Je to až s podivem, ale podle studie ekologické organizace ICCT plní v současnosti emisní normu pouze každý desátý vůz. Reálně vznětové motory vypouštějí v průměru 4,5krát více oxidu uhličitého, než je maximální možná hodnota v podobě 80 miligramů na jeden kilometr.
Nezákonné to ale není, protože norma o výfukových plynech od září platí pouze pro nově zaregistrované vozy. Část naměřených hodnot ji ale výrazně překračuje. Důsledkem je zhoršená kvalita vzduchu v některých městech.
Výsledky potvrzují dřívější poznatky. Ale až nyní se testovalo daleko větší množství automobilů, a právě díky tomu je možné vyhodnotit závěry o průměrném chování jednotlivých výrobců. Studie zkoumala celkem 541 automobilů, které zastupovaly 145 různých modelů.
Z tohoto důvodu požadují specialisté z ICCT v budoucnu nezávislé testy v reálných jízdních podmínkách. Zkoumat by se měly nejen emise oxidů uhličitého, ale také oxidů dusíku. Navíc by ve výzkumu směla být taková auta, která poskytnout jejich majitelé nebo autopůjčovny. Nemělo by se tak jednat o samotné výrobce.