Domů     Technika
Plynulá doprava: Budou mít semafory v budoucnu čtvrtou barvu?
Zdroj: Pixabay

Už děti vědí, co znamenají tři barvy na semaforu. Ale co kdyby se na něm najednou objevilo i bílé světlo? Není vyloučeno, že se to stane a výzkumníci horlivě zvažují, kdy a jak ho prosadit. Souvisí s autonomními vozidly a i pro ta obyčejná by prý mohlo mít jen samé výhody..

Autonomní vozidla (AV) brázdí silnice po celém světě ve stále hojnějším počtu. A vývoj jde nezadržitelně kupředu, takže těchto vozidel bude nejenom více, ale budou také mnohem sofistikovanější (existuje šest úrovní autonomie).

V souvislosti s těmito výhledy se experti zamýšlejí nad tím, jak zařídit, aby na cestách nevznikal chaos. Může dojít třeba i ke změně barev na semaforech.

Jedno světlo navíc

Po desetiletí jsme zvyklí, že semafory mají tři barvy: zelenou, žlutou a červenou. V hypotetické budoucnosti by mohly mít nainstalovanou i bílou barvu. Navrhují to výzkumníci z americké North Carolina State University a podle nich by tato inovace mohla pomoci redukovat intenzitu a trvání dopravní zácpy i jejich celkovou tvorbu a také pomoci snížit spotřebu pohonných hmot.

Jak by to celé fungovalo? Červená barva by stále znamenala povinnost zastavit a zelená možnost pokračovat v cestě. A bílé světlo by bylo znamením pro lidské řidiče, aby se zaměřili na auto před sebou. Tento koncept využívá výpočetní výkon autonomních vozidel, která by v určitém rozsahu bezdrátově komunikovala mezi sebou i se semafory na křižovatkách, což by umožnilo efektivněji koordinovat dopravní tok i doporučit optimální rychlost.

Čím více, tím lépe

Všichni lidé za volantem by byli prostřednictvím bílého světla informováni, aby následovali auto před sebou, co se týká zastavení nebo pokračování v jízdě. Jakmile počet AV na dané křižovatce klesne pod určitou hranici, semafory se vrátí ke své běžné tříbarevné signalizaci.

V simulovaných modelech bylo prokázáno, že autonomní vozidla zlepšují plynulost dopravy sama o sobě a přidané bílé světlo na semaforu by jejich pozitivní vliv na dopravní situaci dále zvýšilo. Odborníci přišli na to, že čím vyšší je procento AV na křižovatce, tím rychleji se provoz pohybuje s možným zlepšením v rozmezí od 40 do 99 %, pokud jde o zmírnění celkového zpomalení.

Výzkumníci poznamenávají, že když počet samořiditelných aut na křižovatce přesáhne 30 %, zlepšení se stane významnějším. Se 70 % AV v provozu může křižovatka běžet jako plně automatizovaný „režim bílé fáze“.

Jak a kde začít?

Tato studie navazuje na předchozí výzkum z roku 2020 provedený stejným týmem, kdy byl dopravní tok řízen centrálním počítačem propojeným s křižovatkou a potřebné výpočty mohly spravovat samotná autonomní vozidla.

Modernizace každé silniční křižovatky by samozřejmě vyžadovala čas i peníze, ale vědci se domnívají, že určité aspekty řešení zahrnujícího bílé světlo na semaforu by mohly být implementovány relativně snadno.

Dalším krokem vpřed by byly zkušební inovované semafory v některých předem vytipovaných místech. Mohlo by jít například o lokality, kde dochází k velkému objemu provozu užitkových vozidel. Experti tvrdí, že realizace pilotního projektu v takovém prostředí by bylo velkým přínosem pro komerční dopravu, například v blízkosti přístavů.

Autor: Kateřina M. Košutová

Související články
Představte si budoucnost, ve které domy rostou stejně jako houby po dešti. Zní to jako sci-fi? Možná. Ale v České republice už takový dům existuje. Experimentální projekt SAMOROST přinesl skutečnou revoluci v udržitelném bydlení. Poprvé v historii nechali vyrůst dům, jehož klíčovým materiálem je mykokompozit – stavební prvek vytvořený z podhoubí. Inovativní přístup otevírá nové […]
Technika 12.5.2025
Ministerstvo financí ve spolupráci s Českým institutem informatiky, robotiky a kybernetiky (CIIRC) ČVUT představilo nového inteligentního chatbota Adama. Ten pomáhá auditorům při kontrole čerpání dotací a grantů a tuto agendu tím významně zrychluje a zpřehledňuje. Jedním z hlavních úkolů Auditního orgánu ministerstva financí (AO MF) je ověřovat, zda jsou projekty financované z veřejných prostředků realizovány […]
Technika Vesmír 8.5.2025
Sovětská sonda Kosmos 482, která byla vypuštěna 31. března 1972 v rámci programu Venera s cílem prozkoumat planetu Venuši, se po více než 50 letech na oběžné dráze chystá na nekontrolovaný návrat do zemské atmosféry. Očekává se, že k tomu dojde mezi 9. a 11. květnem 2025. Kosmos 482 nebyla obyčejná sonda. Její sestupový modul […]
Technika 1.5.2025
Renault oživil legendu. Nový model R5 E-Tech Elektrický není jen retro poctou slavnému hatchbacku ze 70. let, ale chytrou odpovědí na současné výzvy městské mobility. S čistě elektrickým pohonem, evropskou výrobou a technologiemi jako z jiné galaxie chce být víc než jen dalším elektromobilem. Chce dobýt města – a možná i srdce nostalgiků. Pop-art na […]
Technika 1.5.2025
Co se vám vybaví, když se řekne slovo darkweb neboli temný web? Už název sám o sobě vyvolává v člověku představu, že se zde bude konat něco nekalého. Někteří už asi slyšeli zvěsti o tom, že se zde prodávají drogy, nelegální pornografie, zbraně či orgány. Co je na tom ale pravdy? Asi vás to překvapí, […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz