili.
Kasina jsou skutečně velmi často součástí hollywoodské tvorby a do jejich designu se vkládá nemalé úsilí. Design interiéru kasina se ve filmech používá k dokreslení určité situace. Design interiérů luxusních kasin, jaká jsou k vidění například v Las Vegas, slouží zase k demonstraci luxusu, bohatství, zábavy a hojnosti.
Ve filmech se ale objevují i jiná kasina. Například nelegální kasino plné zločinců a dalších pochybných postav. Ve srovnání s prvním typem nebe a dudy, že? Obojí má ve filmech své opodstatnění, a tak je to dobře.
Design kasinového interiéru ve skutečném životě
Design interiéru kasina hraje určitou roli i ve skutečném světě. Možná ještě větší. Design interiéru patří často k hlavním parametrům ovlivňujícím profitabilitu kasin. Hodně to souvisí s psychologií a tendencemi chování hráčů.
Zřejmě kolem vás už proběhly informace o technikách, které se pro tento účel používají, například absence oken nebo hodin.
Hráči totiž pak ztratí pojem o čase a netuší, kolik času u automatu, ruletového stolu nebo blackjacku vlastně strávili. Tyhle věci fungují, ale vědecké pozadí designu interiéru kasin jde mnohem dál.
Jeden z nejznámějších souborů principů pro design interiérů kasin sestavil Bill Friedman a vše sepsal ve své knize Designing casinos to dominate the competition:
The Friedman international standards of casino design (Válcování konkurence prostřednictvím designu: Friedmanovy mezinárodní normy pro designování kasin) a v dalších publikacích.
Friedmanova představa o designu kasina se soustřeďuje kolem labyrintového, temného interiéru, nízkých stropů, absence dekorací a dalších věcí, jejichž kombinace hráče do kasina „přitáhne“, co nejdéle udrží a umožní mu věnovat maximální pozornost hazardní hře.
Nový koncept designu kasinového interiéru
Tato psychologie designu byla z větší části nahrazena něčím, čemu se říká „design hřiště“. Tento název vznikl na základě článku Davida Kranea, který zveřejnil v časopise Journal of Gambling Studies v roce 1995.
Design hřiště porušuje mnoho Friedmanových principů a často je úplně obchází. Nová designová strategie prostory spíše otevírá, pouští do nich přirozené světlo a vyhýbá se výhradnímu zaměření na hazardní hry.
Kasinové prostory už nevypadají jako labyrint a mají pro hráče mnohem přívětivější atmosféru.
V deníku New Yorker věhlasný designér interiéru kasin Roger Thomas prohlásil:
„Lidé nechtějí sázet, pokud se cítí v pasti, uchvácení nebo zmatení. Tohle není ta nálada, kterou chcete.“.
Možná byly doby, kdy stará filosofie designu dávala větší smysl, ale v současné době ji masivně vytlačuje design hřiště a další nové přístupy, minimálně ve velkých herních rezortech v Las Vegas a dalších podobných hráčských centrech.
A co online kasina?
Nesmíme zapomínat ani na svět online kasin. Na trhu jich je celá řada, většina z nich má extrémně podobný výběr her a aspekty ovlivňování způsobu, jakým si hráči vybírají online kasina, jsou také společné.
Design webové stránky online kasina a design rozhraní je pro zajištění úspěchu naprosto zásadní.
Vhodně navržená webová stránka kasina přiláká mnohem víc lidí, kteří v něm budou hrát déle, což je zřejmě ještě důležitější. Získání nových hráčů vyžaduje nemalé množství prostředků, proto si kasina musejí stávající hráče uchovávat.
Sečteno podtrženo, na designu kasina záleží opravdu hodně, ať už je to ve filmu, v Las Vegas nebo na internetu, ale důvody této důležitosti se mohou v jednotlivých případech značně lišit. Většina lidí by se pravděpodobně shodla na tom, že nový přístup k designu kasinům ve filmu i v reálném životě prospěl, takže všichni můžeme být rádi, že designerské strategie změny nastíněné v tomto článku vůbec prodělaly.