První navigace do auta se objevila před více než 40 lety

Tento článek je reklamním sdělením

Automobilová technika letí neskutečným tempem vpřed. Znát je to na bezpečnosti aut i na jejich komfortní výbavě. Vždyť kdo by před deseti, dvaceti lety tušil, že i běžná auta budou hřát pasažérům záda, půjdou ovládat hlasem nebo posádku navedou bezpečně do cíle. Přitom právě navigace se v autech objevila celkem dávno.

Nejstarší předchůdce dnešních navigací

Starší řidiči jistě pamatují, že k nepovinným ale důležitým prvkům výbavy každého auta patřil autoatlas. Různě velká a různě silná knížka s mapami pomohla z nejedné šlamastiky.

A právě takový autoatlas se vlastně stal základem první navigace do auta.

Společnost Iter Avto přišla ve třicátých letech minulého století s důmyslným zařízením. Papírový svitek, na němž byla vytištěna mapa byl založen do cívky, která se převíjela ve směru jízdy. Ovládání se obešlo bez zásahů řidiče nebo spolujezdce. Tento první předchůdce dnešních navigací byl totiž spojen s tachometrem, a rychlost odvíjení tak přesně odpovídala rychlosti vozu. Přelomová myšlenka však předběhla dobu a většího úspěchu se nedočkala.

První opravdovou autonavigaci vyvinula Honda

Jestli výrobek Iter Avto nelze považovat za navigaci v dnešním slova smyslu, pak vynález Hondy zcela jistě ano. Od roku 1981 se totiž jako doplňková výbava modelů Accord a Vigor nabízela právě navigace pod názvem Electro Gyro-Cator. Ani ona samozřejmě ještě nemohla využívat dnes nejrozšířenější systém GPS. Tento standard byl v té době teprve ve fázi vývoje a přístup k němu civilní sektor vůbec neměl. Inženýři proto museli být velmi kreativní.

Základem byla opět vytištěná mapa, tentokrát na průhledné fólii. Ta byla vložena do samotného zařízení a řidič ji musel při delší cestě občas vyměnit. Aktuální pozice vozu na mapě byla vypočtena podle ujeté vzdálenosti a směru, kterým se vůz pohyboval. Informace o něm přitom systém získával z gyroskopu. Proto ten zvláštní název. Tato navigace tak poprvé dokázala reagovat na různá odbočení a uměla zobrazovat více než jen jednu trasu. Kromě aktuální pozice vozu Electro Gyro-Cator řidiči ukazoval také to, kudy již projel. Svítící bod na mapě totiž za sebou zanechával světelnou stopu.

Masovému rozšíření této novinky bránila především vysoká cena. Electro Gyro-Cator byl nabízen na japonském trhu za příplatek 300 000 jenů, tedy něco přes 2700 amerických dolarů. To se rovnalo skoro čtvrtině pořizovací hodnoty celého vozu.

I s ohledem na to je úžasné ohlédnutí, kam se technologie za těch pár desetiletí dostaly. Nesrovnatelně sofistikovanější navigaci do auta dnes koupíte za pár tisícovek. Navíc v mobilním telefonu máme podobně využitelné zařízení neustále při sobě a řada z nás si bez něj nedovede představit ani plánování rodinné procházky.

Tento článek je reklamním sdělením
Rubriky:  Zajímavosti
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce
reklama

Související články

Kde hledat dokonalý pigment?

Pigmenty jsou práškové barvy, jež jsou prakticky nerozpustitelné nejen ve...

Jak se těží sůl?

Sůl kamenná je český název pro minerál halit. V minulosti se využívala nejen...

Jak se žije astronautům?

Život ve vesmíru se ani vzdáleně nedá srovnávat s tím na Zemi. Přestože...

Země hicuje – oceány se...

Z nejnovější analýzy provedené v uplynulém roce vyplývá fakt, že je možné...

Pes dokáže odhalit pravou lidskou...

Podle nejčerstvější studie odborníků z Veterinární univerzity ve Vídni se psi...

Nejlépe nám bude v jámě: Podzemí...

S plánovaným pobytem člověka na Měsíci je to složité. Nástrah je příliš a...

Největší halucinogeny na talíři

Když se řekne halucinogen, vybaví si většina z nás LDS, konopí či lysohlávky....

Obří plány v Saudské Arábii: Tamní...

Zadavatelem konceptu tzv. zrcadlové linie je saúdský korunní princ...

Znovuzrození ruského Moskviče?...

Moskevský automobilový závod Moskvič před několika dny překvapil...

Opeřená pochodeň: Elektřinou spálení...

Američtí přírodovědci před několika dny poukázali na zajímavý problém. Řadu rozsáhlých...

Nenechte si ujít další zajímavé články

Sevřeni v šiku, zoceleni bojem

Sevřeni v šiku, zoceleni bojem

Přesný čtverec, v němž vedle sebe pochodují pikenýři a arkebuzíři s mušketýry,...
5 tipů, jak se dostat do dobré fyzické i psychické kondice

5 tipů, jak se dostat do dobré...

Říká se, že ve zdravém těle je zdravý duch. Pokud jste se rozhodli,...
Dravec versus šelma: Kdo zvítězil v souboji orlice se lvem?

Dravec versus šelma: Kdo...

Prvním symbolem českého státu se stává svatováclavská orlice, kterou se...
Neberte depresi na lehkou váhu!

Neberte depresi na lehkou váhu!

Deprese není projevem špatné nálady ani přechodným stavem mysli. Je vážným...
Proč běžec Emil Zátopek nemohl najít práci?

Proč běžec Emil Zátopek nemohl...

„Když nemůžeš, tak přidej!“ Nekompromisní životní heslo a tvrdou přípravu...
Záhada nedostavěného chrámu: Leží v Panenském Týnci ostatky svaté Anežky?

Záhada nedostavěného chrámu: Leží v...

Mohutné zdi nedostavěného chrámu se tyčí do výšky v Panenském Týnci na Lounsku....
Proč někdo pojídá to, co nikdo nechce?

Proč někdo pojídá to, co nikdo...

Koprofágie neboli pojídání vlastních výkalů se na první pohled může zdát jako...
Zachránili Poláci a Čechoslováci Brity v bitvě o Británii?

Zachránili Poláci a Čechoslováci...

Po 15. březnu 1939 se v okupovaném Protektorátu Čechy a Morava spousta mladých...
Hledání partnera podle pachu!

Hledání partnera podle pachu!

Proč se někomu daří na svůj protějšek zapůsobit s obrovskou intenzitou,...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.