Každý den se miliony stěhovavých zvířat po celém světě vydávají na strastiplné cesty a riskují vše kvůli jediné věci, která je důležitější než oni sami – stvoření a péče o svá cenná mláďata, o novou generaci poutníků.
S fantastickým projektem, mapujícím dramatické okamžiky putování nejrůznějších druhů zvířat, přichází nyní National Geographic Channel. 21. STOLETÍ mělo možnost nahlédnout pro pokličku natáčení nejvelkolepějšího seriálu všech dob, nazvaného Velké migrace.
Migrace, to jsou tikající hodiny. Každý den musí miliony živočichů cestovat, nebo zemřít. Ženou je změny ročních dob a klimatické změny. Potřebují se rozmnožit, porodit mladé, sehnat potravu, nebo jednoduše zůstat naživu. Pro živočichy jako mrož, žralok bílý, slon, zebra, orangutan, nebo třeba obyčejný plankton, je každý den závodem proti času.
Z pohledu vědy
Pokrok ve vědeckých technologiích, zejména nové možnosti sběru dat, nám zprostředkovávají také nové chápání zvířecího rozhodování, sílu skupiny, vnitřní hierarchii a spolupráci ve stádech a hejnech. Věda o migracích už dnes patří mezi samostatné vědecké disciplíny a právě v tomto seriálu se diváci s touto vědou seznámí blíže. Vědci už dnes dokážou připevnit miniaturní vysílač i na tělo motýla, sledovat letícího sokola stěhovavého na jeho cestách či pozorovat zblízka plaché rypouše sloní, kteří na 10 měsíců ročně mizí pod hladinou oceánu.
Migrace přiblíží nové techniky
Vědci i filmaři, podílející se na natáčení seriálu, používali k zachycení leteckých záběrů divokých zvířat z bezprostřední blízkosti ve velké míře například dálkově řízených vrtulníků. Nad plachými zvířaty se neslyšně vznášely horkovzdušné balony se speciálně zkonstruovanými kamerami a žraloky v jejich domovině sledovala miniaturní, dálkově ovládaná ponorka. Detailní záběry migrujících mravenců mohly být zase pořízeny jen díky specializovanému systému Frankencam, vybaveném několika motory, který přelétal nad lesními stezkami mravenců a dostal se přímo do centra dění. Při natáčení byl využíván i nejmodernější vysokofrekvenční kamerový systém Phantom HD, který zaznamená až 1000 snímků za vteřinu. Natáčení seriálu bylo věnováno více než 800 natáčecích dní, 150 hodin natáčených z helikoptéry či 400 hodin strávených pod vodou.