Domů     Technika
Jak funguje řízení v automobilu?

komerční sdělení

Zajímalo vás vždy, jak je možné, že se kola vozu točí společně s volantem? Mohou za to převodky řízení, řízení, elektrická řízení atd.., jež pohyb volantu v kombinaci s posuvnými spojovacími tyčemi řízení transformují právě do pohybu kol.

Každý typ řízení má ale různý počet převodů, převod navíc ne za všech okolností zůstává stejný, mění se podle úhlu otáčení volantu. Například při mírnějším otáčení volantu je převod nižší díky čemuž kola reagují na pohyb volantu mnohem pružněji a řízení je tak daleko citlivější.

U vysokých převodů je tomu přesně naopak – kola na otáčení volantu reagují menším vychýlením, díky čemuž je řízení méně citlivé a stabilnější. Nejčastěji se lze setkat s převodníky od 14:1 do 18:1, přičemž toto číslo převodníku udává velikost středního převodu. Čím je tedy menší, tím je řízení logicky náchylnější na změny směru.

Převodníky s posuvným pohybem – Jejich výhodou je konstrukční jednoduchost 

Převodníky se dělí do dvou základních kategorií. První z nich jsou převodníky s posuvným pohybem, do nichž spadá aktuálně nejpoužívanější typ řízení – hřebenové řízení.

To se nejvíce hodí pro auta s pohonem předních kol. Je navíc i konstrukčně jednoduché a odolné. 90% dnes jezdících automobilů má řízení postavené na technologii hřebenu. O skvělých vlastnostech této technologie svědčí i použité v motosportu.

Sportovní podvozek a rychlá jízda představuje vysoký nárok na kvalitu řízení a právě hřebenová technologie se díky své naprosté jednoduchosti odvědčila.

Hřebenové řízení funguje díky pastorku, jenž je umístěn na zadní straně volantové hřídele, a který je spojen s ozubenou tyčí řízení. Ta je následně ještě propojena se spojovacími tyčemi řízení, jež se starají o otáčení kol.

Toto spojení je zároveň kryto manžetami, jež znemožňují nečistotám, aby se dostaly do převodky a tím ohrozily její funkčnost. V útrobách tohoto systému řízení se rovněž nachází pružina, jež zmírňuje opotřebení spojů. Řízení se tak i po tisících kilometrech chová +- stejně.

Převodníky s otočným pohybem 

Sem spadají kupříkladu převodky se šroubem a maticí. Ty jsou určeny pro vozidla s malou maximální rychlostí, neboť u tohoto typu řízení vzniká velké tření, jež zabraňuje rychlé reakci za změnu pohybu.

Ve vysokých rychlostech by tedy bylo nebezpečné. O otáčení kol se stará ozubení, jež je napojeno na ocelovou matici. Tyto komponenty jsou pak čepem ještě připojeny na hlavní páku řízení.

Naopak převodky se šroubem a maticí doplněné o oběžné kuličky, které zmírňují tření mezi hřídelí volantu a maticí řízení, se dají použít i do rychlejších aut. Důkazem budiž, že se hojně používaly ve starých Mercedesech a vozech BMW.

Za zmínku stojí i šnekové řízení, jež je zásluhou velkého převodu určeno zejména pro těžké zemědělské stroje a náklaďáky. Rozšířené jsou zejména dva typy: převodka se šnekem s kolíkem, a převodka se šnekem a kladkou.

Prvně jmenovaný typ funguje na principu pohybu hlavní páky řízení skrze kolík kuželovitého tvaru. Inovací druhého typu je poté to, že dochází k odvalování kladky po šneku, čímž se zmírňuje tření.

Elektrické řízení

Novodobým typem řízení je elektrické řízení. Dříve dominantní typ hřebenového řízení vytlačuje z trhu díky nařízením Evropské unie a tlaku na bezpečnost. Klasický mechanický pohon řízení je nahrazen elektromotorem, který mimo posilovací funkce může plně ovládat všechny pohyby řízení a tím zapojovat prvky autonomní výbavy.

Zatím je technologie autonomního řízení a každému pokušiteli doporučujeme kvalitní havarijní pojištění nicméně technologickým základem je elektrické řízení.

Související články
Technika 10.12.2025
Volkswagen uvádí novou generaci oblíbeného kompaktní SUV T-Roc na český trh jako auto Rocku. Zahájení prodeje doprovází totiž rockové rytmy ikonické skladby Song 2 od britské hudební skupiny Blur. Nový etalon v segmentu kompaktních SUV lze nyní pořídit za zvýhodněnou vstupní cenu 699 000 Kč. Druhá generace navazuje na úspěšného předchůdce s více než dvěma miliony prodanými vozy […]
Příroda Technika 10.12.2025
Že samičky některých opeřených letců snášejí vejce do cizích hnízd, je věc celkem známá. Snad každý si v této souvislosti vybaví kukačku. Ta bývá nezvanou návštěvnicí u jiných druhů. Ovšem existuje i takzvaný vnitrodruhový hnízdní parazitismus. To znamená, že samice nechá vejce v hnízdě ptáka stejného druhu. Dělají to kupříkladu některé kachny, vrabci nebo vlaštovky. […]
Technika Zajímavosti 28.11.2025
Sofistikovanost falešných reklam a AI podvodů na sociálních sítích rychle rostou a lidem stále častěji ztěžují rozlišit, co je pravda. Nový průzkum Visa ukazuje, že ti, kdo si spletou falešný, AI‑generovaný obsah se skutečným, mají téměř pětkrát vyšší pravděpodobnost, že podlehnou podvodu (61 % vs. 12 %). To potvrzuje přímou souvislost mezi digitální dezinformací a […]
Objevy Technika Vesmír 27.11.2025
Jihomoravský kraj, dlouhá léta proslulý precizní strojírenskou výrobou a mikroelektronikou, se v posledních letech proměnil v jedno z nejživějších evropských center kosmického průmyslu. A minulý týden tuto pověst potvrdil naplno, když se zdejší firmy prezentovaly na mezinárodním veletrhu Space Tech Expo Europe v Brémách, a ukázaly světu, jaký technologický klenot se v Brně skrývá. Více […]
Technika Zajímavosti 20.11.2025
Pneumatiky z PET lahví, sklady poháněné sluncem a recyklace, co vrací staré pláště zpět do hry. Věda se setkává s odpovědností a i obyčejná pneumatika může změnit svět. Continental přepisuje pravidla mobility – tiše, zeleně, efektivně. Společnost Continental se už pár let zaměřuje na snížení environmentální stopy pneumatik během jejich používání a pracuje na vývoji […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz