Snaha, vysvětlit proč naši předkové vytvářeli monumentální jeskynní malby, provází člověka od dob, kdy tato místa objevil. Přestože se skutečný důvod zřejmě nikdy nedozvíme, odborníci přicházejí se stále novými teoriemi. Podle nejnovější hypotézy mohou za pravěké umění ozvěny..
Altamira, Lascaux a Chauvetova jeskyně patří pravděpodobně mezi nejznámější místa s pravěkou výzdobou. Na celém světě ale existuje celá řada míst, která naši předkové vyzdobili dusajícími stády zvířat nebo otisky svých rukou.
Právě tyto dva motivy perfektně zapadají do teorie Stevena Wallera, amerického odborníka z Laboratoře akustiky skalního umění. Ozvěny způsobené tleskáním rukou v jeskyni podle něj zní jako kopyta stád.
Lidé tedy mohli takové zvukové efekty chápat jako nadpřirozené. Malby mohly být vytvořeny v domnění, že jsou jeskyně obývány duchy, jejichž hlasem byla právě ozvěna. Podle odborníků zabývajících se touto teorií se jedná o jednu z podob animismu – náboženství, jež přisuzuje nevysvětlitelným jevům nadpřirozený, nebo božský původ.
Z historie je známo několik případů, kdy takový původ lidé přisuzovali právě ozvěnám. Jedná se například o horskou nymfu Echó z řecké mytologie opakující slova pocestných.
Skála ozvěn a tančící muži
Souvislost jeskynního umění a ozvěny je dobře známá z lokality Wikwip v Kalifornii. Podle etnografických informací skálu pomalovali muži chystající se na rituální tanec. Název lokality přitom v místním jazyce znamená „Skála ozvěn“ a zřejmě vychází z velmi dobrých akustických vlastností jeskyně.
Vědom si této souvislosti, otestoval Steven Waller více než sto oblastí ve Francii, Austrálii a Americe. Akustiku zjišťoval pomocí přenosného nahrávacího zařízení a následné počítačové analýzy zvuku. Ukázalo se, že existuje významný vztah mezi lokalitami, kde se nachází jeskynní umění a místy s nejsilnější odrazivostí zvuku.
V Utahu bylo například všech pět jeskynní s nejlepší akustikou vyzdobeno pravěkými malbami. Podobné výsledky přinesl výzkum lokality v Arizoně.
Vzniklo Stonehenge kvůli zvukovým halucinacím?
Podle nového výzkumu nejsou zvuky označované jako sluchové iluze (ozvěny, přírodní zesílení či zeslabení) zodpovědné pouze za výtvory pravěkých malířů. Steven Waller je přesvědčen, že stejná příčina stojí i za vybudováním Stonehenge.
Aby svou teorii otestoval, nechal dva flétnisty hrát na různých místech kamenného kruhu stejný tón. Výsledkem byl posluchačův dojem, že stojí uprostřed skal, hudba jako by byla utlumena neviditelnými překážkami.
Podle odborníků je tento jev způsoben takzvaným interferenčním obrazem – vzájemným ovlivňováním zvukových vln. Archeologové zabývající se záhadou Stonehenge jsou nicméně stále přesvědčeni, že byla tato stavba vybudována kvůli výpočtu letního slunovratu k uctívání Slunce.
Teorie vědců z Laboratoře akustiky skalního umění je novým pokusem o vysvětlení umění a magické architektury našich předků. Předcházející hypotézy ovšem nevylučuje. Přisuzování nadpřirozených vlastností zvuku mohlo jít ruku v ruce s loveckou magií, šamanismem i rituály zahrnujícími trans, což jsou další možná vysvětlení vzniku unikátních prehistorických památek.