Ulice evropských měst jsou dennodenně ucpané nadměrným provozem, blokují je nehody, práce na silnicích a další nebezpečné situace. Není divu, že se 90 % Evropanů domnívá, že by dopravní zatížení jejich měst či čtvrtí potřebovalo vylepšit..
Londýnské letiště Heathrow nabízí pohled na dopravní systémy budoucnosti a zároveň demonstruje výsledky celoevropské technologické spolupráce.
Jedná se o celosvětově první automatizované cestování, kdy tzv. „pody“ kyvadlově převážejí cestující po určené trase mezi parkovištěm a terminálem č. 5, a to bez řidiče i benzínu. Tato baterií poháněná vozítka byla zavedena v dubnu 2011, kdy nahradila dva zastaralé dieselové autobusy, které pendlovaly po letišti celý den, bez ohledu na počet přepravovaných cestujících.
Pody však pro cestující jezdí až po vyžádání, což vede k úspoře paliva a menšímu znečišťování.
Pody dosahují rychlosti až 35 km/h a značení na silnici sledují pomocí optické navigace. Jsou tiché, pohodlné a ovládají se stiskem jediného tlačítka. V budoucnu by tato vozítka využívající systém ULTra mohla tvořit síť automatizovaných vozidel, která by propojovala Heathrow a další evropská letiště s dopravními uzly, centry měst či jinými významnými body.
Automatizované „kyberautomobily“ na letišti Heathrow tvoří jádro výzkumného projektu CityMobil financovaného EU. Unikátní výzkumný tým projektu CityMobil spojil odborníky a odborné znalosti v rámci ryze evropského vědeckého úsilí a pracoval na vývoji zcela nových druhů městské dopravy.
Vycházel z myšlenky nahradit klasické automobily a autobusy vozítky, která by cestujícím byla k dispozici na vyžádání, a poloautomatickými autobusy využívajícími jak tramvajové troleje, tak zabudovaný spalovací motor.
„Dokázali jsme, že jsou tato vozidla technicky proveditelná,“ uvedla Suzanne Hoadley z bruselské organizace Polis, jednoho z 29 partnerů projektu CityMobil. „Očekáváme, že se v nadcházejících letech bude počet těchto systémů zaváděných v Evropě postupně zvyšovat.“.
Ve snaze rozšířit jeho potenciál vytvořil výzkumný tým projektu CityMobil průběžný program výzkumu a vývoje, do něhož se mohlo zapojit více vědeckých pracovníků a jenž měl podnítit větší množství inovací.
Tento program měl také omezit administrativní překážky kladené automatizovaným vozidlům, poradit vládním úředníkům, jak mohou být nové druhy dopravy užitečné, a obeznámit širší vědeckou a dopravní obec s výsledky projektu.
Rovněž se snažil zlepšit to, jak veřejnost přijímá revoluční technologie, které mohou být v budoucnu zcela běžné.
Projekt má ohromný obchodní potenciál a mohl by vytvořit skutečně specializovaný segment trhu, který by Evropě přinesl hospodářský rozvoj, technologické inovace a pracovní místa. Projekt Citymobil již upoutal pozornost městských a letištních úředníků v celé Evropě i USA.
Kromě vozítek na letišti Heathrow byly v rámci projektu CityMobil zavedeny i hybridní autobusy v malebném přímořském španělském městě Castellón. Na trase mezi univerzitou a parkem v centru města mohou řidiči autobusů využívat samonaváděcí systém, který dohlíží na cestu, a do řízení zasáhnout pouze v případě nouze.
V rámci výstav projektu CityMobil ve Finsku, Francii, Itálii, Norsku a Spojeném království se lidé mohli svézt v kyberautomobilech a dalších technologicky vyspělých vozidlech.
Výzkumní pracovníci projektu CityMobil předpokládají, že si člověk v budoucnu bude moci přivolat kyberautomobil domů nebo na autobusovou zastávku, poté stiskne tlačítko příslušné cílové destinace a vozidlo jej tam po nejrychlejší trase automaticky odveze.
Bude to osobní taxi bez řidiče, který by mohl zabloudit nebo způsobit nehodu. .
Automatizované pody jsou levnější než vysokorychlostní železniční doprava, a tím jsou atraktivní pro vlády snižující rozpočty. Spotřebovávají poloviční energii autobusů a čtvrtinovou energii automobilů.
Jednou by se mohly využívat i na běžných pozemních komunikacích. Tento systém by byl ideální pro starší osoby, osoby se zdravotním postižením a osoby bez řidičského oprávnění.
Pod vedením nizozemské organizace pro aplikovaný vědecký výzkum (TNO) obdržel projekt CityMobil z šestého rámcového programu pro výzkum a technický rozvoj Evropské komise podporu ve výši 11 milionů eur.
Pokračující iniciativa, jež ukončila činnost financovanou EU v prosinci 2011, spojila vládní agentury, specialisty na dopravní plánování a výrobu, univerzity a výzkumná střediska z jedenácti evropských zemí.
TZ: European Commission, DG Research & Innovation