Domů     Technika
Nakupování budoucnosti se inspiruje od Průmyslu 4.0
Pavel Polcar 2.8.2021
Foto: TZ

V poslední době jsme se mohli seznámit s výsledky práce českých výzkumníků, hledajících využití nejnovějších technologií v retailu. Odborníci ze severní Moravy spolupracují s kolegy z Jižní Koreji na několika významných úkolech z této oblasti.

Nakupování budoucnosti by mělo být nejen rychlé a snadné, ale také bezkontaktní, s možností poskytnutí širokého spektra informací o zboží a samozřejmě i s možností nakupovat na dálku.

Projekt s názvem Internet věcí v obchodech budoucnosti řeší řadu dílčích problémů systému digitálních prvků, jako jsou například obrazovky, senzory a mobilní zařízení, inteligentní brýle a další, které vzájemně propojené pracují společně na vytvoření příjemného a na míru šitého zážitku z nakupování,“ uvedl Petr Konvalinka, předseda Technologické agentury České republiky.

Spojili své síly

V projektu spojili své síly experti z firmy GABEN, spol. s.r.o. a Hornicko-geologické fakulty Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava. Spolupracovali také s Dongguk University a společností RetailTech, Co.Ltd z Jižní Koreji.

Hlavním cílem bylo aplikovat technické prostředky, dnes už běžně využívané v rámci tzv. Průmyslu 4.0 při průmyslové výrobě, pro rozvoj a modernizaci maloobchodního prodeje. To znamenalo i využití takových technologií, jako jsou virtuální realita (VR), rozšířená realita (AR), internet věcí (IoT) a radiofrekvenční identifikace (RFID).

Právě alternativní využití technologie RFID přineslo jeden z důležitých výstupů projektu. „Kromě vyvinutí RFID čidla pro potravinářské zboží, které umožňuje prokazování toho, že zboží nebylo vystavenou nežádoucí teplotě, jsme sestrojili také pokladní čtecí tunel.

Ten díky unikátně navrženému uspořádání RFID antén v jeho vnitřním prostoru umožní načtení každého zboží na dopravníkovém pásu a bezdrátový přenos informací o něm do informačního systému a na displej jak pro prodávajícího, tak i pro nakupujícího.

Zboží po dopravníku nakonec doputuje do nákupního koše,“ vysvětlil jeden z řešitelů Miroslav Boháč ze společnosti GABEN, spol. s.r.o.

Vstup do virtuální reality

Dalším prvkem, kterého výzkumníci využili, je virtuální realita. Do virtuálního modelu prodejny vložili nákupní košíky a zboží. Zákazník s pomocí VR brýlí (nebo s využitím headsetu a smartphonu) může nakupovat, aniž by chodil po prodejně.

Provádí to pomocí dvou ovladačů, díky kterým „umisťuje“ vybrané věci do virtuálního nákupního koše. To je určitě vítanou alternativou nejen pro pohybově hendikepované zákazníky, ale i pro ty, kteří jsou jednoduše jen trochu „leniví“.

Navíc mohou při využití rozšířené reality dostávat do brýlí nebo chytrého telefonu řadu dalších informací o prohlíženém zboží.

Je třeba zmínit ještě takzvaný Chat-bot. Jedná se o aplikaci, která má analyzovat názor zákazníka na reklamu v daném místě. Prostřednictvím jednoduchého dotazníku nebo automatického telefonního hovoru položí obchodník zákazníkovi, který se dostal se svým telefonem do vyhrazené oblasti, několik otázek, díky nimž získá názor na nabízené zboží nebo prodejní místo.

Zákazník může odpovědět pomocí textové zprávy nebo využít funkci pro rozpoznávání hlasu. Vše samozřejmě probíhá při přísném dodržování anonymity zákazníka,“ uvedl Miroslav Boháč.

Informace o zákazníkovi

I další aplikace má především poskytovat zákazníkům i prodejcům informace. Jde o systém, který je díky zapojení sítě čidel v prostoru provozovny schopný sledovat počet i polohu zákazníků v prodejně, pohyb nákupních vozíků nebo provádět počítání čekajících osob ve frontě.

Lze také uskutečnit marketingový výzkum mezi zákazníky, posílat jim aktuální informace o nabízeném či komplementárním zboží na jejich mobilní telefon nebo na obrazovky umístěné přímo v prodejně. To vše umožňuje napojení systému na telefon zákazníka prostřednictvím Bluetooth.

Výzkumníci provedli i praktické vyzkoušení systému ve dvou provozovnách v Česku. Nyní jejich korejští partneři z firmy RetailTech získali zakázku na realizaci výše popsaných technologií v LCT Complex Shopping Mall v jihokorejském městě Busan.

Související články
Troufalé cíle si žádají troufalá řešení, a k takovým bezpochyby projekt budoucího urychlovače částic FCC patří. Odhalení záhad temné hmoty a energie? Hledání nových částic či výroba milionů nepolapitelných Higgsových bosonů? Takové úkoly z říše fantazie se už možná brzy přesunou do reality – anebo také navždy zůstanou na papíře. Velký hadronový urychlovač (LHC), největší a nejvýkonnější […]
Mezi savci těžko najdeme tvora s dominantnějším mozkem. Ten delfíní může vážit až 1,7 kg, což je víc než u člověka. Tito inteligentní živočichové spolu komunikují cvakáním a hvízdáním a dokážou rozeznat svá vlastní „jména“. Díky pokroku v umělé inteligenci možná budeme moci jejich řeč brzy přeložit do lidské a naopak. Jsme jen krůček od mluvení se […]
Objevy Technika 22.5.2025
Výzkumný tým vedený prof. Pavlem Jungwirthem z Ústavu organické chemie a biochemie AV ČR zjistil, že během procesu, kdy se kapalina mění z nekovu na vodivý kov, vzniká ještě jeden, zatím nepopsaný jev. Jedná se o fázi, kdy se systém spontánně velmi rychle přepíná mezi kovem a nekovem, aniž by vydržel v jednom z těchto […]
Představte si budoucnost, ve které domy rostou stejně jako houby po dešti. Zní to jako sci-fi? Možná. Ale v České republice už takový dům existuje. Experimentální projekt SAMOROST přinesl skutečnou revoluci v udržitelném bydlení. Poprvé v historii nechali vyrůst dům, jehož klíčovým materiálem je mykokompozit – stavební prvek vytvořený z podhoubí. Inovativní přístup otevírá nové […]
Technika 12.5.2025
Ministerstvo financí ve spolupráci s Českým institutem informatiky, robotiky a kybernetiky (CIIRC) ČVUT představilo nového inteligentního chatbota Adama. Ten pomáhá auditorům při kontrole čerpání dotací a grantů a tuto agendu tím významně zrychluje a zpřehledňuje. Jedním z hlavních úkolů Auditního orgánu ministerstva financí (AO MF) je ověřovat, zda jsou projekty financované z veřejných prostředků realizovány […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz