Jak správně zabezpečit školní e-maily, jak se chránit proti úniku citlivých dat o žácích nebo jak zajistit bezpečnost dětí v kyberprostoru? To jsou jen některá z témat, která nově v podcastech projektu SYPO probírají ICT odborníci Pavel Matějíček a Václav Maněna.
Na webu projektu SYPO jsou podcasty navíc doplněny o mnoho dalších informací, textů a odkazů. Projekt SYPO je součástí Národního pedagogického institutu ČR a na jeho financování se podílí MŠMT a EU.
Školy sdílejí online nebo ve svých interních systémech velké množství dat – od informací o žácích a učitelích, elektronických třídnic, fotek nebo výsledků testů až po objednávky jídel nebo kamerové systémy.
„V případě úspěšného útoku – a byli jsme svědky několika – mohou školy o tato data přijít,“ říká expert na kybernetickou bezpečnost a jeden z autorů podcastů Pavel Matějíček.
„Význam zabezpečení navíc prudce vzrostl v době online výuky, kdy školy řeší i ochranu školních i osobních údajů, možnosti ukládání a sdílení materiálů nebo bezpečnost dětí v kyberprostoru,“ dodává Václav Maněna, učitel ICT a druhý spoluautor.
Série vznikla původně jako informační kanál pro krajské ICT metodiky projektu SYPO, kteří působí ve všech krajích při krajských pracovištích NPI ČR a bezplatně pomáhají školám v oblasti ICT. „Podle nás obsahují tak zajímavé a přínosné informace, že je zveřejňujeme také pro učitele a ředitele,“ říká Jiří Nekola z projektu SYPO.
Každá epizoda se skládá z hlavního tématu a aktualit, její součástí je také informační servis, tedy plno podrobnějších informací, doplňujících textů a odkazů.Podcasty jsou dalším rozšířením podpory, kterou projekt SYPO přináší prostřednictvím nejrozmanitějších webinářů a workshopů zdarma všem školám.
Nejčastější prohřešky škol
– Služby vystavené do internetu (RDP, FTP, SSH…) a na nich použitá slabá hesla
– Chybějící vícefaktorové ověřování
– Přístupy do interní sítě často nejsou realizovány pomocí VPN
– Školy často nemají administrátora, který by mohl využívat centrální správy a jejich nástroje pro hromadnou správu bezpečnostních politik, aktualizací softwaru a monitorování stavu bezpečnostních programů a vůbec stavu daných zařízení.
– Učitelé mají často admin. práva, sdílejí počítač a někdy i účty k různým službám