Domů     Technika
Velký hadronový urychlovač hlásí návrat do práce a hledá pátou přírodní sílu
Martin Janda 23.4.2022

Tři roky byl na neschopence, když inženýři pracovali na zlepšení jeho výkonu. Nyní se Velký hadronový urychlovač vrací na scénu, a to ještě silnější a výkonnější.

Bylo na čase. Některé poznatky z poslední doby naznačují, že kromě silné interakce, slabé interakce, gravitace a elektromagnetismu existuje ještě záhadná pátá přírodní síla. A právě LHC by měl pomoci s jejím hledáním.

Doposud vše, co bylo pomocí LHC objeveno – včetně Higgsova bosonu – odpovídalo takzvanému standardnímu modelu. Ten je od 70. let 20. století vůdčí teorií částicové fyziky. Nicméně je jasné, že není zcela úplným, protože nedokáže vysvětlit některé z nejhlubších záhad fyziky, jako je například povaha temné hmoty.

Data získaná v experimentu LHCb, jednom ze čtyř obrovských detektorů částic v CERNu, ukázala, že i částice se chovají způsobem, který standardní model nedokáže vysvětlit.

Experiment se zabýval rozpadem částic zvaných beauty kvarky, které se podle teoretických předpokladů rozpadají stejnou rychlostí na elektrony a jejich těžší příbuzné miony. Ukázalo se však, že beauty kvarky se na miony mění o 15 % méně často, což naznačuje, že misky vah převažuje neznámý faktor – potenciálně nová síla.

Mezi dva hlavní kandidáty patří hypotetické částice přenášející sílu zvané leptokvarky nebo Z-prvky. Urychlovač pod Alpami by mohl tuto záhadu rozluštit.

Urychlovač zvaný LHC (Large Hadron Collider) se nachází v kruhovém tunelu o obvodu 27 km v hloubce 50–150 metrů pod zemí. Je největším urychlovačem částic na světě. Vybudovala jej Evropská organizace pro jaderný výzkum (CERN) pod pohořím Jura na francouzsko-švýcarských hranicích poblíž Ženevského jezera.

Hlavní součástí LHC je 27 kilometrů dlouhý kruhový tunel, který je umístěn 50 až 150 metrů pod zemí. Ten LHC zdědil po svém předchůdci, urychlovači LEP (Large Electron-Positron Collider). V tunelu, který vznikl již v roce 1980, probíhá speciální potrubí o délce 26 659 metrů, mají částice naprostý klid ke své práci. Ani vzduch je tu neruší, vládne zde téměř absolutní vakuum.

Proud částic v potrubí řídí a urychluje soustava přibližně několika tisíců magnetů různých druhů a vlastností. Elektromagnety musejí vytvořit velmi silné pole, proto je tekuté hélium ochlazuje jen necelé dva stupně nad absolutní nulu.

Při této teplotě dosáhne slitina nobia a titanu, z níž jsou magnety vyrobeny, takzvané supravodivosti, tedy stavu, při kterém kladou protékajícímu elektrickému proudu téměř nulový odpor.

Související články
Objevy Technika 27.8.2025
Plasty jdou do žlutého kontejneru, papír zase do modrého. Třídění odpadu je považováno za základ zdárné recyklace. Nicméně ta se netýká jen plastových lahví nebo hromady starých novin. Některé její formy mohou zásadním způsobem ovlivnit další technologický vývoj – směrem k větší ekologičnosti a udržitelnosti Neodymové magnety. Díky nim lze přeměňovat pohyb na elektrickou energii, […]
V našich domácnostech se nachází spousta drobných zařízení, jako jsou alarmy či senzory, ve kterých je třeba pravidelně vyměňovat baterie, aby fungovaly. Nově vyvinuté „solární“ panely by je mohly napájet energií získanou pouze z vnitřního osvětlení interiéru. „Miliardy zařízení, která vyžadují malé množství energie, se spoléhají na výměnu baterií – což je neudržitelná praxe. Toto […]
Laser, který by i jen svým odrazem mohl poškodit zrak, a přesto vznikl jako studentský projekt v rámci výuky. Na Fakultě elektrotechnické ČVUT v Praze se v kurzu Jak vyrobit (téměř) cokoli studenti a studentky učí převádět své nápady ve skutečnost – bez ohledu na to, jestli výsledkem bude užitečný produkt, osobní výzva nebo jednoduše […]
Společnosti MAN a Dettendorfer zavádějí v rámci pilotního projektu bezemisní noční logistiku na mezinárodní dopravní tepně vedoucí přes Brennerský průsmyk. Elektrické nákladní vozy mohou být důležitou součástí nákladní dopravy přes Alpy. Po čtyři týdny v červenci a srpnu testují společnosti MAN Truck & Bus a Spedition Dettendorfer v rámci pilotního projektu noční provoz plně elektrických nákladních vozidel na trase mezi bavorským […]
Sklo je hojně využívaný materiál, nejen v oknech domů, ale například i v solárních panelech, sklenících či automobilech. Problém však představují nánosy prachu. Jejich smývání z oken ve velkých výškách je nebezpečné a drahé, v pouštích zase může prach snížit výkon solárních panelů až na polovinu. Naštěstí do hry vstupuje novinka – sklo, které se […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz