Domů     Technika
Proč nás někdy zaskočí konverzace s chatbotem?
Jan Zelenka 7.7.2025
Mluvit s robotem není vždy snadné – když chybí emoce, mizí i porozumění.

Mluvit s chatbotem může být jako snažit se obejmout ledničku – chladné, strojené a bez odezvy. A když jde o něco osobního? Často zjistíme, že robot prostě nestačí. Proč nás ale právě tato komunikace tolik stresuje?

Když člověk mluví s člověkem, nejde jen o slova. Hraje se tu s gesty, výrazem tváře, tónem hlasu… někdy nás víc navede zdvižené obočí než celá věta. Jenže když se snažíme dorozumět s chatbotem, tahle neviditelná vlákna porozumění chybí. A to nás může pěkně vyvést z míry.

Dnes na chatboty narážíme skoro všude – na e-shopech, v bankách i na úřadech. Jsou neúnavní, pracují 24/7 a dokážou nás rychle nasměrovat nebo poradit s vyplněním formuláře. Jenže jakmile se situace zkomplikuje, třeba když řešíme ztracenou kartu nebo nedorozumění v účtech, narazíme. A často i obrazně.

Když emoce nestačí přeložit

Podle průzkumu Air Bank z dubna 2025 se 4 z 10 lidí cítí nepříjemně, když jim místo člověka odpovídá stroj. „Lidé potřebují cítit, že jim někdo vychází vstříc, když řeší problém,“ vysvětluje sociální psycholožka doc. PhDr. Iva Poláčková Šolcová, Ph.D..

Chatboti jsou ale naprogramovaní – nerozpoznají, že jste zoufalí nebo naštvaní, a občas vám na konci konverzace i poděkují, přestože jste odpověď vlastně nedostali.

Co víc – někteří chatboti mluví jazykem, který připomíná strojový překlad ze sci-fi románu. Komplikované věty, odborné termíny a žádná možnost domluvy „polidsku“.

Kdo je nejvíc ve stresu?

Nejvíce frustrovaní bývají lidé mezi 27 a 35 lety – téměř polovina z nich přiznává, že konverzace s chatbotem je pro ně stresující. Není divu. Právě tato generace řeší složité životní situace jako hypotéku, rodinu nebo změnu kariéry. A od komunikace očekávají víc než jen „ano/ne“ odpovědi.

Naopak generace Z (18–26 let) je v tomto ohledu klidnější. Chatboti jim nevadí, jsou na ně zvyklí a často řeší témata, kde si vystačí s rychlou odpovědí. Jak říká Poláčková Šolcová, „mladí lidé nevyhledávají roboty kvůli odporu k mezilidské komunikaci, ale protože pro jejich potřeby to často stačí.“.

Emoce versus algoritmus – když se dva světy nedomluví.

Největší strašák? Čekání

Z průzkumu také vyplynulo, že 40 % lidí rozčiluje čekání na spojení s operátorem. A čím jsme starší, tím víc nás to štve. Mladší generace jsou trpělivější – nebo prostě zvyklé na to, že se věci neřeší hned.

Podle Karla Horáka z Air Bank je ideální spojit obě světy – rychlost technologií a empatii člověka. Banka proto nabízí virtuální asistentku Anetu, která zvládne jednoduché věci sama, ale umí vás přepojit na živého operátora, když je třeba. A s rozvojem umělé inteligence má být tahle pomoc ještě lepší.

Lidskost je pořád v kurzu

A co z toho plyne? Chatboti jsou fajn pomocníci, když potřebujeme rychle vyhledat informace. Ale pokud jde o něco vážnějšího, nic nenahradí lidský kontakt. Ideálem je tak chytrá kombinace obojího – technologie, která šetří čas, a lidé, kteří rozumějí našim emocím.

Foto: Air Bank
Zdroje informací: ChatGPT Image
Související články
Technika 6.7.2025
V Číně se objevila nová a neobvyklá forma technologie „tap and pay“, která umožňuje zákazníkům platit pouhým naskenováním dlaně místo tradiční platební karty. Tuto biometrickou technologii poprvé uvedl internetový gigant Tencent a v posledních měsících se ji snaží co nejvíce rozšířit. Lidé, kteří novou technologií využívají, mohou zapomenout na peněženky a u pokladen nechat své […]
Objevy Technika 2.7.2025
Školní jaderný reaktor VR-1 na Fakultě jaderné a fyzikálně inženýrské ČVUT v Praze, známý jako „Vrabec“, v prosinci oslaví 35 let od svého spuštění. A protože takové výročí si zaslouží něco speciálního, otevře fakulta 8. října 2025 reaktor pro širokou veřejnost! Běžně se do reaktorové haly jen tak někdo nedostane – slouží hlavně studentům a […]
Do roku 2050 vzroste světová populace na 9,8 miliardy, přičemž 70 % z těchto lidí bude žít ve městech a jejich nejbližším okolí. Aby to bylo možné, je potřeba hledat inovativní řešení a dostupné technologie k přetvoření měst na chytrá města budoucnosti, která budou snižovat své dopady na životní prostředí a zároveň šetrně nakládat s […]
Když se řekne „atom“, naprosté většině lidí vytane na mysli malá sluneční soustava, tzv. Rutherfordův model. Možná kvůli tomu, že je všudypřítomný – esteticky rozvířené elektrony se staly symbolem ateistů, Mezinárodní agentury pro atomovou energii i TV seriálu Teorie velkého třesku. A to navzdory tomu, že je vadný – svět na něm vystavený by zkolaboval […]
Technika 28.6.2025
Led není jen voda v pevném skupenství, ale je to zároveň i záznamové médium budoucnosti. Vědci z Koreje, Číny a České republiky přišli s překvapivým způsobem, jak v ledu ukládat informace: skrze vzory vzduchových bublinek vznikajících při mrznutí. Ve studii zveřejněné v časopise Cell Reports Physical Science badatelé představili techniku, která by se bez nadsázky […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz