Podle psychologů je každý člověk tak trochu podvodník. Lidé ale podvádějí pouze do té míry, aby si své “malé lži“ dokázali před sebou obhájit. Bankéři si však prý umějí ospravedlnit větší nepravosti než ostatní profese. Vyplývá to z pokusu, který psychologové provedli s mincí a dotazníkem.
Experiment Ernsta Fehra a Michela Mréchala z Curyšské univerzity se inspiroval ekonomickou teorií identity, podle které má každý z nás několik „já. Své jednání vždy přizpůsobujeme situaci, ve které se zrovna nacházíme.
Bankovní prostředí obecně klade velký důraz na zisk a menší význam přikládá dodržování pravidel, legislativních i těch morálních.
Vědci s testovanými lidmi hráli jednoduchou hru, při které si lhaním mohli vydělat peníze. Měli házet mincí, a přitom věděli, že pokud padne jedno ze znamení, dostanou peníze a za druhé ne. Výsledky hodu hlásili vedoucím výzkumu, kteří pravdivost jejich výpovědí neověřovali a rovnou vyplácely při nahlášení “správného“ znamení odměnu.
Kontrolní skupina testovaných složená z lidí různých profesí si lhaním “přivydělala“ jen nepatrně. Zato bankéři podváděli daleko častěji. Opakování pokusu na jiných profesích ukázalo, že bankéři podvádějí dokonce ještě víc než usvědčení zločinci, kteří si trest odpykávají ve vězení.