Domů     Technika
Balistický hot-hatch s nejsilnějším tříválcem na světě
Jan Zelenka
od Jan Zelenka 23.12.2022
foto: Toyota

Žádná škola není jako stará škola. Pokud ovšem nemyslíte školu nového typu. Takovou, kterou představuje lepší než dobrá Toyota GR Yaris s nejsilnějším tříválcem, jaký se kdy v sériové produkci objevil..

GR Yaris je jako démon. Lehký. Výkonný. Opojný. Zrozen ve světě WRC jako homologační speciál pro rallye podle starých „receptů”, který má s civilním Yarisem společné snad jen to jméno.

Před šesti lety svedl osud dohromady čtyřnásobného mistra světa ve WRC Tommiho Mäkinena s prezidentem Toyoty Akiou Toyodou. Dva muži, kteří už napsali své listy do dějin automobilismu, byli stmeleni jednou impozantní jízdou na ledu.

To byla dokonalá jiskra, která zažehla návrat Toyoty do světa WRC se sportovním vozem stvořeným pro vítězství.

Není to normální auto

Dnes z tohoto spojení vznikla Nová Toyota GR Yaris, ne tak běžný hot-hatch. „Zatímco nová GR Supra je sportovní auto vyvinuté na závodní trati, GR Yaris byl vytvořen díky našim zkušenostem ze závodů rallye – na něco takového naši fanoušci dlouho čekali,“ prohlásil Shigeki Tomoyama, šéf Gazoo Racing.

foto: Toyota

Vše pro GR-FOUR

Alfou a omegou nové Toyoty GR Yaris je pohon GR-FOUR. Za posledních 20 let první sportovní systém stálého pohonu všech kol (AWD) od Toyoty, vyvinutý ve spolupráci s týmem TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team a odladěný jezdci WRC. Pod kapotou pracuje mimořádně neobyčejný motor – nově vyvinutý, přeplňovaný tříválcový agregát s objemem 1,6 litru a vyladěný na výkon 192 kW (261 koní) s točivým momentem 360 Nm.

reklama

Je spřažený s šestistupňovou manuální převodovkou a opravdu jde o nejsilnější tříválec, jaký se kdy v sériové produkci objevil. Toyota říká, že tenhle balistický prcek zvládne zrychlení z klidu na stovku za méně než 5,5 sekundy a pokračovat může na elektronicky omezenou maximálku 230 km/h.

Když s ním jedete 130 km/h na šestku, motor točí 3500 otáček, když zrychlíte na 150 km/h, otáčky poskočí na 4000. Právě od 4000 dostanete maximální příděl krouťáku, plné stádo koní se přiřítí při 6500 otáčkách. To všechno při zachování slušné hmotnosti 1280 kilogramů.

Váha je vůbec samostatnou kapitolou výhradně třídveřové hot-hatche. I tady hrály roli zkušenosti a poznatky ze světa WRC. Aby vývojáři zredukovali váhu na 1280 kg, využili ve velkém uhlíková vlákna a hliník.

Zatímco standardní Yaris dostává vzadu torzní příčku, sportovní varianta má sofistikovanější řešení s dvojitým lichoběžníkem.

foto: Toyota

Vyrobeno v Motomači

Dokonale odladěný sportovní vůz GR Yaris vzniká na jediném místě v Japonsku, a to v závodu Motomači. Na první výrobní lince pro vozy GR, rodišti legend jako Lexus LFA nebo Supra A80, se staví tyhle hot-hatche ručně.

reklama

Montáž zběsilého raracha trvá ve srovnání s běžnými sériovými modely více než 10x déle. Výrobní linka byla optimalizována s ohledem na nejlepší možné výstupy – včetně kontrol slícování karoserie a dalších svarů.

Zní to všechno draze? To také určitě je. Cenovka startuje na částce od 999 000 Kč.

foto: Toyota

Toyota GR Yaris

Cena: od 999 000 Kč

Motor:           přeplňovaný tříválec 1,6 litru

Výkon:           192 kW (261 koní) při 6500 ot.

Točivý moment (Nm):          360 při 4000 ot.

Zrychlení (0-100 km/h): 5,2 s

Nejvyšší rychlost (km/h): 230

Spotřeba paliva (l/100 km): 8,9

Hmotnost (kg):          1280

reklama
Související články
Pátrání po ztraceném miniaturním zdroji radioaktivního césia 137 dokázalo v uplynulých dnech vytížit úřady a záchranné složky v západní Austrálii. Zdroj nebezpečného beta a gama záření se po intenzivním nasazení záchranářů a hasičů a speciálních přístrojů nakonec našel, ale alarmující incident bude i nadále vzbuzovat řadu otázek. Na vývoji řešení, které by pomohlo záchranářům v […]
Svět nebude v blízké budoucnosti bojovat jen s růstem CO2 v ovzduší, ale zároveň se bude potýkat s nedostatkem lithia potřebným pro výrobu baterií do elektromobilů. Do roku 2040 poptávka podle analýzy Benchmark Minerals Intelligence několikanásobně vzroste a vytvoří se deficit 1,8 megatun ročně. Tomuto problému by se podle ředitele výzkumu Toyoty Motor Corporation Gilla […]
Pomocí malé skřínky byl schopen manévrovat modelem lodičky, a to bez jakéhokoliv viditelného spojení. Vědecké kouzlo, které Nikola Tesla předvedl v Madison Square Garden vyvolalo senzaci. Jeho bezdrátové ambice ale byly mnohem větší. Nadšený profesor představoval druhákům pokrokový přístroj. Grammovo dynamo, které si nechal na Polytechnickou školu ve Štýrském Hradci v Rakousku přivézt až z Paříže, bylo vybaveno […]
Společnost Honda podepsala smlouvu o výzkumu a vývoji s japonskou kosmickou agenturou Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA) týkající se „systému oběhu obnovitelné energie“, který má dodávat elektřinu pro zachování funkčnosti životního prostoru a různých systémů lunárních vozítek. Na základě této smlouvy agentura JAXA pověří společnost Honda, aby nejprve provedla koncepční studie a poté do konce […]
Německo se opět přiblížilo k dlouhodobé ekologičtější náhradě za ruský zemní plyn a uhlí. Německá energetická společnost RWE s norskou státní energetickou firmou Equinor oznámily, že v příštích několika letech v Německu vybudují vodíkové elektrárny a velkokapacitní produktovod pro dodávku paliva, uvedla to CNN. Dohoda je součástí německé snahy do roku 2030 postupně vyřadit všechny […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz