Space architekt Tomáš Rousek představuje Novou Prahu na Měsíci

V rámci letošního ročníku Czech Space Week 2021 pořádaného Ministerstvem dopravy společně s agenturou CzechInvest představilo architektonické studio XTEND DESIGN ve spolupráci se společností Virtuplex virtuální prohlídku modelu Nové Prahy na Měsíci společně s konceptem českého roveru LUNIAQ, inspirovaného vozy Škoda.

Foto: TZ – Insight Com.

Vize měsíční základny na jižní polokouli Měsíce navazuje na koncepty Global Moon Village od studia XTEND – architektů Tomase Rouska, Katariny Eriksson a Vittorio Rossettiho. Skládá se z množství prefabrikovaných modulů i staveb postavených na místě z lunárního prachu technologií 3D tisku.

Model nové Prahy na Měsíci

Obytné moduly jsou doplněné laboratořemi, výrobními kapacitami, skleníky, solární farmou a přistávacími rampami. „Jednotlivé moduly vycházejí z výzkumů a projektů, na kterých jsem se podílel nejen u agentury NASA.

Například skleníkový modul je výsledkem mé spolupráce na projektu EDEN-ISS s německou vesmírnou agenturou DLR a vídeňským studiem Liquifer,“ popisuje Tomáš Rousek. Membránová část a vnitřní konstrukce skleníku se automaticky rozloží při nafukování modulu na povrchu.

Je pokrytý štítem proti radiaci složeným ze speciálních cihel z lunárního prachu spékaných koncentrovanými slunečními paprsky.

První český měsíční rover LUNIAQ

Rover LUNIAQ je koncept měsíčního elektrického vozidla až pro 4 astronauty, inspirovaného designem aut Škoda. Technické řešení roveru je postaveno na NASA platformě MMSEV (multi-mission space exploration vehicle).

S tímto systémem Tomáš navrhoval koncept průzkumné mise k asteroidu v NASA JPL a podílel se na projektu HDU (Habitat Demonstration Unit), simulace vesmírné základny v Arizonské poušti, kde byly použity rovery LER postavené právě na této platformě.

Kabina má prostor pro 2-4 astronauty podle délky mise a rover umožňuje autonomní a dálkově ovládaný provoz.

Po stranách roveru jsou dva průlezové tunely, kterými se lze připojit k obytným modulům. Zezadu má rover odklápěcí kryt, který při zvednutí odhalí 2 skafandry připevněné na vnější stranu vozidla, tzv. suitport.

To astronautům umožňuje prolézt přímo do skafandru jeho zády a zamezit hromadění škodlivého měsíčního prachu v kabině. Zdrojem energie by byly baterie a UltraFlex solární panely na střeše. Panely by se roztáhnuly do vějířovitého tvaru a umožnily by dobíjení během stání či pomalé jízdy.

Na střeše jsou umístěny antény pro komunikaci se základnou, Zemí, orbitální stanicí a komunikačními satelity.

Design přední části vozu je inspirován vozem Škoda Enyaq, ve spodní části je průhledové okno, které umožňuje řidičům sledovat terén přímo před vozem. Nad ním jsou umístěny stereoskopické kamery pro skenování terénu a pro 3D zobrazení výhledu vhodného pro ovládání vozu na dálku.

Procházka po měsíční Praze ve virtuální realitě

Díky největšímu VR prostoru v Evropě studia Virtuplex v pražských Horních Počernicích je možné se po měsíční základně projít v reálné velikosti. „Každý den v naší přes 600 metrů čtverečních velké VR laboratoři zažívají klienti na vlastní kůži své developerské projekty, od nových designů prodejen, bytů, administrativních budov, renovací veřejných prostor, nádražích až po modely celých nových městských čtvrtí.

Možnost projít si možná budoucí město na Měsíci je však z tohoto pohledu naprosto unikátní,“ říká Martin Petrovický, spoluzakladatel a CEO společnosti Virtuplex a dodává: „Stejně jako to vidíme u standardních komerčních projektů, možnost simulovat budoucí produkty, stavby a infrastrukturu ve virtuální realitě obrovskou měrou přispívá ke zrychlení, zefektivnění a zlevnění jakéhokoli projektu, na Zemi i na jakékoliv jiné planetě,“ uzavírá s úsměvem Martin Petrovický.

Czech Space Week přináší české kosmické úspěchy

I přesto, jak malá země je Česká republika na mapě Evropy, na poli kosmického průmyslu a vědy svými dosaženými úspěchy ukazuje, že patří ke světové špičce. Dříve přezdívaná “montovna Evropy” se nyní v rámci nového programu ambiciózní projekty přesouvá k výrobě komplexních systému a celých kosmických misí.

Cílem festivalu Czech Space Week, který se koná od 5. do 14. listopadu 2021, je oslavit vesmírné úspěchy v Evropě i v České republice a seznámit návštěvníky s novinkami na poli kosmického průmyslu a vědy.

Projekt Nové Prahy i lunární rover LUNIAQ je jeden z řady kosmických projektů u nás. V České republice existuje mnoho úspěšných technologicky orientovaných firem, které o sobě vzájemně neví. Tím, co v rámci Czech Space Week organizujeme, to chceme změnit.

Chceme firmy navzájem představit a ukázat jim, co mohou díky spolupráci získat,” říká Tereza Kubicová z agentury CzechInvest a ředitelka ESA BIC Czech Republic.

Chtěli jsme inspirovat naši společnost, aby si lidé dokázali představit, jakým způsobem se můžeme dál rozvíjet a jednou i bydlet na jiných místech než na Zemi. Po technické stránce je lidstvo už dostatečně daleko, takže v zásadě je to jenom otázka dopravy, naší motivace a financí.

Jakmile začne létat nová raketa Starship od SpaceX, tak se může na Měsíci brzo začít stavět,” říká s nadsázkou Tomáš Rousek.