Možnosti generování jazzové hudby pomocí algoritmů umělé inteligence otestovali na Fakultě informačních technologií ČVUT v Praze (FIT ČVUT). Skladbu vygenerovanou s pomocí algoritmů umělé inteligence následně odborníci přepsali do not, aby byla přístupná profesionálním hudebníkům, kteří ji díky tomu mohli nazkoušet.
Nabídli tak srovnání živé interpretace s čistě elektronickým přehráním. Celá akce proběhla na Koncertě AI jazz dne 6. 10. 2022 na FIT ČVUT..
Skladba originálně vygenerovaná umělou inteligencí využívající GPT-2 algoritmy pro tvorbu hudebních skladeb zazněla nejprve v podání jazzového bandu studentů Konzervatoře a VOŠ Jaroslava Ježka. Následně mohli posluchači slyšet její reprodukci v čistě elektronickém podání.
Myšlenkou bylo ukázat srovnání živé interpretace s čistě elektronickým přehráním. Poznáme rozdíl na první poslech? Nebo bychom to nepoznali, kdybychom tuto informaci neměli? Hudební zážitek doplnilo i vizuální promítání obrazů, které algoritmy umělé inteligence na tuto skladbu vygenerovaly.
Rozdíly jsou slyšet
Koncertem posluchače provedl Ing. David Pešek, technologický skaut a vyučující v oblasti podpory podnikavosti a inovací. „Je zajímavé sledovat, čemu všemu se dnes říká umělá inteligence, a kde všude může najít taková umělá inteligence uplatnění,“ říká David Pešek, a dodává:
„Stále více se přesvědčujeme o tom, že umělá inteligence plně nenahradí lidské zdroje, ale nahradí je pouze ve vybraných úkonech, kde není zapotřebí kritického nebo tvůrčího myšlení.“ Na Koncertě AI jazz to bylo slyšet z rozdílů podání skladby strojem a oproti tomu živými muzikanty ve složení: klávesy, bicí, kytara, baskytara, příčná flétna a saxofon.
Budoucí svět AI
Algoritmy umělé inteligence se dnes využívají v řadě oblastí. Doporučují obsah na internetu, předpovídají počasí a pomáhají zajistit bezpečnost v dopravě. Umělá inteligence jistě najde své uplatnění i v uměleckém světě.
Můžeme například očekávat, že v nedaleké budoucnosti budou zastávat část mechanické práce při tvorbě hudebních skladeb právě algoritmy umělé inteligence. Nabídnou škálu hudebních výstupů, které produkční pak již jen zkoriguje.
Místo skladatelů mohou hudbu do prostředí méně náročných na poslech (čekárny, supermarkety, apod.) generovat algoritmy.
Zbývá tu však ještě plno otazníků. Například otázka, do jaké míry je produkční práce při sestavování výsledné hudby z dílčích generovaných předloh tvůrčí činnost, a zda budou tedy i veřejně produkované algoritmicky vytvořené hudební skladby podléhat stejným nebo podobným pravidlům zaštiťovaným v České republice Ochranným svazem autorů.
Skladba a obrazy vygenerované algoritmy umělé inteligence na: https://youtu.be/YUDElUvqyIE