Domů     Technika
Znovuzrozená ikona: Praga ZS 800
Jan Zelenka 10.3.2023

Automobilka, která vyvíjí a vyrábí první český hypersport Praga Bohema, uvádí na trh i výjimečnou jednostopou záležitost. Tahle motorka váží pouhých 142 kg, v rámu z chrom-molybdenové oceli je vzduchem chlazený čtyřdobý dvouválec o objemu 773 cm3 a vznikne jen 28 kusů. Praga ZS 800…

foto: Praga ZS 800

Mrkněte na to. Ještě jednou. A pak na design ikonického modelu Praga BD 500 (malý obrázek) z roku 1928. Jasný odkaz na minulost se špetkou klasické nostalgie. Tahle pragovácká novinka kombinuje celou řadu velmi náročných výrobních postupů s použitím špičkových materiálů, přitom ale zachovává charakter a do velké míry i designové detaily svého předchůdce.

Praga BD 500. Foto: Wikipedia

Zpátky do minulosti

Bylo to tehdy v pražské Libni asi takhle… V roce 1927 došlo ke sloučení společností Praga a Breitfield-Daněk a už rok poté vyjel z továrny první model motocyklu Praga BD 500, jehož moderní design původně vytvořil mladý letecký konstruktér a vášnivý motocyklista Jaroslav František Koch.

Uběhlo 95 let výsledkem nadšení, lásky k technice, motocyklům a jejich historii je teď ZS 800, takový remake původního modelu BD 500.

Praga ZS 800 je mistrovskou ukázkou řemeslného zpracování. Kombinuje nejmodernější výrobní postupy a ultralehké materiály. V rámu z chrom-molybdenové oceli je uložený vzduchem chlazený čtyřtaktní paralelní dvouválec o objemu 773 cm3. Výkonná, klasicky tvarovaná pohonná jednotka s nízkou spotřebou je lehká a dokonale ladí s estetikou motorky.

Nabízí krásnou architekturu, která připomíná původní konstrukci motoru BD 500 s pohonem rozvodů pomocí královské hřídele. Přitom plní normu EURO 5.

Praga ZS 800

Kola a rám

Samostatnou kapitolou jsou kola. Karbonové ráfky jsou ručně vyplétané a připomínají vzhled kol na původním modelu. Výroba jednoho kola zabere minimálně 75 hodin práce. Absolutní harmonii s koly pak dotváří hydraulické bubnové brzdy.

Do moderní doby se vrací i kyvná přední vidlice, jejíž v dnešní době neobvyklý a specifický design je možný vyrobit především díky pětiosému obrábění a chrom-molybdenové oceli. Ve vidlici je uloženo plně nastavitelné odpružení Öhlins s titanovou pružinou, které zajišťuje hladkou a exkluzivní jízdu.

Konstruktérské umění: Zvládnutí materiálů

Klíčový fakt pragovácké motorky je, že suchá hmotnost dosahuje pouhých 142 kg. Za to může i použití titanu v celé konstrukci. Z titanu jsou šrouby, matice, osy, čepy a šrouby podvozku a motoru. Také výfukový systém je plně titanový a díky tomu váží pouhých 4,8 kg – vybrané prvky byly zkonstruovány pomocí nejmodernějšího 3D tištěného titanu.

Během konstrukce modelu ZS 800 byly použity také další špičkové materiály, jako jsou duralové slitiny, ušlechtilá chrom-molybdenová ocel a kovaný karbon. Cit pro detail vyjadřuje i fakt, že na výrobu jednoho kusu motocyklu je třeba více než 300 hodin pětiosého obrábění.

Limitovaná série 28 motocyklů s prémiovou cenou 86 000 EUR je už nyní k objednání, dodávky začnou v polovině roku 2023.

Databox

Praga ZS 800

Cena: 86 000 eur

Motor: čtyřdobý paralelní dvouválec o objemu 773 cm3

Max. výkon: 50 k

Max. točivý moment: 65 Nm

Související články
Objevy Technika 20.3.2025
Tento rychlý a obratný robotický hmyz by mohl v budoucnu pomáhat s mechanickým opylováním. Díky novému designu byl robot velikosti hmyzu schopen létat 100krát déle než předchozí verze. Vědci z Massachusettského technologického institutu (MIT) vyvinuli novou generaci robotického hmyzu, který by v budoucnu mohl významně přispět k mechanickému opylování rostlin. Tento drobný robot, vážící méně […]
Technika Vesmír 17.3.2025
Ve své době patřily k technologické špičce, máloco ale stárne rychleji než technologie. Sonda Voyager 1, která dala nahlédnout za oponu Jupiteru a Saturnu, se už dávno stala nejvzdálenějším člověkem-vyrobeným objektem ve vesmíru. Málokdo ale ví, co s sebou do vesmírných dálav nese… Každého Američana stál zhruba tolik, jako jeden oběd v McDonaldu. Finanční náklady na program […]
Technika 13.3.2025
Společnost Zenobē, přední britský provozovatel velkokapacitních bateriových úložišť, uvedla do provozu největší bateriové úložiště v Evropě. Nachází se v Blackhillocku ve Skotsku. Úložiště, jehož první fáze je nyní uvedena do provozu, disponuje kapacitou 200 MW, přičemž se do roku 2026 počítá s jejím rozšířením na 300 MW/600 MWh. Taková kapacita by byla schopna napájet více […]
Technika 8.3.2025
Dlouhou dobu byla jaderná energie vzhledem ke zkušenostem z Černobylu a Fukušimy vnímána jako problém a nikoli jako řešení. Při stále rostoucím hladu civilizace po energii a v souvislosti s globálním oteplováním se však z Popelky opět stává vycházející hvězda Po mnoho let byla na světových klimatických summitech jaderná energie spíše tabu než součást diskuze. […]
Objevy Technika 7.3.2025
Vědcům z Texaské univerzity v Austinu se podařilo vyvinout novou metodu získávání vody, ke které je potřeba prakticky jen běžný organický odpad. A funguje dokonce i v suchém klimatu, což dává naději mnoha lidem, žijícím v oblastech s nedostatkem pitné vody. Jak se jim to podařilo a bude metoda využitelná ve velkém? V současnosti existuje […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz