Domů     Technika
Balistický hot-hatch s nejsilnějším tříválcem na světě
Jan Zelenka 23.12.2022
foto: Toyota

Žádná škola není jako stará škola. Pokud ovšem nemyslíte školu nového typu. Takovou, kterou představuje lepší než dobrá Toyota GR Yaris s nejsilnějším tříválcem, jaký se kdy v sériové produkci objevil..

GR Yaris je jako démon. Lehký. Výkonný. Opojný. Zrozen ve světě WRC jako homologační speciál pro rallye podle starých „receptů”, který má s civilním Yarisem společné snad jen to jméno.

Před šesti lety svedl osud dohromady čtyřnásobného mistra světa ve WRC Tommiho Mäkinena s prezidentem Toyoty Akiou Toyodou. Dva muži, kteří už napsali své listy do dějin automobilismu, byli stmeleni jednou impozantní jízdou na ledu.

To byla dokonalá jiskra, která zažehla návrat Toyoty do světa WRC se sportovním vozem stvořeným pro vítězství.

Není to normální auto

Dnes z tohoto spojení vznikla Nová Toyota GR Yaris, ne tak běžný hot-hatch. „Zatímco nová GR Supra je sportovní auto vyvinuté na závodní trati, GR Yaris byl vytvořen díky našim zkušenostem ze závodů rallye – na něco takového naši fanoušci dlouho čekali,“ prohlásil Shigeki Tomoyama, šéf Gazoo Racing.

foto: Toyota

Vše pro GR-FOUR

Alfou a omegou nové Toyoty GR Yaris je pohon GR-FOUR. Za posledních 20 let první sportovní systém stálého pohonu všech kol (AWD) od Toyoty, vyvinutý ve spolupráci s týmem TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team a odladěný jezdci WRC. Pod kapotou pracuje mimořádně neobyčejný motor – nově vyvinutý, přeplňovaný tříválcový agregát s objemem 1,6 litru a vyladěný na výkon 192 kW (261 koní) s točivým momentem 360 Nm.

Je spřažený s šestistupňovou manuální převodovkou a opravdu jde o nejsilnější tříválec, jaký se kdy v sériové produkci objevil. Toyota říká, že tenhle balistický prcek zvládne zrychlení z klidu na stovku za méně než 5,5 sekundy a pokračovat může na elektronicky omezenou maximálku 230 km/h.

Když s ním jedete 130 km/h na šestku, motor točí 3500 otáček, když zrychlíte na 150 km/h, otáčky poskočí na 4000. Právě od 4000 dostanete maximální příděl krouťáku, plné stádo koní se přiřítí při 6500 otáčkách. To všechno při zachování slušné hmotnosti 1280 kilogramů.

Váha je vůbec samostatnou kapitolou výhradně třídveřové hot-hatche. I tady hrály roli zkušenosti a poznatky ze světa WRC. Aby vývojáři zredukovali váhu na 1280 kg, využili ve velkém uhlíková vlákna a hliník.

Zatímco standardní Yaris dostává vzadu torzní příčku, sportovní varianta má sofistikovanější řešení s dvojitým lichoběžníkem.

foto: Toyota

Vyrobeno v Motomači

Dokonale odladěný sportovní vůz GR Yaris vzniká na jediném místě v Japonsku, a to v závodu Motomači. Na první výrobní lince pro vozy GR, rodišti legend jako Lexus LFA nebo Supra A80, se staví tyhle hot-hatche ručně.

Montáž zběsilého raracha trvá ve srovnání s běžnými sériovými modely více než 10x déle. Výrobní linka byla optimalizována s ohledem na nejlepší možné výstupy – včetně kontrol slícování karoserie a dalších svarů.

Zní to všechno draze? To také určitě je. Cenovka startuje na částce od 999 000 Kč.

foto: Toyota

Toyota GR Yaris

Cena: od 999 000 Kč

Motor:           přeplňovaný tříválec 1,6 litru

Výkon:           192 kW (261 koní) při 6500 ot.

Točivý moment (Nm):          360 při 4000 ot.

Zrychlení (0-100 km/h): 5,2 s

Nejvyšší rychlost (km/h): 230

Spotřeba paliva (l/100 km): 8,9

Hmotnost (kg):          1280

Související články
Objevy Ostatní Technika 11.11.2024
Martin Ševeček z Fakulty jaderné a fyzikálně inženýrské ČVUT v Praze se svým týmem úspěšně otestoval materiály pokrytí jaderného paliva, které mohou poskytnout provozovatelům ekonomický benefit, a v krajním případě i dodatečný čas pro zvládnutí jaderné havárie. Poslední rok podroboval zkouškám různé varianty palivových proutků na MIT, jedné z nejlepších technických škol na planetě. Výsledky několika běžících […]
Byl prvním sériově vyráběným hybridem, který způsobil revoluci v automobilovém průmyslu. Který z Toyoty udělal lídra v oblasti elektrifikace a vlastně i největší automobilku na světě. Dodnes je to první legenda – Prius. Už více než čtvrt století zanechává Prius automobilový otisk jako první sériově vyráběný elektrifikovaný vůz. Každá další generace přinesla lepší hybridy, lepší […]
NOVINKY Objevy Technika 7.11.2024
Google dosáhl významného pokroku ve vývoji kvantových počítačů. S procesorem Sycamore nyní dokáže překonat nejlepší superpočítače na světě při provádění složitých a specifických výpočtů. Tento procesor s 67 kvantovými bity (qubity) vykazuje novou úroveň výpočetní síly díky pokročilým operacím, které vstupují do tzv. fáze slabého šumu. Je to důležitý milník v oblasti kvantových výpočtů, protože […]
Technika Vesmír 28.10.2024
Česko se chystá na největší tuzemský festival kosmických aktivit Czech Space Week, kde nemůže chybět jedna velká společnost z malého pošumavského města. V Klatovech totiž společnost ATC Space vyrábí komponenty pro novou evropskou raketu Ariane 6. Vlajková loď Evropské kosmické agentury už 9. července uskutečnila úspěšný první start, málokdo ale ví, že se raketa neobejde […]
Technika 23.10.2024
Vyvinout silové a sdělovací kabely, které budou použitelné pro rekonstrukci nebo výstavbu nových bloků jaderných elektráren. To je hlavním cílem projektu, na kterém pracují vědci z Centra polymerních systémů (CPS) Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně společně se společností PRAKAB Pražská Kabelovna a Ústavem jaderného výzkumu ŘEŽ.   Nově vyvíjené kabely musí být odolné proti radiaci […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz