Domů     Technika
Fascinující podívaná aneb Nové triky filmového průmyslu
Zdroj: Pixabay

Filmový průmysl se neustále vyvíjí a nové technologie mu umožňují vytvářet stále realističtější a poutavější zážitky pro diváky. Jaké nejmodernější technologie se v současné době používají ve filmech k tomu, aby zmátly smysly diváků?.

Technologií, která posouvá současný filmový průmysl neuvěřitelným způsobem vpřed, jsou tak zvané počítačově generované obrazy neboli computer generated imagery (CGI). Jedná se o jakoukoliv animaci vytvořenou počítačovým softwarem.

Jako úplně první případ použití CGI se uvádí úvodní, titulková scéna z thrilleru Vertigo z roku 1958, jehož tvůrcem byl Alfred Hitchcock. Při tvorbě scény byly využity jednoduché mechanické počítače z dob druhé světové války.

Pravý potenciál CGI však veřejnost poznala až v roce 1973, kdy byl do kin uveden snímek Westwood, v němž se objevily krátké CGI záběry, které měly simulovat pohled robota.

Pokračování snímku s názvem Futureworlds z roku 1976 pak již patří prvenství v 3D CGI animaci. Se zlepšováním výpočetní síly počítačů se CGI začalo využívat ve více filmech, zpočátku šlo o jeho propojení s reálnými plastickými pohyblivými modely, tak zvanými animatronics.

Nejznámější jsou oživlé modely dinosaurů ve filmu Jurský park (1993), další lze vidět například ve filmech Star Wars: Epizoda IV – Nová naděje z roku 1977 nebo Terminátor II: Den zúčtování (1991).

Technologie snímání pohybu

Animované filmy se původně kreslily ručně snímek po snímku, což bylo extrémně časově náročně. Průkopníkem takových snímků byla společnost Disney. Postupem času tuto techniku nahradil rychlejší a efektivnější způsob tvorby, dnes je pro ně běžnější 3D CGI animace.

Nejznámějšími případy takto vzniklých filmu jsou Toy Story (1995), Hledá se Nemo (2003) nebo Ledové království (2013). U hraných filmů se ve 21. století uplatňuje CGI v nějaké formě prakticky ve všech snímcích, například ke změně počasí, přidání ohně, aut či domů, případně i objektů velkých rozměrů, jako jsou města, shluky lidí či planety.

Kultovními filmy s CGI jsou například Avatar (2009), trilogie Pána prstenů (2001–2003) nebo Avengers sága (2008–2019). Ve filmu Avatar bylo například využito tak zvané snímání pohybu (motion capture). Používá se s cílem nahradit určité části lidského těla či postavy, případně při kompletním nahrazení člověka digitálním 3D modelem.

Ten následně díky technologii snímání pohybu více odpovídá realitě a mnohem důvěryhodněji napodobuje plynulost lidských pohybů nebo emocí ve tváři. Předloha postavy je oblečena do tak zvaného MoCap obleku, většinou tmavé barvy, na kterém jsou rozmístěny tak zvané markery, světlé umělohmotné terčíky, jejichž pohyby snímají kamery.

Zdroj: Pixabay

Herci, kteří omládli i vstali z mrtvých

Díky tomu mohli být herci ve snímku Avatar předlohou pro tři metry vysoké, modře zbarvené obyvatele měsíce Pandora, kterým se říká Na’vi. V pokračování snímku Avatar: The Way of Water pak šel režisér James Cameron ještě dále, neboť jen dva záběry z celého filmu neobsahuji CGI. Většina scén se totiž odehrává pod vodou.

Kvůli zachování věrohodnosti pohybu pod vodní hladinou se natáčelo v tanku hlubokém téměř 10 metrů, který obsahoval 340 000 litrů vody.

Díky technologii CGI pak může také docházet k omlazování herců, případně k oživování těch, kteří již nejsou mezi námi. V jednom snímku se tak může sejít Charlie Chaplin, Marilyn Monroe a Anne Hathaway.

Herečka Carrie Fischer, která ztvárnila princeznu Leiu ve filmové sáze Star Wars, zemřela v roce 2016. Ve spin-off k sérii s názvem Rogue One se však objevuje její mladší já. Postavu Lei fyzicky ztvárnila herečka Ingvild Deila, měla ovšem digitálně vytvořenou tvář, tak zvané cameo, i dříve nahraný hlas původní představitelky této role, kterou byla právě Carrie Fisher.

Obdobně lze pomocí této technologie herce rovněž omladit. Příkladem může být herec Harrison Ford v posledním snímku o Indiana Jonesovi s názvem Indiana Jones a nástroj osudu z roku 2023.

Za hranicí reality

Další filmaři využívanou technologií je tak zvaná rozšířená realita neboli augmented reality (AR), která kombinuje skutečný svět s počítačově generovaným obsahem. Lze ji spatřit například ve filmu Počátek (2010) s Leonardem DiCapriem v hlavní roli, který je schopen vstupovat a reagovat ve snovém světě vytvořeném „architekty“.

Ve snímku Kingsman: Tajná služba (2014) se to zase jen hemží špičkovými špionážními zbraněmi vybavenými schopnostmi AR včetně chytrých brýlí k holografickým telekonferencím či deštíku, který má funkci balistického štítu.

Vedle rozšířené reality pak existuje i virtuální realita (VR), která umožňuje uživateli ocitnout se v simulovaném prostředí, v ideálním případě také interakci s ním. Zlatým standardem VR filmů je Matrix (1999), který vrhá většinu lidské populace do falešného světa uvnitř počítače.

Ve filmu Ready Player One (2018) zase unikají hlavní hrdinové do Oasis, světa VR vytvořeného Jamesem Hallidayem, kde mohou být kýmkoliv chtějí a dělat, cokoliv chtějí. Veškerý svůj majetek vkládají do této videohry, v níž si mohou koupit lepší výbavu i vzhled, aby tak unikli ze skutečného světa.

Štítky:
Související články
Objevy Ostatní Technika 11.11.2024
Martin Ševeček z Fakulty jaderné a fyzikálně inženýrské ČVUT v Praze se svým týmem úspěšně otestoval materiály pokrytí jaderného paliva, které mohou poskytnout provozovatelům ekonomický benefit, a v krajním případě i dodatečný čas pro zvládnutí jaderné havárie. Poslední rok podroboval zkouškám různé varianty palivových proutků na MIT, jedné z nejlepších technických škol na planetě. Výsledky několika běžících […]
Byl prvním sériově vyráběným hybridem, který způsobil revoluci v automobilovém průmyslu. Který z Toyoty udělal lídra v oblasti elektrifikace a vlastně i největší automobilku na světě. Dodnes je to první legenda – Prius. Už více než čtvrt století zanechává Prius automobilový otisk jako první sériově vyráběný elektrifikovaný vůz. Každá další generace přinesla lepší hybridy, lepší […]
NOVINKY Objevy Technika 7.11.2024
Google dosáhl významného pokroku ve vývoji kvantových počítačů. S procesorem Sycamore nyní dokáže překonat nejlepší superpočítače na světě při provádění složitých a specifických výpočtů. Tento procesor s 67 kvantovými bity (qubity) vykazuje novou úroveň výpočetní síly díky pokročilým operacím, které vstupují do tzv. fáze slabého šumu. Je to důležitý milník v oblasti kvantových výpočtů, protože […]
Technika Vesmír 28.10.2024
Česko se chystá na největší tuzemský festival kosmických aktivit Czech Space Week, kde nemůže chybět jedna velká společnost z malého pošumavského města. V Klatovech totiž společnost ATC Space vyrábí komponenty pro novou evropskou raketu Ariane 6. Vlajková loď Evropské kosmické agentury už 9. července uskutečnila úspěšný první start, málokdo ale ví, že se raketa neobejde […]
Technika 23.10.2024
Vyvinout silové a sdělovací kabely, které budou použitelné pro rekonstrukci nebo výstavbu nových bloků jaderných elektráren. To je hlavním cílem projektu, na kterém pracují vědci z Centra polymerních systémů (CPS) Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně společně se společností PRAKAB Pražská Kabelovna a Ústavem jaderného výzkumu ŘEŽ.   Nově vyvíjené kabely musí být odolné proti radiaci […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz