Vozy budoucnosti se obejdou bez čerpacích i dobíjecích stanic. Této vizi věří mladí technici z Nizozemí. Nedávno světu odhalili první rodinný vůz poháněný slunečními paprsky, který za den urazí až tisíc kilometrů.
Do výroby se ale nechystá. Na trh totiž chtějí mladí inovátoři prorazit s ještě větším unikátem, revolučním automobilem, který kombinuje solární a elektrický pohon..
Každý rok soutěží studentské týmy z celého světa v závodu World Solar Challenge se svými prototypy vozítek na solární energii. Z trati dlouhé 3000 kilometrů skrze australské vnitrozemí už dvakrát vzešel vítězně Solární tým z technické univerzity v Eindhovenu.
Letošní ročník by chtěli studenti z Nizozemí opět stát na stupních vítězů s novým modelem Stella Vie.
Solární vůz vám doma rozsvítí lampu a nabije notebook
Jejich nové solární auto se snaží zastrašit konkurenci rekordním dojezdem. Během letního slunečného dne prý urazí 1000 km díky energii, kterou dodá 5 m² solárních panelů na kapotě vozu.
Asi si říkáte, že málokterý zapálený motorista za den posune měřidlo ujetých km na tachometru až o tisícovku. Ale když Stellu Vie zaparkujete a napojíte do sítě, můžete elektřinou nevyužitou při jízdě napájet domácí spotřebiče.
Přestože různé chytré funkce vozu (např. hledání parkovacího místa s největším dopadem slunečního záření) učí řidiče využít slunce na maximum, v zemích, kde oblohu věčně zahalují husté mraky, vás Stella Vie daleko nedoveze.
Přece jenom její konstruktéři vytvářeli spíš ultralehké aerodynamické závodní auto, které se na běžné silnice tolik nehodí. Několik bývalých členů Solárního týmu proto založilo ambiciózní startup Lightyear, který pracuje na sestrojení nezvyklého „hybridu“ na elektřinu a slunce. První kusy chtějí prodávat už v roce 2019.
Solární mobil One s dojezdem 400 až 800 km
Jak by první vůz s kombinací elektromotoru a solárních panelů, pojmenovaný One, měl fungovat? Španělští nebo italští řidiči by bez „tankování“ mohli brázdit silnice i několik měsíců. Ostatní, kteří sebou v kufru tolik opalovacího krému vozit nemusí, by nezvyklý hybrid častěji nabíjeli z domácí zásuvky, stejně jako elektromobil.
Podle odhadů týmu Lightyear by čistě na sluneční palivo obyvatel Havaje najel 20 tisíc km za rok, Newyorčan 14 tisíc a řidič z Amsterdamu 10 tisíc km ročně.
Baterie by na 1 nabití měla „utáhnout“ 400 až 800 km. Pro představu nejnovější Tesla Model S má dojezd 345 km, starší Model S s nejvýkonnější baterií 632 km (podle evropské statistiky NEDC).
Samozřejmě se objevují i další dravé automobilky (Fisker a Emotion), které se snaží o prolomení tohoto rekordu, ale zatím pouze odvážnými výroky.
Také nizozemský startup prozatím představil svůj koncept pouze futuristickými obrázky z počítačového programu, takže nad jejich smělými cíli visí spousta otazníků. Přestože světlo světa ještě nespatřil ani prototyp, neexistující vůz One s cenovkou 119 tisíc euro (přes 3 miliony Kč bez DPH) si už zarezervovalo 5 nadšenců.
V roce 2019 dodá Lightyear prvních 10 aut. O rok později plánují vyrobit další stovku kusů, pokud si jejich novinku předobjedná aspoň 200 klientů.
Zdroj fotografií: TU Eindhoven, Bart van Overbeeke (první dvě fotky), Lightyear (třetí fotka)