Domů     Technika
Lázně, které prodlužují životnost baterií
Jan Zelenka 23.6.2021

Pokud přemýšlíte o koupi nového automobilu, možná se vám dostal do hledáčku i některý z nabízených hybridů či elektromobilů. Argumentů pro pořízení takového vozu je samozřejmě mnoho – ekologická stopa, odpuštění parkovného ve městech, nízké provozní náklady či redukce počtu mechanických součástek, které se opotřebovávají třením, třeba převodovek.

Automatickým protiargumentem každého milovníka naftového či benzínového motoru je výdrž a životnost baterie..

Samozřejmě – zůstat trčet někde mimo civilizaci s vybitou baterií a dobíjecí stanicí v nedohlednu, není nejlepší plán. Ale právě o plánech to je. Člověk 21. století plánuje den už tak nějak automaticky na minuty – telefonáty, pracovní schůzky a obchodní cesty, ale i odpočinek.

Přetížení workoholici si jako údržbu povinně ordinují wellness a spa pobyty. Lázně však kupodivu prospívají i bateriím.

Úvodní závod série formule E na okruhu Diriyah v Saúdské Arábii 

Uzdravený vodou, tedy kapalinou

Možná se vám zdá paralela mezi lázeňskou rekreací a bateriemi příliš divoká, jenže opak je pravdou. Samotný výraz spa je zkratkou latinského sanus per aqua neboli „uzdravený vodou“, a stejně jako dělají člověku dobře různé vodní procedury, pomáhá bateriím udržet jejich životnost speciální termoregulační kapalina, do které jsou ponořeny.

Po rychlém předjížděcím manévru je potřeba z baterií co nejrychleji odvést nakumulované teplo, v zimě je naopak třeba je co nejrychleji zahřát na provozní teplotu, aby nedošlo k jejich vybíjení a předčasnému stárnutí.

V laboratořích společnosti ExxonMobil vyvinuli ucelenou řadu termoregulačních kapalin Mobil EVTM Therm, které navíc poskytují ochranu před nárazem, otřesy či mechanickým poškozením.

Imerzní chlazení, jak se tomuto principu ponoření do kapalného pláště říká, dokáže v nečekaných kritických momentech nejenom urychleně stlačit kritickou teplotu na bezpečnou mez, ale poskytne posádce vozu čas potřebný k jeho opuštění. Takový extrém vás ale na silnici snad nikdy nepotká.

Pro běžný provoz tyto „lázně“ významně ovlivňují zejména dojezdovou vzdálenost mezi jednotlivými nabitími a prodlužují životnost trakčních baterií.

Ještě než se tato nová technologie stane běžnou na našich silnicích, testuje se v nejnáročnějších podmínkách, například v závodech formule E.

Formule E, spojené síly ExxonMobil a Porsche

Když byla v roce 2011 představena koncepce závodů série formule E, ozývaly se z řad fanoušků klasických formulí posměšné poznámky o „soubojích vysavačů“ a je pravda, že v letech 2014–2019 to tak trochu i vypadalo.

V prvních sezonách elektrifikovaného klání totiž monoposty pro všechny závodníky stavěl jen jeden výrobce, takže trochu chyběl moment překvapení. Na druhou stranu záleželo jen na schopnostech jezdců, jak ovládnou technologii a okruh.

S přibývající konkurencí a technologickými možnostmi automobilek se nyní po závodních okruzích prohání několik týmových monopostů a kromě řidičských  dovedností se posuzuje i technologický a konstrukční um stejně jako u formule 1.

V roce 2019 měl premiéru monopost Porsche 99X Electric. Viceprezident společnosti Fritz Enzinger v jednom z rozhovorů prozradil, že právě v této elektrické formuli testují kapaliny Mobil EV: „Naše spolupráce s ExxonMobil probíhá už přes dvacet let jak na poli osobních automobilů, tak ve sportu, například v závodu 24 hodin Le Mans.

Bylo samozřejmé, že odborníci společnosti ExxonMobil se stanou i tentokrát našimi partnery.“.

Týmový jezdec Andre Lotterer dodává: „Společně s inženýry a techniky z ExxonMobil jsme vyvinuli supervýkonné převodové oleje. U elektromobilů snižují ztrátu trakce a generují mnohonásobně vyšší přísun energie.“.

Dojezdová vzdálenost elektromobilů nám starosti dělat nemusí, pravděpodobně je vyřešena. Teď už jen vyrábět a likvidovat baterie bez poškozování životního prostředí.

Jan Kistanov

Související články
Česko se chystá na největší tuzemský festival kosmických aktivit Czech Space Week, kde nemůže chybět jedna velká společnost z malého pošumavského města. V Klatovech totiž společnost ATC Space vyrábí komponenty pro novou evropskou raketu Ariane 6. Vlajková loď Evropské kosmické agentury už 9. července uskutečnila úspěšný první start, málokdo ale ví, že se raketa neobejde […]
Vyvinout silové a sdělovací kabely, které budou použitelné pro rekonstrukci nebo výstavbu nových bloků jaderných elektráren. To je hlavním cílem projektu, na kterém pracují vědci z Centra polymerních systémů (CPS) Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně společně se společností PRAKAB Pražská Kabelovna a Ústavem jaderného výzkumu ŘEŽ.   Nově vyvíjené kabely musí být odolné proti radiaci […]
Čínští vědci vybavili svého robota STAR1 párem tenisek, díky kterým se mu podařilo dosáhnou rychlosti 3,6 m/s, a stát se tak nejrychlejším humanoidním robotem na světě. V závodě v poušti Gobi to nandal i některým svým lidským soupeřům. STAR1 je humanoidní robot vysoký 171 centimetrů a vážící 65 kilogramů, kterého postavila čínská společnost Robot Era. […]
Největší český výrobce letadel, společnost AERO Vodochody AEROSPACE, pojmenovala svůj nejmodernější cvičný letoun L-39 Skyfox. Název odkazuje na dlouholetou tradici úspěšných československých letounů, jako byly L-29 Delfín nebo L-39 Albatros, a zároveň vystihuje jedinečné vlastnosti nového cvičného stroje. Aero letoun L-39 Skyfox produkuje v sériové výrobě a letos navíc slaví 105. výročí od založení. Za tu […]
Značka Kia vyvinula jako první na světě automobilové příslušenství vyrobené za použití plastů vytěžených organizací The Ocean Cleanup z Velké tichomořské odpadkové skvrny (GPGP). poskytovatele řešení trvale udržitelné mobility. Jedním z nejdůležitějších výstupů dosavadní spolupráce je rohož do zavazadelníku z plastů vytěžených z oceánu, kterou Kia v limitované edici uvede ve zcela novém modelu Kia EV3. Exkluzivní […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz