Domů     Technika
Trvale udržitelná recyklace akumulátorů
Jan Nováček 18.3.2022

Společnost Mercedes-Benz AG pevně zakotvila do své podnikové strategie princip trvalé udržitelnosti. Kromě výroby s neutrální bilancí emisí CO2 a přechodu na portfolio vozidel se zcela elektrickým pohonem hraje přitom rozhodující roli také uzavřený koloběh cenných surovin, který sníží spotřebu přírodních zdrojů..

Mercedes-Benz tak věnuje svou pozornost nejen cirkulárnímu designu a uchování hodnoty, ale také recyklaci. Společnost proto nyní rozšiřuje svou globální strategii recyklace lithium-iontových akumulátorových systémů, které bude odebírat po ukončení životnosti vozidel Mercedes-EQ. Mercedes-Benz činí první krok výstavbou vlastního závodu pro recyklaci akumulátorů na základě hydrometalurgie v Německu.

Společnost plánuje analogicky k této technologii vytvořit uzavřený koloběh cenných surovin s technicky vyspělými partnery pro recyklaci akumulátorů také v Číně a USA.

Důležitým milníkem globální strategie společnosti Mercedes-Benz pro recyklaci akumulátorů je výstavba vlastního pilotního závodu na recyklaci lithium-iontových akumulátorových systémů. Mercedes-Benz za tím účelem založil stoprocentní dceřinou společnost LICULAR GmbH, která plánuje přípravu koncepce a výstavbu recyklačních zařízení ve spolupráci s technologickým partnerem, společností Primobius.

Ta jako společný podnik německé strojírenské společnosti SMS group a australské firmy Neometals, zabývající se vývojem projektů, přináší do společného záměru nezbytné technologické know-how včetně výsledků předběžného výzkumu.

Společnosti uzavřely v této oblasti dohodu o společném záměru. Vědecky budou na projekt dohlížet renomované výzkumné instituty při technologickém institutu KIT v Karlsruhe a technických univerzitách v Clausthalu a Berlíně.

Z ekologických hledisek stanovuje projekt recyklace akumulátorů nová měřítka. Procesy patentované hydrometalurgie s mírou recyklace více než 96 procent umožní zrealizovat komplexní cirkulární ekonomiku materiálů pro akumulátory.

Mercedes-Benz investuje do výzkumu a vývoje, jakož i do výstavby pilotního závodu s neutrální bilancí emisí CO2, který bude součástí jihoněmeckého výrobního závodu Mercedes-Benz Kuppenheim, osmimístnou částku v eurech.

Projektu byla přislíbena podpora v rámci podpůrného programu pro akumulátorové inovace německého spolkového ministerstva hospodářství a ochrany klimatu.

Nový pilotní závod bude zahrnovat kompletní procesní řetězec recyklace akumulátorů od vývoje logistických konceptů přes trvale udržitelnou recyklaci cenných surovin až po používání recyklátů ve výrobě nových akumulátorů.

Základem nového recyklačního závodu je inovativní mechanicko-hydrometalurgický proces, který se zcela obejde bez energeticky náročných pyrometalurgických procesních kroků s vysokou spotřebou materiálu.

Přímé začlenění hydrometalurgie do celkového konceptu recyklačního závodu slaví v evropském měřítku premiéru. Jedná se o klíčový prvek při realizaci trvale udržitelné recyklace akumulátorů ve smyslu opravdové cirkulární ekonomiky.

Výstavba recyklačního zařízení proběhne ve dvou fázích. Do roku 2023 vznikne nejprve zařízení pro mechanickou demontáž. Ve druhém kroku budou zprovozněna zařízení pro hydrometalurgické zpracování materiálů z akumulátorů – za předpokladu zdárného dokončení velmi slibných jednání s veřejným sektorem.

V Kuppenheimu tak bude možné pokrýt všechny kroky od demontáže na úrovni modulů přes rozdrcení a sušení až po zpracování materiálových toků v kvalitě potřebné pro výrobu akumulátorů.

Pilotní zařízení bude mít roční kapacitu 2500 tun. Zpětně získávané materiály budou využívány v koloběhu cenných surovin, a poslouží tak k výrobě více než 50 000 akumulátorových modulů pro nové modely Mercedes-EQ. Na základě poznatků z pilotního závodu bude ve střednědobém až dlouhodobém horizontu následovat rozšiřování objemů výroby.

Související články
Populace lidí roste. A zemědělské půdy ubývá. I s ohledem na tuto nepřímou úměru nepůsobí vize příštích desetiletí nijak optimisticky. Jednou z možností, jak ji optimističtější udělat, jsou takzvané vertikální farmy, respektive vertikální zemědělství Princip této metody je v zásadě velmi jednoduchý. Pěstitelská plocha při ní nemá příliš prostoru do šířky, zato do výšky ano. Rostliny […]
Příroda Technika 7.9.2025
Oceány se mění rychleji než kdy dříve a s nimi se proměňují i pravidla podmořské hry. Nový výzkum ukazuje, že oteplující se světové vody znesnadňují detekci ponorek, což může výrazně zamíchat světovou bezpečnostní rovnováhou. Sebevětší ponorka ať už při bojovém nasazení nebo běžném průzkumu spoléhá na to, že ji nikdo neuslyší. Až doposud byly nejspolehlivějším […]
Saúdská Arábie, země spojovaná především s ropou, učinila další významný krok směrem k budoucnosti. Tentokrát nejde jen o vodík, ale také o amoniak. Země plánuje výstavbu zařízení na výrobu zeleného vodíku s roční produkcí 400 000 tun. Hodnota se odhaduje na miliardy eur. Yanbu Green Hydrogen Hub s výkonem 4 gigawatty se má stát jedním […]
Peugeot opět dokazuje, že rodinný vůz nemusí být nudná krabice na kolech. Nový model 308 (a jeho prostornější sourozenec 308 SW) přináší do střední třídy pořádnou dávku stylu, technologií a inovací. Ať už dáváte přednost kompaktnímu hatchbacku, nebo kombi s velkým kufrem, oba vozy spojuje jedna myšlenka: radost z jízdy. Francouzský šarm se tu nezapře. […]
Objevy Technika Vesmír 28.8.2025
NASA zveřejnila nejdetailnější snímky Marsu, jaké kdy oko lidského stroje spatřilo. Rover Perseverance, operující v kráteru Jezero, poslal na Zemi fotografie, které berou dech. Ukazují krajinu tak jasně, že se zdá, jako byste stáli přímo na rudém písku – jen s trochou štěstí a hodně drahou vesmírnou letenkou. Mars je starý známý soused, který nás […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz