Domů     Vesmír
Japonské automobilky se zapojily do vývoje „Měsíčního křižníku“
Zdroj: Pixabay

Svůj program pro výzkum vesmíru má mnoho zemí, mezi nimi i Japonsko, které se zaměřuje především na průzkum Měsíce, na jehož povrchu se nachází mnoho potenciálně využitelných zdrojů. Na vývoji autonomního lunárního vozítka, stejně jako vozidla pro lidskou posádku proto japonská vesmírná agentura JAXA spolupracuje i s japonskými automobilkami..

Americká vesmírná agentura NASA nyní vede „Artemis Lunar Exploration Program“, jehož cílem je dosáhnout pilotovaného přistání na Měsíci kolem roku 2025. Poté tam plánuje zřídit lunární základnu. Programu se účastní také Japonsko, které se podílelo již na stavbě Mezinárodní vesmírné stanice, když dodalo modul Kibó.

Japonská automobilka Mitsubishi Heavy Industries, která se osvědčila při vývoji modulu Kibó, nyní ve spolupráci s japonskou vesmírnou agenturou JAXA vyvíjí autonomní lunární průzkumné vozítko, které by se mělo na povrch Měsíce dostat po roce 2025.

Měsíční křižník

Už v roce 2019 uvedla společnost Toyota, že společně s JAXA vyvine rover pro posádku provádějící průzkum Měsíce s tím, že vozidlo bude mít 6 metrů na délku, 5,2 metru na šířku a 3,8 metru na výšku. Počítá se i s kabinou pro posádku o velikosti 13 metrů čtverečních.

Nyní obě automobilky oznámily, že budou při vývoji vesmírných vozidel spolupracovat a sdílet zkušenosti, aby tak došlo k urychlení japonského programu pro výzkum vesmíru.

Zdroj: Toyota

Mitsubishi přislíbilo, že poskytne Toyotě data a know-how, které získá z provozu svého autonomního vozítka na povrchu Měsíce. A dále také své odborné znalosti, které nabyla při stavbě části ISS, zejména v oblasti systému podpory života, aby tak pomohla Toyotě se stavbou přetlakové kabiny vozidla pro posádku.

Tomu se přezdívá „Lunar Cruiser“ neboli „Měsíční křižník“ a jeho vyslání na Měsíc je plánováno v roce 2029. Toyota nabízí na oplátku společnosti Mitsubishi své odborné znalosti v oblasti výroby různých typů vozidel, od závodních vozů po nákladní, což by jí mělo pomoci „vytunit“ autonomní vozítko tak, aby zvládalo práci v extrémně drsném prostředí jižního měsíčního pólu.

Inovativní palivové články

Toyota původně plánovala využít pro pohon Lunar Cuiseru běžnou technologii palivových článků (FCV), nyní ale uvažuje o vybavení lunárního roveru regenerativním palivovým článkem (RFC) kombinovaným s technologií elektrolýzy vody.

Palivové články FCV používají jako své palivo kapalný vodík, který by Lunar Cruiser musel na Měsíci „tankovat“. Regenerativní články RFC naproti tomu pracují s uzavřeným cyklem. Vodík si vyrábí samy přímo ve vozidle elektrolýzou vody a potřebují k tomu jen elektrický proud, například ze solárních panelů na jeho střeše.

Lunar Cruiser by se tak na povrchu Měsíce sám nabíjel během měsíčního dne a odpadla by manipulace s tankováním vodíku.

Palivové články mají vyšší hustotu energie než dnes používané baterie, a mohou tak být mnohem lehčí při zachování stejného dojezdu. Ken Jamašita, vedoucí projektu v Toyotě, k tomu říká: „Doufáme, že technologie, kterou jsme vytvořili při vývoji měsíčního vozítka, bude dobře uplatnitelná i na Zemi.“ Podle něj by se regenerativní palivové články mohly používat například na odlehlých ostrovech, v uprchlických táborech či v oblastech postižených přírodní katastrofou.

Štítky:
Související články
Sonda BepiColombo, společná mise Evropské a Japonské vesmírné agentury, dokončila jeden ze svých průletů kolem Merkuru. Následně zaslala snímky znázorňující krátery posetý povrch planety, kterou začne obíhat v roce 2026. Ve čtvrtek se sonda přiblížila k Merkuru více než kdykoli předtím a zaslala ostré černobílé snímky nehostinného, skvrnitého povrchu planety při východu slunce. Sonda BepiColombo […]
Český záložní astronaut Aleš Svoboda se včera vydal na simulovanou víkendovou misi na Měsíc – s dalšími členy posádky při ní bude provádět různé vědecké a technologické experimenty. Součástí mise je výstup na povrch Měsíce s pomocí virtuální reality. Tréninkovou misi pořádá Akademie věd ČR v rámci Strategie AV21 Vesmír pro lidstvo s dalšími partnery […]
Díky měření evropské sondy Planck víme, že vesmír je starý 13,81 miliardy let. Když mu tedy bylo 350 milionů let, byl takříkajíc v dětském věku. Přesto už obsahoval uhlík, základní stavební kámen života, jak jej známe ze Země. Vyplývá to z pozorování Webbova teleskopu, který ve svém pohledu do vesmírné minulosti odhalil galaxii, ve které […]
I když se první žena dostala do vesmíru jen dva roky po prvním muži, své pevné místo ve vesmírných posádkách získaly ženy až po dalších dvaceti letech. Nyní už nikdo nepochybuje o tom, že jsou právoplatnými členkami posádek vesmírných lodí. V některých ohledech muže dokonce předčí, mají například menší spotřebu kyslíku i jídla. Nový výzkum […]
Fyzika kolem nás, v nás, ale i daleko od nás, je fascinující. Určuje pravidla všem ostatním vědám. Fyzika není jen dílem ve velké skládačce, nýbrž je podkladem, na kterém leží vše. Tato rubrika představuje příběh jedné z částic. Tentokrát elektronu… Elektrony jsou malé částice s velmi malou hmotností, ale jejich vliv je obrovský. Váží pouze […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz