Domů     Vesmír
Japonské automobilky se zapojily do vývoje „Měsíčního křižníku“
Zdroj: Pixabay

Svůj program pro výzkum vesmíru má mnoho zemí, mezi nimi i Japonsko, které se zaměřuje především na průzkum Měsíce, na jehož povrchu se nachází mnoho potenciálně využitelných zdrojů. Na vývoji autonomního lunárního vozítka, stejně jako vozidla pro lidskou posádku proto japonská vesmírná agentura JAXA spolupracuje i s japonskými automobilkami..

Americká vesmírná agentura NASA nyní vede „Artemis Lunar Exploration Program“, jehož cílem je dosáhnout pilotovaného přistání na Měsíci kolem roku 2025. Poté tam plánuje zřídit lunární základnu. Programu se účastní také Japonsko, které se podílelo již na stavbě Mezinárodní vesmírné stanice, když dodalo modul Kibó.

Japonská automobilka Mitsubishi Heavy Industries, která se osvědčila při vývoji modulu Kibó, nyní ve spolupráci s japonskou vesmírnou agenturou JAXA vyvíjí autonomní lunární průzkumné vozítko, které by se mělo na povrch Měsíce dostat po roce 2025.

Měsíční křižník

Už v roce 2019 uvedla společnost Toyota, že společně s JAXA vyvine rover pro posádku provádějící průzkum Měsíce s tím, že vozidlo bude mít 6 metrů na délku, 5,2 metru na šířku a 3,8 metru na výšku. Počítá se i s kabinou pro posádku o velikosti 13 metrů čtverečních.

Nyní obě automobilky oznámily, že budou při vývoji vesmírných vozidel spolupracovat a sdílet zkušenosti, aby tak došlo k urychlení japonského programu pro výzkum vesmíru.

Zdroj: Toyota

Mitsubishi přislíbilo, že poskytne Toyotě data a know-how, které získá z provozu svého autonomního vozítka na povrchu Měsíce. A dále také své odborné znalosti, které nabyla při stavbě části ISS, zejména v oblasti systému podpory života, aby tak pomohla Toyotě se stavbou přetlakové kabiny vozidla pro posádku.

Tomu se přezdívá „Lunar Cruiser“ neboli „Měsíční křižník“ a jeho vyslání na Měsíc je plánováno v roce 2029. Toyota nabízí na oplátku společnosti Mitsubishi své odborné znalosti v oblasti výroby různých typů vozidel, od závodních vozů po nákladní, což by jí mělo pomoci „vytunit“ autonomní vozítko tak, aby zvládalo práci v extrémně drsném prostředí jižního měsíčního pólu.

Inovativní palivové články

Toyota původně plánovala využít pro pohon Lunar Cuiseru běžnou technologii palivových článků (FCV), nyní ale uvažuje o vybavení lunárního roveru regenerativním palivovým článkem (RFC) kombinovaným s technologií elektrolýzy vody.

Palivové články FCV používají jako své palivo kapalný vodík, který by Lunar Cruiser musel na Měsíci „tankovat“. Regenerativní články RFC naproti tomu pracují s uzavřeným cyklem. Vodík si vyrábí samy přímo ve vozidle elektrolýzou vody a potřebují k tomu jen elektrický proud, například ze solárních panelů na jeho střeše.

Lunar Cruiser by se tak na povrchu Měsíce sám nabíjel během měsíčního dne a odpadla by manipulace s tankováním vodíku.

Palivové články mají vyšší hustotu energie než dnes používané baterie, a mohou tak být mnohem lehčí při zachování stejného dojezdu. Ken Jamašita, vedoucí projektu v Toyotě, k tomu říká: „Doufáme, že technologie, kterou jsme vytvořili při vývoji měsíčního vozítka, bude dobře uplatnitelná i na Zemi.“ Podle něj by se regenerativní palivové články mohly používat například na odlehlých ostrovech, v uprchlických táborech či v oblastech postižených přírodní katastrofou.

Štítky:
Související články
Americká kosmická agentura NASA využije vodíkové vozidlo Toyota Lunar Cruiser pro svou nadcházejí pilotovanou misi na Měsíc. Šestikolové vozítko pro jízdu po povrchu umožní vědcům ještě detailnější průzkum zemské družice. Zapojení lunárního křižníku je jedním z hlavních bodů dohody o spolupráci, kterou NASA uzavřela s Japonskou agenturou pro výzkum vesmíru JAXA. Projekt stavby lunárního křižníku […]
Americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) ukončil vývoj vozítka VIPER. Jeho úkolem mělo být pátrání po vodě či dalších zdrojích na Měsíci. Jako důvod uvedla rostoucí náklady, odkládání startu, ale také možné ohrožení dalších projektů Původně měl VIPER započít svou misi k Měsíci už na sklonku minulého roku. Nakonec však NASA požádala o odložení […]
Jeden rok večerního sledování televize, jedna cesta letadlem z východního na západní pobřeží USA nebo 3 dny strávené v Atlantě. Všemi těmito činnosti do sebe průměrný Severoameričan dostane dávku 0,1 miliSievertu (mSv) ionizujícího záření. Dalších přibližně 6,1 mSv za rok načerpá tím, že chodí k lékaři, jí, pije, dýchá a funguje ve světě, ve kterém […]
V květnu patřil obzor polárním zářím, které se v podobné intenzitě opakují jednou za 500 let. Zatímco se svět kochal, naše planeta čelila nejsilnější geomagnetické bouři za více než 20 let. Podle vědců šlo ale jen o ochutnávku toho, co nás čeká v nejbližších letech. Žhavme foťáky, chraňme elektroniku, Slunce se dostává do ráže. Mezi 3. a 9. […]
Zatímco přivrácená strana Měsíce byla lidmi prozkoumána do detailu, ta druhá, odvrácená lidstvu dlouho unikala. To nyní změnila čínská sonda, Čchang-e 6, která na ní přistála a nasbírala na ní vzorky hornin, které nyní doputovaly zpět na Zemi. Měsíc, věčný souputník naší Země je s ní v takzvané vázané rotaci. Což znamená, že je k […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz