Vojenský historický ústav se může pochlubit nově opraveným stíhacím bombardérem MiG-15bis SB. Stroj v uplynulých pěti měsících zrekonstruovali pracovníci Vojenského technického ústavu (VTÚ).
Během pěti měsíců oprav byly podle ředitele VTÚ Jiřího Protivy na letounu provedeny desítky odborných činností. Letoun byl odmaštěn, byl odstraněn starý nátěr a vyměněna skla v kokpitu. Došlo též k rekonstrukci zbraňových systémů.
Letoun byl navíc nově natřen a opatřen výsostnými znaky československého letectva.
MiG-15 byl sovětský proudový letoun. Dokázal letět až 1075 kilometrů v hodině a vystoupat mohl do 15 500 metrů. Československá armáda používala kolem 600 strojů MiG-15. Provozovány byly až do počátku 80. let. Od roku 1952 byly vyráběny přímo v Československu.
Opravený stroj byl vyroben v roce 1956 a postupně sloužil na letištích ve Sliači, Hradčanech, Přerově a v Hradci Králové. Ke svému poslednímu letu odstartoval 15. října 1982. Celkem nalétal 1800 hodin.
Do muzea se dostal v březnu 1985, vystavován byl ve venkovních expozicích. Práce na vrácení do původního stavu začaly v červnu 2016.
Technické parametry:
Motor: Klimov VK-1 (26,5 kN)
Rozpětí: 10,08 m
Délka: 10,86 m
Hmotnost prázdného letounu: 3 740 kg
Max. vzletová hmotnost: 5 641 kg
Max. rychlost: 1 075 km/h
Dostup: 15 500 m
Dolet: 1 680 km