Na začátku byla myšlenka, z myšlenky se stal start-up, který získal miliardy korun, a ze start-upu společnost, která už staví letadla a vertiporty pro budoucí létající elektrické taxi. Revoluce v létání a dopravě klepe na dveře… .
Už sedm let (od roku 2015) vyvíjí německý start-up Lilium vlastní technologie, které pohánějí plně elektrické vertikální vzletové a přistávací trysky pro jejich létající taxi Lilium Jet.
Za tu dobu firma vybrala přes 500 milionů dolarů (téměř 11 a půl miliardy korun), už má dvě výrobní haly, navrhla, postavila a otestovala celkem 5 generací prototypů technologického demonstrátoru, plánuje vystavět vertiporty v USA a Evropě a před pár lety požádali o typovou certifikaci u EASA a FAA pro sedmimístný Lilium Jet. Právě s ním chtějí brzy udělat díru do nebe.
36 motorů
Elektrických létajících taxi (eVTOL – electric Vertical Take-Off and Landing) se ve světě vyvíjí poměrně dost, Lilium Jet má ale tu zvláštnost, že ho pohání 36 elektrických tryskových motorů. „Naše technologie během horizontálního letu vyžaduje pouze deset procent výkonu z celkového počtu dvou tisíc koňských sil,“ uvedla společnost před pár lety.
Základní technologie motoru
Patentovaná technologie pohonu Lilium Jet je tzv. Ducted Electric Vectored Thrust (DEVT – tunelový elektrický vektorový tah). Elektrické proudové motory integrované do vztlakových klapek poskytují výhody v oblasti užitečného zatížení, aerodynamické účinnosti a nižšího profilu hluku, a zároveň poskytují řízení vektoru tahu pro manévrování v každé fázi letu.
Tradiční proudové motory pohánějí 95 % komerčních letadel, konstruktéři Lilium Jet založili na stejných principech, ale mnohem jednodušších. Jejich elektrické proudové motory se spoléhají pouze na jednostupňový systém rotor/stator, poháněný elektromotorem s nulovými emisemi.
Podle výroční zprávy technici loni (2021) provedli 25 letů, včetně kombinovaných manévrů. Zkoušeli stoupat při zrychlení 40 uzlů (74 km/h) a klesat rychlostí 100 metrů za minutu během náklonu 30°.
Vertiporty a nabíječky
Stroje nepotřebují moc místa k přistání, nějaký přece jen ano. Vzniknou proto speciální letiště (vertiporty). První takový potvrzený vertiport vyroste u mezinárodního letiště Palm Beach na Floridě. Celkově má být téměř všech 20 milionů obyvatel Floridy do 30minutové dojezdové vzdálenosti od některého z 10 plánovaných vertiportů, a využít je budou moci i turisté, kterých sem ročně přijede okolo 140 milionů.
Společnost oznámila plány na sítě vertiportů i v Německu, Velké Británii a Španělsku.
V říjnu se společnost dohodla s i firmou ABB E-mobility na vývoji, testování a dodávce infrastruktury rychlého nabíjení MegaWatt. Dobíjecí stojany budou mít takové parametry, aby byly schopné plně nabít baterie za přibližně 30 minut a nabít až 80 % kapacity za 15 minut – to umožní jednomu stroji 20–25 letů za den.
Prvním klientům se má elektrický Lilium Jet představit v roce 2025. Společnost chce vyrábět několik stovek letounů ročně.
Databox
Lilium Jet
Počet pasažérů: 6 + 1 pilot
Rozpětí křídel: 13,9 m
Délka: 8,5 m
Počet motorů: 36
Dostupnost: 3000 m
Cestovní rychlost: až 280 km/h
Dolet: 250 + km