Domů     Technika
V Dubaji uměle vyvolávali déšť, řidiči netušili, co s tím
Matěj Soukup 20.10.2022
Ve Spojených arabských emirátech se snaží uměle vyvolávat srážky. Zdroj: Pixabay

Spojené arabské emiráty patří sice k nejbohatším státům světa, ale zároveň k těm nejsušším. Veškerou vodu, kterou spotřebují, získávají odsolováním z mořské vody, což je extrémně nákladný proces.

Nyní však najaly technologické špičky z celého světa a uměle vyvolávali dešťové srážky..

Paradoxně tím však zavařili místním řidičům, kteří na něco takového nejsou zvyklí.

Teploty v letních měsících dosahují v Dubaji, která je častým cílem zahraničních turistů i bohaté světové smetánky, i čtyřiceti stupňů Celsia, na slunci klidně i o deset víc. Déšť je tu extrémně vzácným jevem, průměrně tu ročně spadne jen deset centimetrů srážek.

Když proto v létě minulého roku v Dubaji díky umělému vyvolání deště poprvé výrazně zapršelo, způsobilo to mnoha řidičům nečekané problémy. „Monzunové lijáky zalévají rušnou dálnicí, takže řidiči mají najednou plné ruce práce.

Z krajnice silnice se následně spouští malý vodopád. Výjev, který by v jihovýchodní Asii nebyl ničím výjimečný, kdyby k němu nedošlo právě ve Spojených arabských emirátech – a to v době extrémních veder,“ psal o tom britský The Independent.

Dubajské řešení sucha se zdá být sice elegantní a v zásadě praktické, ale zaznívá proti němu i ostrá kritika. Mezi jinými odpůrci argumentují tím, že tyto metody déšť nevytváří, ale jen přesouvají, a že o srážky, které spadnou v Dubaji, přijde jiná oblast, ve které by spadly přirozeně.

Dalším problémem může být právě ono přirozeně staletí trvající sucho, kterému se přizpůsobila vegetace, živočišstvo a v neposlední řadě i místní obyvatelé a stavební projekty. Proto způsobily umělé srážky takové problémy.

Metodou, kterou Spojené arabské emiráty též zvažovaly, bylo postavit v poušti umělou horu, která by fungovala stejně jako hora přírodní. Vzduch by nad ni musel stoupat, ve výšce by se ochlazoval a vytvářel mraky a srážky.

Tento nápad však oznámily už před pěti lety a zdá se, že od té doby v něm nezaznamenaly žádný progres. Další nápady už zněly poněkud nereálně. Podle jednoho měla být voda dopravována z Pákistánu, další zahrnoval dopravu ledovců z arktických oblastí.

Argumenty zaznívají i proti samotné snaze o kontrolu počasí jako takové. „SAE jsou tak jako tak pekelně horká země, takže není jasné, zda vlna vedra souvisí s klimatickou krizí. Ale víme, že jinde ve světě už dopady klimatické krize přišly,“ argumentuje komentátor listu The Independent Rupert Hawskley.

„Pokud dokážeme vytvořit déšť, musíme doufat, že vyvineme i úspěšnější metody k zachycování CO2 a snižování teplot.“.

Více o metodách umělého vyvolávání srážek a problémech, které mohou způsobit, se dočtete v čísle 12/2022, které vychází 14. listopadu.

Související články
Příroda Technika 11.10.2025
Snižování uhlíkové stopy s sebou nese také reporting. Do hry nově vstupuje umělá inteligence, která pomáhá firmám všech velikostí sledovat a řídit jejich dopad na životní prostředí. Díky chytrým algoritmům lze odhalit plýtvání energií, optimalizovat dopravu i produkci a zároveň ušetřit nemalé náklady.   Od tabulek k datové analytice Sledování uhlíkové stopy je relativně nová aktivita, […]
Objevy Technika 7.10.2025
Letošní Nobelova cena za fyziku byla udělena třem vědcům za průlomový výzkum kvantového chování v elektrických obvodech – konkrétně za ukázání kvantového tunelování a kvantování energie v systémech dostatečně velkých na to, aby je bylo možné držet v ruce. Jejich práce otevírá cestu novým kvantovým technologiím, od výkonnějších počítačů po citlivé senzory. Královská švédská akademie […]
Vědci z Univerzity Johna Hopkinse, Stanfordu a Kolumbijské univerzity dosáhli významného milníku v autonomní chirurgii. Robotickému systému, vybavenému neuronovými sítěmi podobnými těm, které nalezneme v systémech ChatGPT nebo Google Gemini, se podařilo bez lidského zásahu, a se stoprocentním úspěchem, vykonat osm operací žlučníku na vepřích. Někoho to potěší, někoho to vyděsí. Umělá inteligence si začíná […]
Technika 2.10.2025
Peugeot v roce 2025 rozšířil svou elektrickou ofenzívu. Na jedné straně stojí majestátní E-5008 Dual Motor – SUV s nečekanou dynamikou, dlouhým dojezdem a technikou, která vás nenechá ve štychu. Na druhé straně elegantní fastback E-408, jenž překvapí kultivovaností a radostí z jízdy. Oba modely dokazují, že elektrická auta už dávno nejsou kompromisem, ale plnohodnotným […]
Toyota v Evropě otestovala a zařadila do provozu čtyři nákladní vozy s vodíkovým pohonem. Na trasách v Belgii, Nizozemsku, Německu a Francii najely přes 80 tisíc kilometrů a ušetřily více než 80 tun emisí CO₂ oproti dieselovým vozům. Vodík na dálkové trasy Čtveřice nákladních vozidel s palivovými články rozváží díly z evropského centra Toyota Parts […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz