Domů     Technika
Nakupování budoucnosti se inspiruje od Průmyslu 4.0
Pavel Polcar 2.8.2021
Foto: TZ

V poslední době jsme se mohli seznámit s výsledky práce českých výzkumníků, hledajících využití nejnovějších technologií v retailu. Odborníci ze severní Moravy spolupracují s kolegy z Jižní Koreji na několika významných úkolech z této oblasti.

Nakupování budoucnosti by mělo být nejen rychlé a snadné, ale také bezkontaktní, s možností poskytnutí širokého spektra informací o zboží a samozřejmě i s možností nakupovat na dálku.

Projekt s názvem Internet věcí v obchodech budoucnosti řeší řadu dílčích problémů systému digitálních prvků, jako jsou například obrazovky, senzory a mobilní zařízení, inteligentní brýle a další, které vzájemně propojené pracují společně na vytvoření příjemného a na míru šitého zážitku z nakupování,“ uvedl Petr Konvalinka, předseda Technologické agentury České republiky.

Spojili své síly

V projektu spojili své síly experti z firmy GABEN, spol. s.r.o. a Hornicko-geologické fakulty Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava. Spolupracovali také s Dongguk University a společností RetailTech, Co.Ltd z Jižní Koreji.

Hlavním cílem bylo aplikovat technické prostředky, dnes už běžně využívané v rámci tzv. Průmyslu 4.0 při průmyslové výrobě, pro rozvoj a modernizaci maloobchodního prodeje. To znamenalo i využití takových technologií, jako jsou virtuální realita (VR), rozšířená realita (AR), internet věcí (IoT) a radiofrekvenční identifikace (RFID).

Právě alternativní využití technologie RFID přineslo jeden z důležitých výstupů projektu. „Kromě vyvinutí RFID čidla pro potravinářské zboží, které umožňuje prokazování toho, že zboží nebylo vystavenou nežádoucí teplotě, jsme sestrojili také pokladní čtecí tunel.

Ten díky unikátně navrženému uspořádání RFID antén v jeho vnitřním prostoru umožní načtení každého zboží na dopravníkovém pásu a bezdrátový přenos informací o něm do informačního systému a na displej jak pro prodávajícího, tak i pro nakupujícího.

Zboží po dopravníku nakonec doputuje do nákupního koše,“ vysvětlil jeden z řešitelů Miroslav Boháč ze společnosti GABEN, spol. s.r.o.

Vstup do virtuální reality

Dalším prvkem, kterého výzkumníci využili, je virtuální realita. Do virtuálního modelu prodejny vložili nákupní košíky a zboží. Zákazník s pomocí VR brýlí (nebo s využitím headsetu a smartphonu) může nakupovat, aniž by chodil po prodejně.

Provádí to pomocí dvou ovladačů, díky kterým „umisťuje“ vybrané věci do virtuálního nákupního koše. To je určitě vítanou alternativou nejen pro pohybově hendikepované zákazníky, ale i pro ty, kteří jsou jednoduše jen trochu „leniví“.

Navíc mohou při využití rozšířené reality dostávat do brýlí nebo chytrého telefonu řadu dalších informací o prohlíženém zboží.

Je třeba zmínit ještě takzvaný Chat-bot. Jedná se o aplikaci, která má analyzovat názor zákazníka na reklamu v daném místě. Prostřednictvím jednoduchého dotazníku nebo automatického telefonního hovoru položí obchodník zákazníkovi, který se dostal se svým telefonem do vyhrazené oblasti, několik otázek, díky nimž získá názor na nabízené zboží nebo prodejní místo.

Zákazník může odpovědět pomocí textové zprávy nebo využít funkci pro rozpoznávání hlasu. Vše samozřejmě probíhá při přísném dodržování anonymity zákazníka,“ uvedl Miroslav Boháč.

Informace o zákazníkovi

I další aplikace má především poskytovat zákazníkům i prodejcům informace. Jde o systém, který je díky zapojení sítě čidel v prostoru provozovny schopný sledovat počet i polohu zákazníků v prodejně, pohyb nákupních vozíků nebo provádět počítání čekajících osob ve frontě.

Lze také uskutečnit marketingový výzkum mezi zákazníky, posílat jim aktuální informace o nabízeném či komplementárním zboží na jejich mobilní telefon nebo na obrazovky umístěné přímo v prodejně. To vše umožňuje napojení systému na telefon zákazníka prostřednictvím Bluetooth.

Výzkumníci provedli i praktické vyzkoušení systému ve dvou provozovnách v Česku. Nyní jejich korejští partneři z firmy RetailTech získali zakázku na realizaci výše popsaných technologií v LCT Complex Shopping Mall v jihokorejském městě Busan.

Související články
Saúdská Arábie, země spojovaná především s ropou, učinila další významný krok směrem k budoucnosti. Tentokrát nejde jen o vodík, ale také o amoniak. Země plánuje výstavbu zařízení na výrobu zeleného vodíku s roční produkcí 400 000 tun. Hodnota se odhaduje na miliardy eur. Yanbu Green Hydrogen Hub s výkonem 4 gigawatty se má stát jedním […]
Peugeot opět dokazuje, že rodinný vůz nemusí být nudná krabice na kolech. Nový model 308 (a jeho prostornější sourozenec 308 SW) přináší do střední třídy pořádnou dávku stylu, technologií a inovací. Ať už dáváte přednost kompaktnímu hatchbacku, nebo kombi s velkým kufrem, oba vozy spojuje jedna myšlenka: radost z jízdy. Francouzský šarm se tu nezapře. […]
Objevy Technika Vesmír 28.8.2025
NASA zveřejnila nejdetailnější snímky Marsu, jaké kdy oko lidského stroje spatřilo. Rover Perseverance, operující v kráteru Jezero, poslal na Zemi fotografie, které berou dech. Ukazují krajinu tak jasně, že se zdá, jako byste stáli přímo na rudém písku – jen s trochou štěstí a hodně drahou vesmírnou letenkou. Mars je starý známý soused, který nás […]
Objevy Technika 27.8.2025
Plasty jdou do žlutého kontejneru, papír zase do modrého. Třídění odpadu je považováno za základ zdárné recyklace. Nicméně ta se netýká jen plastových lahví nebo hromady starých novin. Některé její formy mohou zásadním způsobem ovlivnit další technologický vývoj – směrem k větší ekologičnosti a udržitelnosti Neodymové magnety. Díky nim lze přeměňovat pohyb na elektrickou energii, […]
V našich domácnostech se nachází spousta drobných zařízení, jako jsou alarmy či senzory, ve kterých je třeba pravidelně vyměňovat baterie, aby fungovaly. Nově vyvinuté „solární“ panely by je mohly napájet energií získanou pouze z vnitřního osvětlení interiéru. „Miliardy zařízení, která vyžadují malé množství energie, se spoléhají na výměnu baterií – což je neudržitelná praxe. Toto […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz