Domů     Zajímavosti
Jak snížit teplotu ve vlivem změny klimatu přehřátých světových metropolích?
Zdroj: Pixabay

Letošní léto ukázalo, jak horko může v důsledku globálního oteplování být. Pocítili to lidé doslova ve všech koutech světa, nicméně vlny horka se přesto snášely lépe v přímořských letoviscích než rozpálených ulicích velkých měst.

Nyní přišli angličtí vědci s nápadem, jak teplotu ve světových metropolích snížit pomocí poměrně jednoduchého triku..

Stejně jako mnoho velkých měst i Londýn se ocitá tváří tvář růstu globálních teplot v nejisté situaci, protože je postavený tak, aby absorboval teplo. Disponuje řadou tmavých budov, asfaltovými silnicemi i podzemními železničními sítěmi, což z něj činí doslova „městský tepelný ostrov“.

Jeho městské části jsou výrazně teplejší než okolní venkovské oblasti. Proto se odborníci z University College Londýn rozhodli hledat způsoby, jak rozpálené město zchladit.

Vlnami horka sužovaný Londýn

Použitá metoda by měla být pokud možno rychle účinná, protože se očekává, že změna klimatu bude i nadále zvyšovat teplotu a sucho v hlavním městě Spojeného království, přičemž průměrný letní den bude do roku 2050 teplejší až o 3°C. Ve studii publikované 4. července letošního roku v časopise Geophysical Research Letters vědci zkoumali nejúčinnější způsoby, jak ochladit město tváří v tvář klimatickým změnám.

Zdroj: Pixabay

Zkoumali dopad různých strategií, včetně přidávání střešních solárních panelů, natírání střech na bílo nebo jejich pokrytí reflexním nátěrem (známým jako „chladné střechy“), pokrytí střech vegetací, výsadby většího množství vegetace na úrovni ulic a rozsáhlého nasazení klimatizace.

„Komplexně jsme testovali několik metod, které by města jako Londýn mohla použít k přizpůsobení se a zmírnění oteplování,“ prohlásil Oscar Brousse, hlavní autor studie a zároveň přednášející na University College Londýn, který se specializuje na městskou meteorologii a environmentální modelování.

Nejlepší metoda k ochlazení měst

Za tímto účelem vytvořili odborníci počítačový model Londýna a provedli 11 různých klimatických simulací s použitím různých technik k ochlazení města, přičemž každá předpokládala široké přijetí každé z nich.

Výsledky ukázaly, že „chladné střechy“, které byly natřeny bílou barvou nebo pokryty reflexním povlakem, snížily při masivním použití venkovní teplotu v průměru o 1,2 °C, v některých oblastech dokonce až o 2 °C. Rozsáhlá pouliční vegetace a solární panely způsobily pokles teplot asi o 0,3 °C, zatímco zelené střechy měly zanedbatelný dopad.

Rozsáhlé využití klimatizací sice ochladilo vnitřky domů, ale zvýšilo v centru Londýna venkovní teplotu až o 1 °C.

„Zjistili jsme, že ‚chladné střechy‘ jsou nejlepším způsobem, jak snížit teplotu ve městech během extrémně horkých letních dnů,“ komentuje výsledky Oscar Brousse. „Ostatní metody měly různé důležité vedlejší výhody, ale žádná nebyla schopna snížit venkovní městské teplo na téměř stejnou úroveň,“ dodává.

Studie měla několik omezení, včetně toho, že vědci sledovali pouze venkovní teplotu a nezvažovali jiné dopady, jako je zvýšená biodiverzita a nižší vnitřní teploty. „Navzdory těmto omezením očekáváme, že naše výsledky budou alespoň naznačovat, které intervence jsou schopny vyvolat největší chladící efekt v Londýně během horkých letních dnů,“ uvádí autoři studie.

Štítky:
Související články
Někdy svět pro oči nevidí. Co představuje větší emisní problém než auta, lodě nebo letadla? Co zanechává výraznou stopu v životním prostředí, v našich peněženkách a přispívá k sociálním problémům? Potraviny – tedy přesněji plýtvání potravinami. Vědci v projektu Drawdown představili 100 řešení, jak snížit dopad klimatické krize. A jako třetí nejdůležitější řešení, které má […]
Vědci z univerzity v britském Lincolnu přišli s překvapivým zjištěním. Zatímco až dosud bylo aportování přisuzováno výhradně psům, údajně není cizí ani kočkám… Přestože se jejich domestikace a přirozené chování liší, mají psi a kočky mnoho společného. Například jsou zdatnými predátory, kteří žijí společně s lidmi, s nimiž si vychutnávají zábavné chvíle. To ale není […]
124 minut. Tolik času trvá průměrný film s reklamami, nebo takovou dobu tráví Pražané cestou do/z práce. A tolik času tráví i průměrně české dítě denně venku. U předškoláků je to více, nicméně s rostoucím věkem doba pobytu venku klesá. Prodlužuje se naopak čas, který školáci tráví online. Zatímco mladší děti odrazují od delšího pobytu venku […]
Ve stájích koně za miliony, stejně tak auta na parkovišti. K tomu francouzské jídlo, francouzské pití, petanque a několik VIP osobností. Peugeot pozval na statek Dvůr Hoffmeister pár vyvolených – instagramové výherce „O den s ambasadory“. A tak tu byl Peugeot 208 i Adam Mišík, Peugeot 308 a operní pěvkyně Andrea Kalivodová, Peugeot 408 a […]
Suché akademické definice říkají: Priming je experimentální rámec, ve kterém zpracování počátečního stimulu ovlivní odpověď na stimul následující. Jak tuto obtížně stravitelnou větu pochopit? Představte si, že uvidíte na dovolené v Maroku varování před hady. Jdete si tak křovinatou krajinou v podhůří Atlasu, když v tom sebou trhnete – zahlédli jste hada! Vzápětí se ale zasmějete – jednalo […]
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz