Móda stejně jako historie se točí dokola. Ikony stylů to vědí, návrháři tento trend velmi rádi používají. Zejména v posledních letech se stalo populární odkazovat se na vzory z předchozích epoch. I když se v přesném poměru 1: 1 nikdy nic neopakuje, klíčem k úspěchu designu se stalo odkazování na určité trendy a používání předních trendů.
Dnes, v postmoderním světě, kde již bylo vše vynalezeno a vytvořeno, je reinterpretace stylů pravděpodobně nejpopulárnějším uměleckým trendem.
Mísení stylů je trendy
Styly se nikdy nemísily a měnily se tak rychle a intenzivně jako dnes. V minulosti ke změnám docházelo postupně, každých několik, několik desítek nebo dokonce několik set let. V posledních několika sezónách došlo k návratu módy ze 70., 80. a 90. let a také na přelomu století, na který jsme se donedávna dívali s rozpaky.
Za určitých okolností se používají exkluzivní trendy 20. a 30. a 40. let – zejména pokud jde o stylizované svatby nebo jiné tematické akce. Móda „být retro“ se vrací nejen z hlediska oblečení nebo účesů, ale také způsobu života, výživy, zájmů a interiérového designu.
Typickým příkladem pro návrat trendů jsou stylové adidas originals boty. Mnoho kolekcí odkazuje na původní módní trendy a vrací se v nových inovativních verzích.
Návrat módních trendů
Využívání trendů minulosti má vždy znaky reinterpretace, „přepisování“ myšlenek, které byly v minulosti ověřeny. Ale protože jsme nám mnohem bližší než naši předkové do doby, z níž čerpáme, můžeme si dovolit víc.
Není pro nás těžké získat a nést ty nejvěrnější „originály“ z minulé doby, které dnes najdete ještě ve skříních rodičů a prarodičů. Díky tomu jsou stylizace realističtější a zároveň přirozené – koneckonců po dobu 15, 20 nebo dokonce 30 let se móda v jejích obecných předpokladech nezměnila natolik, že by nošení svrchních oděvů bylo něčím nepřijatelným nebo extravagantním.
Preferovaná móda se mění, ale určité vzory byly jednou provždy porušeny. Díky tomu mohou dámy nosit kalhoty a pánové nemusí nosit tvrdé formální obleky. A ať už máte na sobě tuby, zvonky, boyfriendy, je to jen otázka současného stylu.
Byla by to jiná věc, kdyby se naši pra-pra-prarodiče nebo jejich předkové dívali na oblečení současníků: hlavní osou mnoha našich každodenních outfitů se stalo to, co se hanebně skrývalo pod oblečením (jako například tričko).
Frak nebo šaty s krinolínou se nám však zdají prostě prostě nemožné až archaické.
Inspirace minulostí
Je třeba zdůraznit, že návratnost trendů je masivní. Nejvíc ze všeho to není to, co návrháři propagovali, ale to, co nosili všichni. Ale pro velké módní domy jako Versace, Prada a Gucci nebo třeba výrobce obuvi adidas a stylová puma, je návrat módy v posledních desetiletích 20. století trefou do černého.
Není divu, že se snaží ukázat flexibilitu a dělat kompromisy kombinací svých nejlepších návrhů s módou ulic a hřišť. Modelky, které pro ně před lety šly po přehlídkových molech, jsou oblečeny i nyní do nadčasových modelů. A nikdo to nevidí jako překvapení, vše je naopak v souladu se současným stylem.