Takzvanou eHighway jako první na světě představilo Švédsko. Nyní se k nim přidalo také Německo. Elektrickým vedením pro hybridní nákladní automobily bude pokryt desetikilometrový úsek dálnice A5 a to mezi nákladovým prostorem u frankfurtského letiště a překladištěm v Darmstadtu.
Nákladní doprava se neustále zvyšuje. Do roku 2050 by se měla až ztrojnásobit, což bude mít vliv také na nárůst emisí CO2. A tak na řadu přicházejí hybridní kamiony s pantografy, které je možné dobíjet přes elektrické vedení umístěné nad dálnicí.
Ve Švédsku podobný zkušební provoz běží přes rok a podle výsledků, nákladní automobily, které jsou vybaveny elektromotory, spotřebovávají o polovinu méně energie, než ty se spalovacími motory. Měřitelný pokles emisí dosahuje 80 až 90 procent, což je vskutku výborným výsledkem.
V Německu se o něco podobného pokusí společnost Siemens. Principem je inteligentní sběrač proudu v kombinaci s hybridním pohonným systémem. Vozidla s pantografem jsou vybavena speciálním monitorovacím zařízením, které umožní detekovat přítomnost elektrického vedení nad vozovkou a zároveň udržuje nákladní vůz ve stabilní poloze.
V případě, kdy vozidlo zaregistruje přítomnost elektrických drátů. Sběrač proudu se na ně připojí a kamion přejde na plně elektrický proud. Maximální možná rychlost v tomto režimu je 90 km/h.
V případě, že vozidlo tuto rychlost přesáhne nebo opustí elektrifikovaný úsek, automaticky se přepne na vznětový pohon nebo elektromotor poháněný akumulátorem, jenž se mezi tím dobil. Výhodou tak je, že tento systém poskytne možnost dobíjení akumulátorů, jejichž kapacita není v současnosti stále nejlepší.
Další podobná dálnice by se měla objevit rovněž v USA mezi Los Angeles a přístavem Long Beach. Stejně jako v Německu, stojí za projektem firma Siemens.