Americká společnost Environmental Health Analytics (EHA) zhodnotila reálné údaje o emisích, zejména dieselových automobilů a jejich dopad na lidské zdraví. Vědci spočítali, že vozy se vznětovým motorem vyprodukují za rok téměř o 4,6 milionu tun NOx více, než by tomu bylo, kdyby všichni výrobci opravdu plnili platné emisní normy. Naráží tak například na kauzu Volkswagen v USA.
A že se nejedná jen tak o nějaké řeči, dokládají údaje o celosvětové produkci oxidu dusíku, který je v množství 13,1 milionu tun. V roce 2015 tak zejména kvůli emisím NOx celosvětově zemřelo 107 600 lidí.
S emisemi oxidů dusíku a dieselovými motory je úzce spjata problematika polétavých pevných částic. Ty způsobují daleko největší komplikace. Podle zprávy Air quality in Europe z roku 2013 je uvedeno, že jsou pevné částice vdechované každým člověkem.
A hlavním viníkem byly označeny automobily se vznětovými motory a především mikročástice pod 2,5 mikronu. Ty podle údajů mohou až za 436 000 úmrtí.
Týká se to předčasných a bezprostředních úmrtí občanů 28 zemí Evropské unie. Pokud se započtou i ostatní země Evropy, pak se jedná dokonce o 467 000 lidí. A každým rokem toto číslo stoupá. A které země jsou na tom nejhůře?
Podle statistik se jedná o Německo, Itálii, Polsko a Velkou Británii. Naopak v České republice takto zemřelo 12 030 osob.
Viníkem znečištění a následných úmrtí ale nejsou zdaleka pouze diesely, ale významný podíl mají také dosluhující uhelné elektrárny a zastaralé domácí kotle na uhlí.