Domů     Technika
Lexus NX: První v historii
Jan Zelenka 5.1.2023
foto: Lexus

Když jedna generace auta nahrazuje druhou, většinou jde o evoluci. Málokdo přistoupí k revoluci. Ale když už k ní přistoupí, tak má koukat, aby byla. A když už kouká, aby byla, tam má být něčím, co málokdy bývá – něčím mimořádným jako nový Lexus NX 450h+….

NX nepředstavuje nic menšího než skoro nové auto. A nic víc než první plug-in hybrid v historii značky!

Po všech stránkách jde o revoluční vývoj a počin, kde 95 % komponent vozidla bylo vyvinuto zcela nově. „Auto bylo navrženo v souladu s různorodými potřebami zákazníků z celého světa a ještě zvyšuje svoji atraktivitu cestou kompletní obměny svých silných stránek, kam patří elektrifikace, design, jízdní schopnosti a vyspělé technologie,“ vysvětluje hlavní konstruktér Takeaki Kato.

Nové srdce…

Tohle SUV je vůbec komplexní ambasador novinek – reprezentant proměny značky s širší nabídkou pohonů a vylepšených technologií. Základem je NX 350h se čtvrtou generací hybridního ústrojí s výkonem vyšším o 22 % při poklesu emisí o 10 %.

Avšak novinkou a hitem je NX 450h+, první plug-in hybridní Lexus, který nabídne 306 koní výkonu, dojezd na elektřinu 63 km a emise CO2 pod 40 g/km.

Kombinuje hybridní pohon se čtyřválcem 2,5 litru a dobíjecí lithium-iontovou baterií o nejvyšší kapacitě (18,1 kWh) v dané třídě. Permanentní pohon všech kol zajišťuje další elektromotor na zadní nápravě a ve výsledku i zrychlení z místa na 100 km/h v čase lehce přes 6 sekund.

Klíčovou předností plug-in hybridního elektrického pohonu je vysoká provozní hospodárnost i po vybití baterie. Zatímco řada konkurenčních systémů v takových situacích standardně přepíná na pohon pomocí spalovacího motoru, výchozím režimem NX 450h+ je hybridní pohon s autonomním dobíjením.

Vlastní průzkum Lexus ukazuje, že spotřeba paliva konkurenčních vozů po vybití baterie je v průměru cca o 30 % vyšší.

foto: Lexus

…nová architektura

Nová je také i architektura Tazuna – koncepce pojmenovaná podle japonského výrazu pro ovládání koně jezdcem prostřednictvím otěží. Zaměřuje se na přímou a intuitivní kontrolu nad vozidlem v souladu s principem „ruce na volantu, oči na silnici“.

A tak se na palubě nového NX zredukoval počet fyzických spínačů ze 78 na 45, navíc jsou seskupeny v určených zónách podle funkce. Pro nejčastěji používané funkce jsou i nadále k dispozici fyzická tlačítka ve prospěch rychlejšího a intuitivnějšího ovládání.

Tlačítka používaná během řízení jsou uspořádána kolem volantu; ovladače audiosystému a klimatizace byly soustředěny na obrazovce centrálního displeje; a ovládací prvky řízení, které lze používat u stojícího vozidla, se nacházejí na středovém panelu.

Omotenashi, Takumi a Fusuma

Design, kvalita a povrchové zpracování je samozřejmě dál ukázkou tradiční omotenashi (pohostinnosti), tedy snahu předvídat potřeby člověka a vyvolávat v něm pocit vítaného hosta cestou maximálního pohodlí.

Jedná se např. o uvítací osvětlení a posloupnost rozsvěcování při spouštění vozidla, resp. osobní uvítání na multi-informačním displeji před řidičem. Systém ambientního osvětlení umožňuje volit ze 64 barevných odstínů v závislosti na momentální náladě posádky.

Nové NX jako první model značky používá i elektronický zámek pro otevírání dveří. Systém nahrazuje tradiční vnitřní kliku dveří tlačítkovým spínačem, umístěným vedle loketní opěrky na panelu dveří. Snadný způsob ovládání jediným hladkým a jednoduchým pohybem se inspiroval tradičními posuvnými příčkami ‚fusuma‘ z japonských domácností.

Vylepšení se dočkalo i ovládání elektrického víka zavazadelníku, která je nyní tišší a rychlejší – doba otevírání i zavírání se zkrátila o polovinu, tedy přibližně na čtyři sekundy.

Tradiční je naopak nejvyšší úroveň zpracování interiéru – o to se starají řemeslní mistři Takumi s uplatněním lidského hmatu, sluchu a zraku.

foto: Lexus

Celý článek si můžete přečíst v časopise 21. STOLETÍ 2/2023, který vychází 16. ledna.

Související články
Představte si budoucnost, ve které domy rostou stejně jako houby po dešti. Zní to jako sci-fi? Možná. Ale v České republice už takový dům existuje. Experimentální projekt SAMOROST přinesl skutečnou revoluci v udržitelném bydlení. Poprvé v historii nechali vyrůst dům, jehož klíčovým materiálem je mykokompozit – stavební prvek vytvořený z podhoubí. Inovativní přístup otevírá nové […]
Technika 12.5.2025
Ministerstvo financí ve spolupráci s Českým institutem informatiky, robotiky a kybernetiky (CIIRC) ČVUT představilo nového inteligentního chatbota Adama. Ten pomáhá auditorům při kontrole čerpání dotací a grantů a tuto agendu tím významně zrychluje a zpřehledňuje. Jedním z hlavních úkolů Auditního orgánu ministerstva financí (AO MF) je ověřovat, zda jsou projekty financované z veřejných prostředků realizovány […]
Technika Vesmír 8.5.2025
Sovětská sonda Kosmos 482, která byla vypuštěna 31. března 1972 v rámci programu Venera s cílem prozkoumat planetu Venuši, se po více než 50 letech na oběžné dráze chystá na nekontrolovaný návrat do zemské atmosféry. Očekává se, že k tomu dojde mezi 9. a 11. květnem 2025. Kosmos 482 nebyla obyčejná sonda. Její sestupový modul […]
Technika 1.5.2025
Renault oživil legendu. Nový model R5 E-Tech Elektrický není jen retro poctou slavnému hatchbacku ze 70. let, ale chytrou odpovědí na současné výzvy městské mobility. S čistě elektrickým pohonem, evropskou výrobou a technologiemi jako z jiné galaxie chce být víc než jen dalším elektromobilem. Chce dobýt města – a možná i srdce nostalgiků. Pop-art na […]
Technika 1.5.2025
Co se vám vybaví, když se řekne slovo darkweb neboli temný web? Už název sám o sobě vyvolává v člověku představu, že se zde bude konat něco nekalého. Někteří už asi slyšeli zvěsti o tom, že se zde prodávají drogy, nelegální pornografie, zbraně či orgány. Co je na tom ale pravdy? Asi vás to překvapí, […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz