Sny o malých létajících strojích, které by představovaly taxislužbu, mají výrobci letadel a helikoptér již nějakou dobu. Cílem je především tuto formu přepravy zrychlit a vyhnout se tolik přeplněným silnicím.
Tím největším hráčem na tomto poli je patrně francouzský Airbus, jenž je spojovaný především s velkými dopravními letadly.
Airbus své plány na danou formu přepravy představil již v roce 2019, když předložil vizi pro rok 2024 na přepravování návštěvníků olympijských her. Rozvážet chce hosty i samotné olympioniky autonomními létajícími taxi na baterky.
Na netradičním způsobu přepravy se Airbus podílí společně s pařížským dopravním podnikem. Mezi hlavní benefity vzdušné přepravy patří obrovská úspora času. Zatímco přeprava z letiště Charlese de Gaulla do centra Paříže trvá běžnou dopravou někdy i více než hodinu, létajícím taxi je tato vzdálenost zdolána v řádu několika málo minut. Odlety na této trase by byly každých 6 minut.
Městský podnik Aeroports de Paris musí zvolit lokality, kde by mohly být zkonstruována depa pro létající taxi. Jednou z důležitých podmínek je, aby byla zajištěna bezpečnost a aby byly stroje otestované a spolehlivé.
Nutná je i dostatečně velká kapacita baterie pro překonání delších vzdáleností, prozatím je v plánu pouze elektrický pohon.
Od snu k realitě
Zatímco se olympiáda v Paříži blíží, s létajícím taxi to vypadá tak „půl na půl“. Koncem roku 2021 společnost, po letech vývoje, představila finální návrh svého létajícího taxíku CityAirbus NextGen. „CityAirbus NextGen kombinuje nejlepší designové prvky a technologický pokrok.
Naším hlavním cílem bylo vyvinout optimální výkon pro relativně krátké cesty. Nový stroj považujeme za počátek městské letecké mobility,“ uvedl Joerg-Peter Mueller, výkonný ředitel Airbus Urban Air Mobility.
CityAirbus NextGen byl navržen tak, aby autonomně létal na vzdálenost 80 km s průměrnou rychlostí 120 km/h. Design tohoto avantgardního letounu odhaluje tvar V pro ocas letadla, pevná křídla a také 8 plně elektrických vrtulí.
Na palubě mohou sedět až čtyři cestující a užívat si let s výhledem velkým předním sklem, navíc je přeprava zcela ekologická s nulovými emisemi.
Je tichý jako myška
CityAirbus NextGen je plně elektrický stroj s možností vertikálního vzletu a přistání (eVTOL). Je známo, že helikoptéry a velké drony jsou poměrně hlučné, to ovšem u nového stroje neplatí, technologie NextGen byla vybudována tak, aby co nejvíce omezila emise hluku, a to především proto, že létat bude hlavně ve městech.
Hlučnost dosáhne maximálně 70 dB při přistání a o 5 dB méně za letu, to lze srovnat s hlukem vysavače nebo televize v provozu. CityAirbus NextGen splňuje nejvyšší certifikační standardy a je navržený s ohledem na jednoduchost.
Nyní se nový CityAirbus nachází ve fázi podrobného návrhu, jeho první let je naplánován na rok 2023 a certifikace se očekává v roce 2025. Již nyní je tak jasné, že olympiádu bohužel nestihne. „Snažíme se spoluvytvářet zcela nový trh, který udržitelně integruje městskou leteckou mobilitu a zároveň řeší ekologické a sociální problémy,“ dodal generální ředitel Airbus Helicopters Bruno Even.