Vodíková mobilita se stává jedním z klíčových prvků dekarbonizace dopravy. Ačkoli se o vodíkovém pohonu hovoří jako o slibné technologii budoucnosti, jeho rozvoj v Evropě zatím probíhá nerovnoměrně. Česká republika se však v této oblasti posunula vpřed – má již čtyři veřejné vodíkové stanice, zatímco většina zemí EU stále nemá žádnou.
Podle analýzy webu cistadoprava.cz, která vychází z dat Evropské observatoře pro alternativní paliva, se v zemích Evropské unie nachází celkem 269 veřejných vodíkových plnicích stanic. Tři státy se na tomto čísle podílejí dominantně:.
Německo – 113 stanic
Francie – 62 stanic
Nizozemsko – 49 stanic
Tyto tři země tak společně pokrývají přes 83 % veškeré vodíkové infrastruktury v EU. Naproti tomu 16 členských států nemá žádnou veřejnou plnicí stanici. Většina stanic nabízí plnění vodíku na 700 barů, což je standard pro osobní automobily.
Některé však umožňují i 350 barové plnění, využívané u užitkových vozidel. Česká republika aktuálně disponuje čtyřmi stanicemi, všechny s vysokotlakým plněním na 700 barů.
Národní centrum vodíkové mobility pomáhá s rozvojem
V lednu 2023 zahájilo Centrum dopravního výzkumu projekt Národní centrum vodíkové mobility (NAHYC-m), který se zaměřuje na podporu širšího využití vodíku v dopravě. Na webu cistadoprava.cz je dostupná tzv.
Vodíková mapa ČR, která poskytuje detailní přehled o aktuálních projektech, včetně výstavby plnicích stanic a produkčních zařízení.
Kolik vodíkových aut v Evropě skutečně je?
V celé Evropské unii je nyní 5 636 vozidel na vodík (FCEV), z toho 4 987 osobních a lehkých užitkových aut, 479 autobusů a 170 nákladních vozidel
Nejvíce vodíkových aut se nachází v Německu (2 590 vozidel), Francii (1 301 vozidel) a Nizozemsku (778 vozidel), což představuje 82,8 % všech vodíkových vozidel v EU.
V České republice je evidováno pouhých 29 osobních vozidel FCEV, přičemž nejčastějším modelem je Toyota Mirai (23 vozidel), následovaná Hyundai Nexo (6 vozidel). Nejvíce vozidel je registrováno v Praze (21 aut), další pak v Moravskoslezském kraji (4 vozy).
Vodík vs. bateriová elektromobilita: Kdo má navrch?
Vodíková mobilita je stále v rané fázi rozvoje a zatím ji ovládají jen tři hlavní evropské země. Hlavní otázkou zůstává, zda se vodík stane významným hráčem v ekologické dopravě, nebo zůstane v pozadí za bateriovými elektromobily.
Pro srovnání:
V EU je více než 6,5 milionu bateriových elektromobilů
Dobíjecích bodů je v celé EU více než 880 tisíc
V ČR je téměř 6 400 veřejných dobíjecích stanic
Zatímco elektromobilita se již dostala do masového provozu, vodíková technologie má stále před sebou mnoho výzev. Česká republika se však na tuto technologii připravuje a budování infrastruktury naznačuje, že vodík by mohl hrát v budoucnosti čisté mobility významnou roli.