Do nedávné doby zprostředkovával každý stát dopravní informace po svém. Najít společnou řeč má pomoci nový evropský projekt Crocodile. Díky němu by mělo docházet k lepšímu zvládání mezinárodní dopravy. .
Šíření dopravních informací v reálném čase je už standardem. V současné době dochází k zavádění inteligentních systémů, zajišťujících šíření dopravních informací a jejich výměnu mezi jednotlivými státy Evropské unie. Díky Ministerstvu dopravy se projektu účastní i naše země.
Ze standardizované výměny informací mohou těžit nejen řidiči kamionů, ale i lidé mířící třeba za rekreací. Například v období letních prázdnin, kdy se kolony přesouvají napříč několika zeměmi ke Středozemnímu moři, či těch zimních, kdy míří pro změnu do alpských lyžařských středisek.
Při hledání nejlepší cesty jsou informace o uzavírkách, omezeních, nehodách či zhoršené sjízdnosti velmi cenné.
Rychle, přesně a ve správném formátu
Aby řidičům informace posloužila ku prospěchu věci, musí být aktuální. A aktuální je pouze v případě, dostane-li se na místo určení rychle a v přesném znění. Právě to zaručuje jednotný formát, který poslouží jak správcům komunikací, tak vývojářům aplikací pro řidiče a nákladní dopravce.
V minulosti se již objevily jiné projekty, pomocí kterých se Evropská komise snažila finančně podporovat výměnu dopravních informací. Například EasyWay nebo formát dat Datex II. Ten slouží k výměně dostupných dopravních informací mezi informačními centry sousedních zemí v rámci EU. Tyto projekty byly ale dokončeny na teoretické úrovni.
Crocodile na předchozí aktivity navazuje, současně se pak snaží do praxe zavést zmíněný formát Datex II.
Aplikace jsou odzkoušeny v praxi, což umožní doladění řešení tak, aby co nejlépe vyhovovalo potřebám a řešený systém tak mohl být nasazován jako mezinárodně technicky i organizačně propojitelný. ČR je zastoupena v evropském konsorciu Crocodile prostřednictvím Ministerstva dopravy a Ředitelství silnic a dálnic a má, jako jakýkoli jiný členský stát EU, „být od začátku u toho“ a navrhovat řešení, která vyhovují podmínkám, potřebám a možnostem naší země.
K odebírání dat je nutné ustanovit tzv. Národní přístupové místo. V České republice byl v roce 2016 zřízen Národní registr dopravních informací, ve kterém jsou data k dispozici v češtině a v angličtině.
Zatím jde jen o základní informace, které Národní dopravní informační centrum publikuje již řadu let. V plánu je však rozšíření o další formáty i přidání možnosti data strojově prohledávat.
Většina členských států obdobnou formu registru zatím nemá. Například Slovinsko má jen jednoduchou webovou stránku, Maďarsko a Slovensko ani to.
Systém pomáhá i chrání
Crocodile překračuje národní měřítko, má fungovat v kontextu celé Evropy. Potenciál pro překonávání přirozených komunikačních bariér mezi sousedními státy spočívá v hledání společné řeči, jak dané situace popsat.
Do budoucna je uvažováno o zavedení společných postupů, jak určité problémy koordinovaně řešit.
Projekt se zaměřuje výhradně na řešení silniční provozu a zatím nechává stranou železniční dopravu nebo vnitrozemskou plavbu. Cílem je, mít k dispozici aktuální informace v reálném čase, což je základem inteligentní dopravy.
Řidiči kamionů mohou díky tomuto systému rychleji najít odpočívadlo s volným parkovacím místem. To pomůže lépe plánovat povinné přestávky řidičů.
Všichni řidiči bez rozdílů pak mají lepší přehled o nebezpečných situacích na silnicích, a mohou tak včas přizpůsobit plán cesty případně styl jízdy.
Přesto je stále co dohánět
V řadě zemí, jako například ve Švédsku, Německu, Nizozemí, Francii či Itálii, některé podobné služby s využitím formátu Datex II fungují delší dobu. Horší je to s harmonizací výměny dopravních informací v zemích, jako jsou Polsko, Česko, Slovensko, Maďarsko, Rakousko, Chorvatsko, Slovinsko a Řecko.
„Projekt Crocodile činí krok do informační společnosti, kdy již máme uspokojivě vyřešeno, čím a po čem jezdit, začínáme ale řešit, jak dopravu praktikovat co nejoptimálnějším způsobem, a to právě na základě informací,“ sdělil 21. STOLETÍ Jan Vlčinský, který se zabývá výzkumem a vývojem výměny informací o silničním provozu.