Zaoceánský parník HMHS Britannic se potopil za první světové války v listopadu 1916 poté, co najel na námořní minu. Na konci října letošního roku ho zkoumali členové české expedice Britannic 2025 pod vedením Petra Slezáka.
Kvůli extrémním podmínkám, proudům a hloubce, ve které se vrak v Egejském moři nachází, patří jeho zkoumání k nejnáročnějším na světě. Češi se ale nezalekli!.
Společnost White Star Line postavila začátkem 20. století tři sesterské lodě třídy Olympic, a to Olympic, Titanic a Britannic, který se původně jmenoval Gigantic, ale po katastrofě Titanicu, při jehož potopení po srážce s ledovcem zemřelo více než 1500 lidí, byl přejmenován.
Britannic vstoupil do služby tři roky poté, co se Titanic v roce 1912 potopil. Bohužel ho potkal stejný osud, potopil se poté, co najel na námořní minu.
Spatřit vrak Britannicu není snadné
Jeho potopení trvalo 55 minut. Díky blízkosti dalších lodí, řeckých rybářů a pevniny, stejně jako teplotě moře a spuštění 35 záchranných člunů bylo pouze 30 obětí z více než 1 000 lidí na palubě. Pozůstatky Britannicu se nachází dnes v hloubce asi 120 metrů pod hladinou moře u řeckého ostrova Kea.
Česká expedice si dala za cíl zdokumentovat současný stav vraku a prozkoumat tři sekce lodi, a to konkrétně záď s lodními šrouby, levoboční promenádní palubu a příď s kapitánským můstkem.

Při ponorech ve dnech 28., 30. a 31. října spolupracovalo pět potápěčů (čtyři Češi a Slovák) a osm členů podpůrného týmu nejen s řeckými úřady, ale i s majitelem vraku Simonem Millsem. Potápěči se podle velitele expedice Petra Slezáka při jednom z ponorů dostali až ke kapitánskému můstku, kde objevili dva zachovalé lodní telegrafy, stále pevně uchycené na svých původních místech.
Ačkoliv jsou pokryté mořským sedimentem a korály, jejich ciferníky a ovládací páky zůstaly čitelné.
Dechberoucí i po více než století pod vodou
„Když jsme se dostali k levoboční promenádní palubě, otevřel se před námi pohled, který doslova zastavil dech. Mohli jsme částečně nahlédnout do vnitřních prostor, kde se po více než 100 letech stále dochovaly detaily konstrukce a náznaky původního interiéru,“ komentuje další zkoumání vraku Slezák.
A dodává: „Britannic je ikonou světového vrakového potápění. Jde o obrovskou loď v mimořádně dobrém stavu, ale zároveň o jeden z nejnebezpečnějších ponorů vůbec.“.
Vrak Britannicu objevili potápěči z týmu francouzského oceánografa, režiséra a vynálezce Jacquesa Cousteaua (1910–1997) dne 3. prosince 1975. Zajímavostí je, že zdravotní sestra Violet Jessopová a topiči Arthur John Priest a Archie Jewell přežili nejen potopení Titanicu v roce 1912, ale i následné potopení Britannicu v roce 1916. Pozoruhodné je, že Violet Jessopová a Arthur Priest přežili i srážku Olympicu s HMS Hawke v roce 1911. Na rozdíl od Arthura Priesta však Archie Jewell nepřežil potopení HMHS Donegal v roce 1917.
Zdroj: ČTK