V málokterém odvětví pádí technický pokrok a vývoj kupředu tak viditelně jako v automobilovém průmyslu. Každodenně se objevují zprávy o novinkách, modernizovaných nebo úplně nových modelech. Auta stárnou rychleji než dříve.
Zatímco ještě na přelomu tisíciletí bylo běžné oznamovat příchod nových generací modelů zhruba každých sedm let, v dnešní době je to již jen přibližně tři roky. Automobilky se zaměřují víc a víc na ekologické vozy a například jen automobilka Hyundai nedávno oznámila, že do roku 2020 hodlá na trh uvést 14 nových modelů šetrných k životnímu prostředí.
Bezpečnost na prvním místě
Vůbec největší pokrok je logicky patrný v oblasti bezpečnosti posádky. Dnes je zcela běžné, že vozy jsou vybavené vícero airbagy a již dávno to není jen o těch zabudovaných ve volantu. Nové modely aut nabízejí vzduchové vaky v hlavových opěrkách, bočních sloupcích či v oblasti kolen.
Některé značky nabízejí i tzv. adaptivní airbagy, které se nafukují s intenzitou přímo úměrnou síle nárazu.
V posledních letech se pozornost soustřeďuje na tzv. pre-crash systémy. Ty umí samostatně poznat blížící se kolizi a posádku na střet připraví tak, aby byla co nejméně ohrožena. Umí bleskově zavřít okna, nastavit sedačky do ideální pozice, dofouknou a zamknou vzduchově stavitelné sedačky a utáhnou bezpečnostní pásy.
Vozy Hyundai mají díky sofistikované telematické asistenci možnost okamžitě po havárii automaticky kontaktovat asistenční centrálu, která ihned aktivně kontaktuje posádku a pošle na přesně lokalizované místo záchranáře.
V případě defektu nebo akutní nevolnosti může řidič vozidla sám kontaktovat asistenci nouzovým tlačítkem na palubní desce a přivolat pomoc.
Revoluce v pohonech
Vedle stále sofistikovanějších jízdních asistentů a bezpečnostních systémů se dnes stále častěji pozornost zákazníků a tím i automobilek obrací k alternativním ekologickým pohonům. Průkopníkem v oblasti kombinovaných pohonů je japonská Toyota, která na trh uvedla vůbec první sériově vyráběný hybridní Prius již v roce 1997. Loni pak představila již čtvrtou generaci tohoto modelu.
Výrazně do nabídky alternativních pohonů v posledním roce promluvila, kromě americké Tesly a japonského Nissanu, které se obě soustředí na elektromobily, i automobilka Hyundai. Na trh uvedla model Ioniq, který v jedné karosářské variantě nabízí na výběr hned tři ekologické pohony.
Hybridní a čistý elektromobil jsou již v prodeji, třetí varianta tzv. plug-in hybrid, kombinace spalovacího motoru a elektromotoru s možností nabíjení z běžné zásuvky, přijde na trh v tomto roce. Jihokorejská automobilka šla ve vývoji ještě dál a jako první na světě začala sériově vyrábět vůz s vodíkovými palivovými články.
Model Fuel Cell využívá v nádrži uskladněný vodík, který elektrochemickým procesem slučuje s kyslíkem. Neexistuje zde žádné spalování a zásobník nemá žádné pohyblivé části. Proces slučování kyslíku a vodíku v palivových článcích vytváří energii k napájení elektromotoru vozidla a zároveň nabíjí baterii.
Inovace z luxusu a budoucnost v autonomních vozech
Zrychluje se i vývoj tzv. autonomních vozů. Ty budou kromě dnes již relativně běžné samostatné jízdy po dálnici nebo třeba automatického parkování schopny samy předjíždět, měnit pruhy a díky velmi přesné navigaci a schopnosti číst dopravní značky i vyhodnocovat situaci na křižovatkách.
Vypadá to, že budoucnost, tak jak ji popsal hlavní designér automobilky Hyundai Thomas Bürkle, není až tak vzdálená. „Moje vize budoucnosti je, že máte auto, které vás doveze do města. Vy vystoupíte, půjdete na nákup a vaše auto zatím samo vyzvedne vašeho syna ze školy a pomocí aplikace se s ním vrátí přesně na místo, kde budete čekat se svým nákupem. Zní to trochu šíleně, ale uvidíme v příštích letech.“.