Domů     Technika
Trvale udržitelná recyklace akumulátorů
Jan Nováček 18.3.2022

Společnost Mercedes-Benz AG pevně zakotvila do své podnikové strategie princip trvalé udržitelnosti. Kromě výroby s neutrální bilancí emisí CO2 a přechodu na portfolio vozidel se zcela elektrickým pohonem hraje přitom rozhodující roli také uzavřený koloběh cenných surovin, který sníží spotřebu přírodních zdrojů..

Mercedes-Benz tak věnuje svou pozornost nejen cirkulárnímu designu a uchování hodnoty, ale také recyklaci. Společnost proto nyní rozšiřuje svou globální strategii recyklace lithium-iontových akumulátorových systémů, které bude odebírat po ukončení životnosti vozidel Mercedes-EQ. Mercedes-Benz činí první krok výstavbou vlastního závodu pro recyklaci akumulátorů na základě hydrometalurgie v Německu.

Společnost plánuje analogicky k této technologii vytvořit uzavřený koloběh cenných surovin s technicky vyspělými partnery pro recyklaci akumulátorů také v Číně a USA.

Důležitým milníkem globální strategie společnosti Mercedes-Benz pro recyklaci akumulátorů je výstavba vlastního pilotního závodu na recyklaci lithium-iontových akumulátorových systémů. Mercedes-Benz za tím účelem založil stoprocentní dceřinou společnost LICULAR GmbH, která plánuje přípravu koncepce a výstavbu recyklačních zařízení ve spolupráci s technologickým partnerem, společností Primobius.

Ta jako společný podnik německé strojírenské společnosti SMS group a australské firmy Neometals, zabývající se vývojem projektů, přináší do společného záměru nezbytné technologické know-how včetně výsledků předběžného výzkumu.

Společnosti uzavřely v této oblasti dohodu o společném záměru. Vědecky budou na projekt dohlížet renomované výzkumné instituty při technologickém institutu KIT v Karlsruhe a technických univerzitách v Clausthalu a Berlíně.

Z ekologických hledisek stanovuje projekt recyklace akumulátorů nová měřítka. Procesy patentované hydrometalurgie s mírou recyklace více než 96 procent umožní zrealizovat komplexní cirkulární ekonomiku materiálů pro akumulátory.

Mercedes-Benz investuje do výzkumu a vývoje, jakož i do výstavby pilotního závodu s neutrální bilancí emisí CO2, který bude součástí jihoněmeckého výrobního závodu Mercedes-Benz Kuppenheim, osmimístnou částku v eurech.

Projektu byla přislíbena podpora v rámci podpůrného programu pro akumulátorové inovace německého spolkového ministerstva hospodářství a ochrany klimatu.

Nový pilotní závod bude zahrnovat kompletní procesní řetězec recyklace akumulátorů od vývoje logistických konceptů přes trvale udržitelnou recyklaci cenných surovin až po používání recyklátů ve výrobě nových akumulátorů.

Základem nového recyklačního závodu je inovativní mechanicko-hydrometalurgický proces, který se zcela obejde bez energeticky náročných pyrometalurgických procesních kroků s vysokou spotřebou materiálu.

Přímé začlenění hydrometalurgie do celkového konceptu recyklačního závodu slaví v evropském měřítku premiéru. Jedná se o klíčový prvek při realizaci trvale udržitelné recyklace akumulátorů ve smyslu opravdové cirkulární ekonomiky.

Výstavba recyklačního zařízení proběhne ve dvou fázích. Do roku 2023 vznikne nejprve zařízení pro mechanickou demontáž. Ve druhém kroku budou zprovozněna zařízení pro hydrometalurgické zpracování materiálů z akumulátorů – za předpokladu zdárného dokončení velmi slibných jednání s veřejným sektorem.

V Kuppenheimu tak bude možné pokrýt všechny kroky od demontáže na úrovni modulů přes rozdrcení a sušení až po zpracování materiálových toků v kvalitě potřebné pro výrobu akumulátorů.

Pilotní zařízení bude mít roční kapacitu 2500 tun. Zpětně získávané materiály budou využívány v koloběhu cenných surovin, a poslouží tak k výrobě více než 50 000 akumulátorových modulů pro nové modely Mercedes-EQ. Na základě poznatků z pilotního závodu bude ve střednědobém až dlouhodobém horizontu následovat rozšiřování objemů výroby.

Související články
Představte si budoucnost, ve které domy rostou stejně jako houby po dešti. Zní to jako sci-fi? Možná. Ale v České republice už takový dům existuje. Experimentální projekt SAMOROST přinesl skutečnou revoluci v udržitelném bydlení. Poprvé v historii nechali vyrůst dům, jehož klíčovým materiálem je mykokompozit – stavební prvek vytvořený z podhoubí. Inovativní přístup otevírá nové […]
Technika 12.5.2025
Ministerstvo financí ve spolupráci s Českým institutem informatiky, robotiky a kybernetiky (CIIRC) ČVUT představilo nového inteligentního chatbota Adama. Ten pomáhá auditorům při kontrole čerpání dotací a grantů a tuto agendu tím významně zrychluje a zpřehledňuje. Jedním z hlavních úkolů Auditního orgánu ministerstva financí (AO MF) je ověřovat, zda jsou projekty financované z veřejných prostředků realizovány […]
Technika Vesmír 8.5.2025
Sovětská sonda Kosmos 482, která byla vypuštěna 31. března 1972 v rámci programu Venera s cílem prozkoumat planetu Venuši, se po více než 50 letech na oběžné dráze chystá na nekontrolovaný návrat do zemské atmosféry. Očekává se, že k tomu dojde mezi 9. a 11. květnem 2025. Kosmos 482 nebyla obyčejná sonda. Její sestupový modul […]
Technika 1.5.2025
Renault oživil legendu. Nový model R5 E-Tech Elektrický není jen retro poctou slavnému hatchbacku ze 70. let, ale chytrou odpovědí na současné výzvy městské mobility. S čistě elektrickým pohonem, evropskou výrobou a technologiemi jako z jiné galaxie chce být víc než jen dalším elektromobilem. Chce dobýt města – a možná i srdce nostalgiků. Pop-art na […]
Technika 1.5.2025
Co se vám vybaví, když se řekne slovo darkweb neboli temný web? Už název sám o sobě vyvolává v člověku představu, že se zde bude konat něco nekalého. Někteří už asi slyšeli zvěsti o tom, že se zde prodávají drogy, nelegální pornografie, zbraně či orgány. Co je na tom ale pravdy? Asi vás to překvapí, […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz