Spotřeba jeden litr na sto kilometrů v běžném městském provozu? Taková představa je jistě lákavá pro každého motoristu. Ale nemusí zůstat jen u představy. Společnost General Motors se svezla na vlně ekologického nadšení a oznámila, že takový úsporný automobil je již na světě.
Jmenuje se Chevrolet Volt a jeho sériová výroba by měla být zahájena koncem roku 2010 nebo začátkem roku následujícího. A ona spotřeba jednoho litru na 100 kilometrů je skutečností, opravdu se nejedná o překlep. Chevrolet Volt totiž bude vybaven elektromotory a baterií, která vystačí na ujetí šedesáti kilometrů. Ropní producenti si tento model asi příliš neoblíbí.
Stačí jen nabít a jet
Novému vozu samozřejmě neschází ani klasický spalovací motor, ten však slouží toliko jako případný generátor. Při běžné jízdě městem, jejíž vzdálenost nepřesáhne 60 kilometrů, má normální auto průměrnou spotřebu k osmi litrům na 100 kilometrů. Chevrolet Volt má v této položce nulu. Nejen tedy, že neprodukuje žádné emise, ale zároveň značně šetří peněženku majitele. Za rok taková úspora může dosáhnout až 1900 litrů paliva, což rozhodně není málo.
S nabíjením lithium-iontové baterie nebude žádný problém, stačí ji prostě na určitou dobu připojit k elektrické síti. Takovým vozům se říká plug-in hybridy. Ve chvíli, kdy během jízdy bateriím dojde šťáva, naskočí motor a ten dodá potřebnou energii. Každopádně, podle průzkumů 75 % Američanů denně více než 60 kilometrů nenajezdí.
Levnější než pivo
Nabíjení elektromotorů u tohoto modelu žádnou kapsu nezruinuje. Vyjde totiž v přepočtu na 7 korun, za což si v restauraci lze koupit nanejvýš dva skrojky chleba. Samotný vůz ovšem nejlacinější nebude, v USA se má prodávat za 40 000 dolarů, tedy zhruba za 730 000 korun. Ale vzhledem k provozním nákladům se taková investice jistě vyplatí. Na americkém trhu jich bude dostatek, podle zástupců společnosti General Motors by se během první roku mělo vyrobit 60 000 vozů.
Chevrolet Volt dosáhne maximální rychlosti 160 kilometrů za hodinu. Jeho elektromotor má výkon 111 kW, tedy 149 koňských sil. Dá se očekávat, že na americkém trhu bude zájem o něj velký, podobně jako o jiný hybridní vůz Toyota Prius. Ten je schopen 100 kilometrů ujet se spotřebou pěti litrů benzinu.
Boj o slavnou značku
Značka General Motors bývala synonymem amerického úspěchu. Nyní se však, podobně jako řada jiných automobilek, dostala do vážných problémů. V loňském roce GM po celém světě prodala 8,35 milionu vozidel a v konečné bilanci vykázala ztrátu 30,9 miliardy dolarů (asi 625 miliard korun). Byť americká vláda poskytla společnosti mnohamiliardové úvěry, General Motors se nevyhnula bankrotu, což její reputaci značně poškodilo. Rozhodnutí konkurzního soudu však umožnilo firmě převést většinu aktiv na nově vytvořeného nástupce a poté vystoupit z režimu bankrotové ochrany. GM prodala své evropské značky Saab a Opel a vůz Chevrolet Volt má být symbolem jejího zmrtvýchvstání.