Svět automobilové aristokracie se otřásl, padla poslední konzervativní tradice, protože už i Rolls-Royce je elektrický… V Goodwoodu, Západním Sussexu, představili model Spectre – první ultra luxusní elektrické super kupé na světě, které se stává i duchovním nástupcem modelu Phantom Coupé..
Spectre ohlašuje začátek plně elektrické éry automobilky. Nicméně v první řadě je to pořád Rolls-Royce a až v druhé elektrický automobil.
Základem vozu je tradičně celohliníková platforma, ale „od samého počátku byl vyvíjený jako náš první plně elektrický model. Je tichý, výkonný a ukazuje, jak dokonale se elektrický pohon hodí pro Rolls-Royce,“ rozplývá se Torsten Müller-Ötvös, generální ředitel společnosti Rolls-Royce Motor Cars.
Jachta na silnici
Jak už to u designérů nejluxusnějších značek bývá, u Spectre se inspirovali koncepty moderních jachet, zejména čistotou a přesnou definicí linií, využitím efektu přirozeného odrazu světla a zkosení pro posílení emočního náboje na siluetě vozu.
Senzačně vypadá hlavně přední maska, která je po setmění decentně osvětlená. O to se stará 22 LED diod. A třebaže Spectre má nejširší masku ve tvaru antického Pantheonu, jakou kdy jakýkoli Rolls-Royce dostal, samotná hodnota (cx) 0,25 součinitele čelního odporu vzduchu dělá z novinky nejaerodynamičtější auto v historii automobilky.
Přispívá k tomu i optimalizovaná soška Spirit of Ecstasy – jen ta absolvovala plných 830 hodin modelování a testování v aerodynamickém tunelu.
5876 hvězdiček a 10 000 hodin práce
Uvnitř je model Spectre vybaven technologicky nejpokročilejšími funkcemi z programu individualizace Bespoke, které čerpají inspiraci z nadčasové mystiky noční oblohy. Poprvé u produkční verze rollse jsou u modelu Spectre k dispozici dveře Starlight Doors, které obsahují 5 876 jemně osvětlených „hvězd“.
Vnitřní výplně dveří lze také objednat s velkoformátovými dřevěnými obklady Canadel, které získaly jméno podle zátoky na jihu Francie, kde sir Henry Royce a jeho tým návrhářů pobývali během zimních měsíců.
Éterické noční téma modelu Spectre pokračuje i na osvětlení palubní desky, jejíž vývoj trval dva roky, a vyžádal si více než 10 000 hodin. Její součástí je i štítek s nápisem „Spectre“ obklopený kupou více než 5 500 „hvězd“.
Osvětlení na palubní desce na straně spolujezdce se aktivuje, až když je vůz připraven k jízdě, jinak zůstává očím skryto.
O 30 procent tužší a 700 kg baterky
Spectre je postaven na platformě Architecture of Luxury – celohliníkovém prostorovém rámu. Konstruktéři vyvinuli strukturu, která se vyznačuje o 30 % větší tuhostí než u jakéhokoli předchozího vozu Rolls-Royce, a to jak za přispění sofistikovaných extrudovaných hliníkových profilů, tak zabudováním trakčního akumulátoru do prostorového rámu mezi obě nápravy.
Výsledkem je zcela rovná podlaha v interiéru, která přispívá nejen k příjemně nízkému posezu, ale tím, jak kabina posádku obklopuje, tak i k pocitu bezpečí. Akumulátor současně svou hmotností téměř 700 kg napomáhá k tlumení hluku.
Když jedou 3 tuny
Konečné údaje o výkonu, zrychlení a dojezdu se stále zpřesňují, neboť Spectre vstupuje do závěrečné testovací fáze, která skončí v druhém čtvrtletí roku 2023. Předběžné údaje ukazují, že tento v mnohém přelomový Rolls-Royce bude mít dle metodiky WLTP čistě elektrický jízdní dosah 520 kilometrů.
Jeho elektrické pohonné ústrojí disponuje nejvyšším výkonem 430 kW a poskytuje točivý moment 900 Nm. Očekává se, že vůz dosáhne zrychlení z klidu na rychlost 100 km/h za 4,5 sekundy a spotřeby podle WLTP 21,5 kWh/100 km, což je při hmotnosti 2975 kg pořád ještě slušné.
Model Spectre už lze objednávat, první dodávky zákazníkům budou realizovány ve 4. čtvrtletí 2023 s cenou prý někde mezi modely Cullinan a Phantom, což by mohlo být kolem 9 milionů korun.