Jen několik málo týdnů chybí do oficiálního ukončení vývojové a demonstrační fáze stíhacího letounu F-35 Lightning II. Jak letoun, tak pohonná jednotka, simulátory a logistické systémy, přejdou z vývojového do operačního stavu.
Možná je to překvapení, nicméně, je to beztak o šest let později, než se původně očekávalo..
Program JSF, pod který tato stíhačka spadá, začal oficiálně v roce 1992. Sice se o nástupci AV-8B Harrieru II a stíhačky F-16 uvažovalo ještě dříve, ale až v roce 1992 nabral program nový směr. V roce 1996 Pentagon vybral finalisty Boeing a Lockheed Martin.
Jejich demonstrátory se ve vzduchu poprvé objevily v roce 2000 a o rok později Pentagon vybral demonstrátor X-35 od společnosti Lockheed Martin. Jeho dominantou byly skvělé vlastnosti STOVL.
První prototyp F-35A vzlétl do vzduchu v roce 2006. Poté se ale objevily technické problémy, které se týkaly zejména vysoké hmotnosti, která působila potíže zejména u verze STOVL, tedy F-35B. Muselo tak dojít k úpravě konstrukce a ke zvýšení tahu motoru.
Bohužel se tím zvedly náklady o více než šest miliard dolarů a vývoj nabral zpoždění 18 měsíců. Vývojové náklady jsou prakticky na dvojnásobku, což není příliš lichotivá zpráva. Poslední F-35 by měla dolétat v roce 2070. Až se tak stane, měly by celkové náklady, které byly určené na vývoj, ale také nákup letounů, modernizaci a provoz, dosáhnout neuvěřitelných 1,5 bilionů dolarů.
A to není rozhodně málo. Na druhou stranu, po technické stránce patří F-35 Lightning II mezi špičku.